Motstående del är kvadratisk med hålen i vardera hörn så det går inte att fräsa spår heller..B20TicPower skrev:Fint bygge!Surt att hålen ligger fel.. De går inte göra cirkulära spår där avgashuset sitter? Typ med cirkulär vinker 15 grader sen borra delning med 15 grader mellan eller närmaste jänmn delning.. Då kan du vri de hur fan du vill sen..
Hur ser motstående del ut där huset sitter?
Tror du det blir sånt acc??robban skrev:en sak jag tänker på bara, det är bra att ha anslutningarna bakåt och sedan till soppa pumparna. Så slipper pumparna suga mot bilen acc.
tackar tackar!larsat skrev:ja det är nödvändigt om dom är nya, sätt i en ring i taget i cylindern och tryck ner den med toppen på kolven så du får den helt rak bara några cm ner, sedan tar du upp kolven, sedan mäter du spelet mällan ändarna med ett bladmått och det är då väldigt litet.
sedan tar du upp ringen igen.
sätter en väldigt fin fil i ett skruvstäd och för över ändarna på ringen, en på varje sida, filen ska INTE vara grov utan fin och ha vettigt mönster på båda sidor och självklart måste den vara platt på båda sidor!
sedan drar du lite fram och tillbaka, men ta bara lite lite i taget.
sedan trycker du ner den i cylindern igen och mäter.
sedan gör du likadant på alla, är ju bara 18 ringarminns dock inte om man filar oljeringen.
de flesta kör med 0,5-0,75mm spel och det ska vara större på andra ringen uppifrån än på den översta
jens har skrivit mycket om detta och varför, sök på gamla trådar!
MVH
patrik nu skrev du lite fel anledningen till gap är expansionen vid värme och den som utsätts mest för det är den övre eller hur. om du nu inte har olika matrial i ringarna.larsat skrev:ja det är nödvändigt om dom är nya, sätt i en ring i taget i cylindern och tryck ner den med toppen på kolven så du får den helt rak bara några cm ner, sedan tar du upp kolven, sedan mäter du spelet mällan ändarna med ett bladmått och det är då väldigt litet.
sedan tar du upp ringen igen.
sätter en väldigt fin fil i ett skruvstäd och för över ändarna på ringen, en på varje sida, filen ska INTE vara grov utan fin och ha vettigt mönster på båda sidor och självklart måste den vara platt på båda sidor!
sedan drar du lite fram och tillbaka, men ta bara lite lite i taget.
sedan trycker du ner den i cylindern igen och mäter.
sedan gör du likadant på alla, är ju bara 18 ringarminns dock inte om man filar oljeringen.
de flesta kör med 0,5-0,75mm spel och det ska vara större på andra ringen uppifrån än på den översta
jens har skrivit mycket om detta och varför, sök på gamla trådar!
MVH
brukar vara ganska tilltaget på std ringar. stoppa ner en och mät med bladmått är det större än 0,6mm så är de bar å åk.jimmy persson skrev:Hrm jag har läst mig till något om att slipa in kolvringar..
Ska det verkligen vara nödvänding med tanke på att allt i min motor är i originalutförande!?
har nämnligen missat de..
tacksam för svar!
Yes ska ut och riva och mäta. Bäst är ju att vara på säkra sidanMartin H skrev:brukar vara ganska tilltaget på std ringar. stoppa ner en och mät med bladmått är det större än 0,6mm så är de bar å åk.jimmy persson skrev:Hrm jag har läst mig till något om att slipa in kolvringar..
Ska det verkligen vara nödvänding med tanke på att allt i min motor är i originalutförande!?
har nämnligen missat de..
tacksam för svar!