Bilen är en 242 -75, den köptes i vintras nån gång och började lägga i en T4 motor, den såldes dock nyss då det skulle bli för mycket krångel med sprut och så (hatar el).
Så tankarna kom då på att trimma en D24a, det är ju inte så jätte vanligt och så inte så jääte mycket info finns ju inte så det blir att prova sig fram.. Tanken är ju att komma så billigt undan så möjligt.

Lite info om det tänkta motor receptet:
D24t underdel med oljekylning, viktad och balanserad.
Avsvarvade kolvar 1.6mm
Portad topp, har börjat kika lite på att tillverka 3 st överfall till, till kammen då den har en tendens till att börja flexa och gå av vid höga varv. Sitter ju bara 4 överfall original!
Ett pulssplitt grenrör i 40mm alt 42mm rör, med en T04 turbo 49mm in ar 63 och 53mm ut ar70.
Dubbla pumpar, ska bygga om varvals begränsningen.
Spridare vet jag inte än, Nån som har förslag???
Lättat och ombyggt svänghjul för 850 turbo tryckplatta.
M400 låda med omsvetsat svep.
Bilen då:
Var rätt rostig när den köptes så lite ny plåt köptes och började byta och flytta skärmkanterna.
Lite bilder:
Så såg den ut vid inköpet:


Lite ny plåt (framskärmar, skärmkanter, baljor, plåten över baljorna samt trösklar):
Därför köptes ny plåt (popnit och kopparplåt kändes inte som en seriös lagning, haha):
Börjat med skärmkanten (flyttad bak 20mm samt upp 30mm):
Börjat kika var den andra pumpen ska sitta på en kass motor:

Gjort ett fäste till pumpen:

Svarvat av kolvarna 1.6mm:

Svarvat lite drev och en adapter mellan dreven (tyvärr sprack ett drev så det får jag göra om):


Ett 960 kyl:

Turbon:
Så ser det ut i nu läget. Nån som har nått tripps och trix får gärna höra av sig
