Tillverka egen catchtank till bränsle.. [färdig med bilder]

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Tillverka egen catchtank till bränsle.. [färdig med bilder]

Inlägg av warp »

Men catchtanken kommer att sitta monterad över bensintanken i en volvo 240.

Vad tror ni om placeringen på nipplarn?

http://download.fileshack.us/6bf86ad54a ... ppling.bmp
Senast redigerad av warp den mån apr 07, 2008 8:33 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

jag satte alla min anslutnigar uppe förutom den till matarpumpen då.
Dock så satte jag returen till orginaltank lite lägre än dom andra som sitter där uppe.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Kan bara hålla med föregående talare
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Fanzy skrev: Dock så satte jag returen till orginaltank lite lägre än dom andra som sitter där uppe.
Varför?

Jag tycker retur till orginaltank borde sitta högst.
Matning till pump lägst.
Resten har ingen betydelse.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Precis, returen till andra tanken högst så luften har någonstans att ta vägen.
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

Jo, ja tänkte att sätta dom där för att om matningen och returen sitter högre placerad så kanske det finns risk att det skvalar och bildas luftbubblor och det vill ja ju inte ha in i huvudpumpen.

Hur stor behöver catchtanken vara ?
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

varför att jag satt returen längre ner än dom andra vara att underlätta ev mottryck för returen från motorn och matar pumpen från orginaltanken som sitter överst.
Sen lär ju knappast luften vara nått stort problem.
Du lär ju aldrig köra catchtanken så tom så att matarpumpen börjar suga luft. Visst! allt går ju om man har en pissig matarpump och en sjujävla matarpump och motorn som suger 5l milen. då kanske.. men såna extrema fall pratar vi ju inte om här.

Tanken som jag har tror jag rymmer runt 2L.
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Fanzy skrev:varför att jag satt returen längre ner än dom andra vara att underlätta ev mottryck för returen från motorn och matar pumpen från orginaltanken som sitter överst.
Sen lär ju knappast luften vara nått stort problem.
Du lär ju aldrig köra catchtanken så tom så att matarpumpen börjar suga luft. Visst! allt går ju om man har en pissig matarpump och en sjujävla matarpump och motorn som suger 5l milen. då kanske.. men såna extrema fall pratar vi ju inte om här.

Tanken som jag har tror jag rymmer runt 2L.
Har man returen tillbaka till catchtanken ska det rätt lång period av full pelle för att matarpumpen ska kunna dra luft.
Frågan är om inte motorn lämnar in före? :)


Jag skulle sätta tillopp högre upp än på din bild, strax under returen.
Detta för att ifall bilens orginalpump skulle få för sig att suga luft, skickar den inte vidare luften direkt till matarpumpen utan luften går istället till returen.

Vet inte om det har någon betydelse i praktiken, men så skulle jag bygga.
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Re: Tillverka egen catchtank till bränsle.. Har ritat en bil

Inlägg av ergu »

warp skrev:Men catchtanken kommer att sitta monterad över bensintanken i en volvo 240.

Vad tror ni om placeringen på nipplarn?

http://download.fileshack.us/6bf86ad54a ... ppling.bmp
jag skulle satt returen från fuelrailen och mattar ledningen högre upp(jämte retur till tank) så har jag det på min bil och det funkar utmärkt :)

ett tips är även att ta bort ankan ur std tanken det kan bli problem med fjädrar i filtrert till förpumpen annars :doh: (sur humor :roll: )

//erik
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

Men visst skulle nästa ägare bli förvånad när han öppnar locket på tanken å ser en gul plastanka :thumbright: ... [ironi] ...
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Bild

diskussionen kanske är klar men

så här gjorde jag min ett rör på 150mm 200mm långt ca 3liter är väl kanske onödigt stor,
sen gjorde jag bara 2 anslutningar i topp :doh: skulle haft 3, därför går 2 rör ner i en anslutning den som går tillbaka till tanken går lite djupare ,men den funkar fint , kanske inte så snyggt mendet är ju ingen skönhet bara en busbil.

300kr för svets och matrial.

mvh patrik
Användarvisningsbild
fiskargubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
Ort: ronneby

Inlägg av fiskargubbe »

Berätta gärna om den gör mycke nytta :thumbright:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Här är bilder på mitt bygge:

http://www.joby.se/corvette/mods/2006-0 ... el_supply/

Jag ser inte att det skulle vara någon fördel att ha en luftficka kvar överst i catchtanken. Vad skulle den göra för nytta?

Returen från catchtanken till orginaltanken mynnar i mitt fall nära botten i tanken, brevid bränslepumpen. Orginalreturen var gjord så.

I efterhand ser jag det som en stor fördel.
Jag fick nämligen haveri på matarpumpen i orginaltanken. Jag upptäckte att det gick bra att köra ändå så länge jag inte körde slut i stora tanken. När bränsle förbrukades ur catchtanken började returledningen till orginaltanken fungera som sugrör istället.

Matarpumpen behöver alltså inte ha samma kapacitet som högtryckspumparna. När motorn börjar förbruka mer bränsle än matarpumpen levererar så blir returen sugrör istället. högtryckspumparna tappar antagligen aningen kapacitet, men man riskerar inte att köra slut på catchtanken.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

fiskargubbe skrev:Berätta gärna om den gör mycke nytta :thumbright:
jodå den funkar perfekt .har ju nästan alltid 3 liter i catch tanken att göra av med innan man gasar fullt och sen fylls den ju på hela tiden både från matarpumpen och från fuel railen så det ska ju räcka och så suger ju huvud pumpen ut i botten ,och det rinner ju inte över till stora tanken förrän catchtanken är full
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

ah. tack för tipsen. nu har ja inhandlat 12mm prisolrör som bränsleledning. Men jag börjar tveka på om 10 meter räcker till tur å retur. nån som vet ?
Skriv svar