BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Provkörning ? , tja när våren kommer ?
Nja vi får se , är en bilutställning på Tjolöholmsslott den 25 maj tills dess skulle jag gärna ha den klar och lite utprovad då det är iallafall 10-15 mil dit
När våren kommer brukar putsdåren vakna till liv......
Nu har jag gjort ett nytt motorfäste , behövs för BMW satt motorn längre bak i e34 karossen och därför tagit bort en del fästen i blocket
Olje returerna är påbörjade
Olje returen vid bakre turbon kommer väldigt nära hjälpstyrarmen.....
Egentligen kommer väl allt nära något annat på denna installation , gott om plats är de ont om....
Men va fasen , man får väl skylla sig själv
Nja vi får se , är en bilutställning på Tjolöholmsslott den 25 maj tills dess skulle jag gärna ha den klar och lite utprovad då det är iallafall 10-15 mil dit
När våren kommer brukar putsdåren vakna till liv......
Nu har jag gjort ett nytt motorfäste , behövs för BMW satt motorn längre bak i e34 karossen och därför tagit bort en del fästen i blocket
Olje returerna är påbörjade
Olje returen vid bakre turbon kommer väldigt nära hjälpstyrarmen.....
Egentligen kommer väl allt nära något annat på denna installation , gott om plats är de ont om....
Men va fasen , man får väl skylla sig själv
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Det blev olje kylare framför/under Intercoolern .
Det är en Beg. Saab 9000 , med omsvetsade anslutningar .
Rören blir tigsvetsade ihop med kopplingar från Swedol
Jaa , man är väl lite BMW samlare
Det är en 528 -87 som står o väntar på att bli använd igen.....
Den har gått 21´000 mil och är i ett bra bruksskick. behöver bara lite kärlek sen kan den rulla igen
Det är en Beg. Saab 9000 , med omsvetsade anslutningar .
Rören blir tigsvetsade ihop med kopplingar från Swedol
Jaa , man är väl lite BMW samlare
Det är en 528 -87 som står o väntar på att bli använd igen.....
Den har gått 21´000 mil och är i ett bra bruksskick. behöver bara lite kärlek sen kan den rulla igen
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Efter att ha stirrat som en ekorre på amfetamin i garaget hela dagen , har jag rensat nästan alla grejor ur motor utrymmet .
Och motor/vxl , står på golvet .
Nu ska motor utrymmet lackas rött , alla tryckrör ska lackas , olja och vatten rör till turbona ska krökas till , + allt annat som tillkommer
Koppling ska också fixas på nåt sätt..... blir nog 2,8 svänghjul med 765 platta och std. lammell
Och så ska jag sova MYCKET.......
Och motor/vxl , står på golvet .
Nu ska motor utrymmet lackas rött , alla tryckrör ska lackas , olja och vatten rör till turbona ska krökas till , + allt annat som tillkommer
Koppling ska också fixas på nåt sätt..... blir nog 2,8 svänghjul med 765 platta och std. lammell
Och så ska jag sova MYCKET.......
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
- Ort: HELSINGBORG
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
- Ort: HELSINGBORG
Ah.. jag överslagsräknade lite, kolla ett inlägg från mig på första sidan av tråden. Tror det fungerar jättebra som steg 1 på den här motorn. Den kommer dra som ett lokomotiv från 2500-3000 varv.BMW_pelaren^^ skrev:fint bygge men e de inte lite små agg ?
Kanske ingen topp-effektsdröm men ska man bara ladda 0.5 som mest så fungerar det nog.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
tycker jag låter bra då jag oxå funderar på att dra dit o kikaDaniel-635 skrev: Nja vi får se , är en bilutställning på Tjolöholmsslott den 25 maj tills dess skulle jag gärna ha den klar och lite utprovad då det är iallafall 10-15 mil dit
så det är bara sätta fart nu
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
- Ort: HELSINGBORG
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jaa nog tusan sitter de där muttrarna.....
Ang. turbona , joo visst är dom små , för små ? .
Jag hoppas på tidigt laddtryck och är nöjd om effekten slutligen hammnar på 350 Hk..... 400 är väl tveksamt om dom klarar på denna motor .
Större aggregat är svårt att få plats med om man ska ha dubbla
Mattias , ang lokomotiv det är ju de den är 1550 Kg
Ang. turbona , joo visst är dom små , för små ? .
Jag hoppas på tidigt laddtryck och är nöjd om effekten slutligen hammnar på 350 Hk..... 400 är väl tveksamt om dom klarar på denna motor .
Större aggregat är svårt att få plats med om man ska ha dubbla
Mattias , ang lokomotiv det är ju de den är 1550 Kg
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
- Ort: HELSINGBORG
Svårt att komma undan kompressor-inducern ändå..
Men jag har ett förslag: Kör med lite laddtrycksstyrning mot varv, så du har högre laddtryck på de varvtal där turbon fortfarande orkar med att flöda. Du skulle t.ex. kunna ha 1 bar mellan 2000-4500 utan större problem (tror jag) och sen minska laddet ner mot 0.5 bar mot varvstoppen. Lär ju bli lite däckslitage med sån vridkurva men..
Men jag har ett förslag: Kör med lite laddtrycksstyrning mot varv, så du har högre laddtryck på de varvtal där turbon fortfarande orkar med att flöda. Du skulle t.ex. kunna ha 1 bar mellan 2000-4500 utan större problem (tror jag) och sen minska laddet ner mot 0.5 bar mot varvstoppen. Lär ju bli lite däckslitage med sån vridkurva men..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Laddar man allt vad det orkar brukar det där med sjunkande tryck på högre varv lösa sig självt.. genom att wg:n öppnar av mottrycket.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836