Vrålapan skrev:Jag läser ditt inlägg och , ser den röda tråden som råder gällande alla turboprojekt på 50cc, det är lätt att tro att det "bara är att bulta på"
Tro mig det är mycket mer jobb än så, och vad det gäller tvåtakt så är det som det skrivs ovan nog svårt med spolningen genom kanaler osv risken finns nog att man trycker laddtrycket rakt igenom motorn, laddtrycket i min kompressormatade 4-takt monkey sjönk till hälften när jag bytte till racekam med överlapp...
Nu är jag inte kunnig på turbos, men tål kompressordelens lager bensin blandningen?
sen är det nog svårt att få den lilla mångd avgaser att få snurr på allt, samt att avgasimpulserna kommer inte så jämt som på en 4-cylindrig motor ex. men nu är det visserligen 2-takt så det kanske funkar i det avseendet.
Nu låter jag kanske negativ men, jag har ju själv en del erfarenhet av liknande bygge så jag vet att det går åt MASSOR av tid, och det är ju onödigt att göra massa jobb om det sedan inte funkar, men det vore fantastiskt kul om du fick snurr på det
att trycka genom förgasaren är kanske inte det bästa att göra, men i mitt fall var jag tvungen och då måste man ha en vaccumförgasare, och jag tror inte att det finns så små.
Så jag rekomenderar att du suger genom turbon.
Sen måste du kompsänka motorn, så att den inte "spikar" det gör du lättast med en extra packning vid cylinderfoten.
Nu är det inte samma men kolla gärna mitt bygge på monkeybiker.net "projekt kompressormatad vrålapa"
Backa bandet lite nu....Kompsänkningen gör man inte genom att montera en tjockare packning vid cyl.foten om man inte tänkt ändra porttiderna drastiskt. Man bör däremot svarva om förbränningsrummet, så man behåller en korrekt klämspalt. Då klarar man spikningarna.
Små cv-fuggar sitter på tex. 4t vespor typ TWS Panda, men det går lika bra/bättre att trycka genom en trottelfugge också, bara man trycksätter översidan på trotteln(vilket man måste på en cv också) också, plus flottörhuset som vanligt.
Avgaspulserna har du dubbelt så många av på en 2t, så den behöver en turbo avsedd för en dubbelt så stor 4t i teorin, men man måste se till att tryckskillnaden över motorn är densamma oavsett vilket ladd/undertryck man har, för lite mottryck i pipan, så spolar man ut färskgasen, för högt så trycker man tillbaka de förbrända gaserna i cylindern, dvs härdsmälta i bägge fallen.
Jag håller iaf med om att ett turbobygge inte är nåt man kastar dit, men går man in för det så kan man lära sig en hel del på vägen.