Volvo 242 dl -75, D24T.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Volvo 242 dl -75, D24T.

Inlägg av Brandt »

Tänkte jag får lägga ut en tråd om mitt projekt här..


Bilen är en 242 -75, den köptes i vintras nån gång och började lägga i en T4 motor, den såldes dock nyss då det skulle bli för mycket krångel med sprut och så (hatar el).
Så tankarna kom då på att trimma en D24a, det är ju inte så jätte vanligt och så inte så jääte mycket info finns ju inte så det blir att prova sig fram.. Tanken är ju att komma så billigt undan så möjligt. :wink:

Lite info om det tänkta motor receptet:

D24t underdel med oljekylning, viktad och balanserad.
Avsvarvade kolvar 1.6mm
Portad topp, har börjat kika lite på att tillverka 3 st överfall till, till kammen då den har en tendens till att börja flexa och gå av vid höga varv. Sitter ju bara 4 överfall original!
Ett pulssplitt grenrör i 40mm alt 42mm rör, med en T04 turbo 49mm in ar 63 och 53mm ut ar70.
Dubbla pumpar, ska bygga om varvals begränsningen.
Spridare vet jag inte än, Nån som har förslag???
Lättat och ombyggt svänghjul för 850 turbo tryckplatta.
M400 låda med omsvetsat svep.

Bilen då:
Var rätt rostig när den köptes så lite ny plåt köptes och började byta och flytta skärmkanterna.

Lite bilder:

Så såg den ut vid inköpet:
Bild
Bild


Lite ny plåt (framskärmar, skärmkanter, baljor, plåten över baljorna samt trösklar):
Bild
Bild


Därför köptes ny plåt (popnit och kopparplåt kändes inte som en seriös lagning, haha):
Bild
Bild


Börjat med skärmkanten (flyttad bak 20mm samt upp 30mm):
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Börjat kika var den andra pumpen ska sitta på en kass motor:
Bild


Gjort ett fäste till pumpen:
Bild


Svarvat av kolvarna 1.6mm:
Bild


Svarvat lite drev och en adapter mellan dreven (tyvärr sprack ett drev så det får jag göra om):
Bild
Bild


Ett 960 kyl:
Bild


Turbon:
Bild


Så ser det ut i nu läget. Nån som har nått tripps och trix får gärna höra av sig :wink:[/img]
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

har du bara tänkt att leda in bränslet til en å samma spridare? Typ T:a in på samma spridarrör?
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

fö så ha dessa pumpar provats en del. Den e ju av rotortyp å e bra lättare att få in rätt/större pumpelement i. Tänkte bara att det kanske e en ide å bara köra med en pump.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

MB 4 ME skrev:fö så ha dessa pumpar provats en del. Den e ju av rotortyp å e bra lättare att få in rätt/större pumpelement i. Tänkte bara att det kanske e en ide å bara köra med en pump.
Tänkte köra med Y-kors och en spridare per cylinder..
Jo, det går ju lämna iväg för att få in större element, men nu är ju fäste och det klart.. samt detta är ju gratis :wink: Borde ju funka tycker jag, men det återstår och se..

Ditt bygge är riktigt ballt btw :thumbright:
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Detta blir nog ett ruskigt coolt projekt. du har ju inte haft så coola bilar innan! :wink:

va förövrigt o kollade på denna bilen innan dig ! :shock:
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

martinssoN skrev:Detta blir nog ett ruskigt coolt projekt. du har ju inte haft så coola bilar innan! :wink:

va förövrigt o kollade på denna bilen innan dig ! :shock:
Får väl hoppas det iaf :wink:
Okay, du var ockå och kolla på högen... gav 4500:- och sen sålde jag turbomotorn för 3000:- och sprängkåpan för en 5 hundring, så blev ju inte så dyr...
Är ju bes. ett år till så då är det ju bara att köra i sommar.. :D
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Ola T
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons nov 24, 2004 2:43 pm

Inlägg av Ola T »

Fränt!


Jag har gått i samma tankar med dubbla pumpar me och jätte aggregat på d24!

Ska bli kul att följa :thumbright:
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Jag instämmer med föregående talare! Ska bli kul och se hur du får det att funka :thumbright: Lycka till!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Obeskrivligt fränt :shock: Grymt med dubbla pumpar och budget tänket, behövs fler såna här dieselprojekt.
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Jo, det blir nog fräckt :lol:
Hade planerat en hel helg i garaget, men blev inte så pga av en stål flis i ögat.. Men nu va och skrapa ut den igår, så nu har jag bedövnings droppar..
Så ska ut och pilla lite i garaget nu!
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
96 turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: fre apr 27, 2007 12:38 pm
Kontakt:

Inlägg av 96 turbo »

tjaa brandt hur e de med dig då har du oxo hittat hit.
coolt bygge vad hände med dom andra du hade på tpc elle har du kvar dom

Mvh Ackeby
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

96 turbo skrev:tjaa brandt hur e de med dig då har du oxo hittat hit.
coolt bygge vad hände med dom andra du hade på tpc elle har du kvar dom

Mvh Ackeby
Hallå. Jo det går la.. Vem är du?
Står några projekt i garaget (760in, pvn, a3an och 242an) :wink:
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Blev inte så mycket gjort idag mest städat och flyttat om bilarna så man fick fram 242an..

Tvätta blocket i fredags så man fick lackat det idag iaf:
Bild
Bild

Varför kan inte ett garage hålla sig rent själv?
Bild
Bild

Fick fram 240in så man kan börja greja med den iaf..
Bild


760in och pvn står och får vänta på bättre dagar:
Bild


Fick även skruvat isar den rasade motor, tänkte använda den som mall vid grenrörs bygget och kolla om pumparna går fritt
från torpeden eller om det behöver bankas lite :D
Tyvärr hade jag ju inga motorfästen i balken..så får försöka ragga tag på det i morgon..
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

verckar coolt detta men varför dubla pumpar ?
DIESEL POWER
migge
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor maj 10, 2007 10:24 pm
Ort: Robertsfors

Inlägg av migge »

Tycker att de ser ut som en 940/960 på sista bilden.
Jag är inte lat, bara bekväm
Skriv svar