16V kolvar
-
- Lite mer laddtryck
16V kolvar
Hej har lite frågor.
hur mycket behöver jag svarva av kolvarna om ja ska använda 16V topp på en B230 motor eller ska ja ha andra kolvar än 16V:arens?
hur mycket behöver jag svarva av kolvarna om ja ska använda 16V topp på en B230 motor eller ska ja ha andra kolvar än 16V:arens?
-
- Lite mer laddtryck
-
- Lite mer laddtryck
Tjo har sökt runt lite, men har en liten fråga nu.. har en B234 som ska kompsänkas, komemr så småningom ersätta min B204FT..
till frågan då, planerna var från början svarvade FK-kolvar.. (ca 3mm)
men min fråga är, kan man svarva nått på B23ET-kolvar?
är det samma kolvbultsdiam tex?, passar dom på B234'an annars, för dom är ju iaf smidda...
tänkte om kolvtaket är nog tjockt, samt om kolvringarna sitter nog långt ner..
tips/förslag?
//Erik
till frågan då, planerna var från början svarvade FK-kolvar.. (ca 3mm)
men min fråga är, kan man svarva nått på B23ET-kolvar?
är det samma kolvbultsdiam tex?, passar dom på B234'an annars, för dom är ju iaf smidda...
tänkte om kolvtaket är nog tjockt, samt om kolvringarna sitter nog långt ner..
tips/förslag?
//Erik

ja kolvarna är bättre men dom passar ju inte 
om man inte köper SPM stakar med B230 mått för veven och B23 mått för kolven, finns sådana "hybrider".
det går plana hela kolven 3mm så gropen försvinner men går även ta ur 2mm extra i golvet på gropen, båda verkar funka för mycket effekt.
det bör ju gå göra båda dessa ingrepp oxå om man t.ex. ska stroka men ändå vill ha lågt komp.
har inte mätt på mina egna kolvar hur tjockt taket är men när det finns flera här på forumet som kört med det i flera år så är det ju bevis nog.

om man inte köper SPM stakar med B230 mått för veven och B23 mått för kolven, finns sådana "hybrider".
det går plana hela kolven 3mm så gropen försvinner men går även ta ur 2mm extra i golvet på gropen, båda verkar funka för mycket effekt.
det bör ju gå göra båda dessa ingrepp oxå om man t.ex. ska stroka men ändå vill ha lågt komp.
har inte mätt på mina egna kolvar hur tjockt taket är men när det finns flera här på forumet som kört med det i flera år så är det ju bevis nog.
-
- För mycket laddtryck
Det är mindre grop i FT/FK kolvarna än i orginal 234F kolvar.
Det blir ca. 11,4:1 i komp med B23ET kolvar och B234F topp (ej räknat med urtagen för ventilerna i beräkningarna)
svarvas kolven av ca 3-3.15 mm blir kompet ca 8.2-8.4:1.
Det blir samma med ft/fk kolvar som med B23ET kolvar efter svarvning, har lite större grop från början har jag för mej.
Med orginal B234F kolvar ligger kompan på 10:1 eller om det var 10.5:1
Höll på att räkna på det där lite grovt förut när brorsan monterade 16V topp på B23:an.
/Jonas
Det blir ca. 11,4:1 i komp med B23ET kolvar och B234F topp (ej räknat med urtagen för ventilerna i beräkningarna)
svarvas kolven av ca 3-3.15 mm blir kompet ca 8.2-8.4:1.
Det blir samma med ft/fk kolvar som med B23ET kolvar efter svarvning, har lite större grop från början har jag för mej.
Med orginal B234F kolvar ligger kompan på 10:1 eller om det var 10.5:1
Höll på att räkna på det där lite grovt förut när brorsan monterade 16V topp på B23:an.
/Jonas
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
svarva ft/fk kolvar är inga problem.
Det kan jag fixa om någon behöver.
Har kolvjigg och allt sp man behöver inte spänna i manteln.
Men tar man 3mm så gropen blir borta så blir kompet med std 16v topp 8,2:1 i komp. oftast är alla toppar någon gång planade, då blir det snabbt lite till.
En fk kolv svarvad 3mm räcker lätt till 450hk och mer.
Det kan jag fixa om någon behöver.
Har kolvjigg och allt sp man behöver inte spänna i manteln.
Men tar man 3mm så gropen blir borta så blir kompet med std 16v topp 8,2:1 i komp. oftast är alla toppar någon gång planade, då blir det snabbt lite till.
En fk kolv svarvad 3mm räcker lätt till 450hk och mer.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
mjo 8 till 8.2:1 borde nog bli lagomt komp.
B204'an jag kör med nu som är helt original ligger ju på 8,2:1 om jag inte minns fel..
tyvärr växer ju dom snurrorna inte på träd så den kommer bara arkiveras i förrådet efter urmontering.
Tack för tipsen, frågorna om B23ET-kolvar, var just pga "bättre" material.
synd på kolvbultsfixet, råkar ha 4 h-profilstakar just hemkomna för B230-kolvar.. så jag kör nog på sådanna.
//Erik
B204'an jag kör med nu som är helt original ligger ju på 8,2:1 om jag inte minns fel..
tyvärr växer ju dom snurrorna inte på träd så den kommer bara arkiveras i förrådet efter urmontering.
Tack för tipsen, frågorna om B23ET-kolvar, var just pga "bättre" material.
synd på kolvbultsfixet, råkar ha 4 h-profilstakar just hemkomna för B230-kolvar.. så jag kör nog på sådanna.
//Erik