320 Black Edition RAS

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Fint bygge! :) Surt att hålen ligger fel.. De går inte göra cirkulära spår där avgashuset sitter? Typ med cirkulär vinker 15 grader sen borra delning med 15 grader mellan eller närmaste jänmn delning.. Då kan du vri de hur fan du vill sen.. :) Hur ser motstående del ut där huset sitter?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

en sak jag tänker på bara, det är bra att ha anslutningarna bakåt och sedan till soppa pumparna. Så slipper pumparna suga mot bilen acc.
jimmy persson
För mycket laddtryck

Inlägg av jimmy persson »

B20TicPower skrev:Fint bygge! :) Surt att hålen ligger fel.. De går inte göra cirkulära spår där avgashuset sitter? Typ med cirkulär vinker 15 grader sen borra delning med 15 grader mellan eller närmaste jänmn delning.. Då kan du vri de hur fan du vill sen.. :) Hur ser motstående del ut där huset sitter?
Motstående del är kvadratisk med hålen i vardera hörn så det går inte att fräsa spår heller..

Har en som ska laser skära ut en rund platta med 4st 8mm hål för bultarna och 4st 6,8mm därimellan som jag kan ha som jigg då jag borrar.

Bra att ha till besiktingen också :hihi:
Bild
jimmy persson
För mycket laddtryck

robban skrev:en sak jag tänker på bara, det är bra att ha anslutningarna bakåt och sedan till soppa pumparna. Så slipper pumparna suga mot bilen acc.
Tror du det blir sånt acc?? :hihi:

Var ju iofs en bra tanke.. men jag provar så här.

Får väl strypa returen från catchtanken då så det blir lite tryck i burken :twisted: hehe..
Bild
jimmy persson
För mycket laddtryck

I väntan på mod att borra i nyturbon så har jag mekat lite olja.

Törs man ha så här?

Slangen är nog inte mer än 6mm invändigt men de måste väl räcka?

Blev rejält budget byggt iaf men dock rätt bra endå.. Det tredje hålet är för oljetryck värde.

Bild

Dock tog de ju såklart på håret i blocket lite, måste slipa lite i nederkant så den går att skruva i helt... :doh:

Nu snart ska de börja rivas. :)

Bild
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ska du använda fästhålen i blocket till något? ja tror de kan va bra att göra ett fäste dit annars & svetsa fast i röret, man vill INTE ha läckage på oljetrycksutgången
det kan vibbrera sönder när de sitter sådär
jimmy persson
För mycket laddtryck

Lika bra att passa på att slita ur gamla styrsystemelen som bara ligger i vägen och skräpar..
Gick hyffsat bra :)

Bild
Bild

Skrot
Bild

Kvarlevorna
Bild

Gamla MS härvan som också slitits ur i mån om ny.
Bild

Sen var de bara att plocka ur..
Bild

Har nu beställt en ny styrväxel från m3 e36 som sägs ska passa.
Även en mängd siliconslangar.. :roll:

Ska och köpa en 325a och ta v-låda och bakvagn från framöver bara den tinar fram :)

MLS och koppling står ganska högt på listan också.. Mina 998cc spridare verkar ha fastnat i tullen från usa eller ja, nån fler som inte fått grejjor från usa nu när dollarn står så lågt???
Bild
jimmy persson
För mycket laddtryck

Hrm jag har läst mig till något om att slipa in kolvringar..

Ska det verkligen vara nödvänding med tanke på att allt i min motor är i originalutförande!?

har nämnligen missat de..

tacksam för svar! :)
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja det är nödvändigt om dom är nya, sätt i en ring i taget i cylindern och tryck ner den med toppen på kolven så du får den helt rak bara några cm ner, sedan tar du upp kolven, sedan mäter du spelet mällan ändarna med ett bladmått och det är då väldigt litet.
sedan tar du upp ringen igen.
sätter en väldigt fin fil i ett skruvstäd och för över ändarna på ringen, en på varje sida, filen ska INTE vara grov utan fin och ha vettigt mönster på båda sidor och självklart måste den vara platt på båda sidor!
sedan drar du lite fram och tillbaka, men ta bara lite lite i taget.
sedan trycker du ner den i cylindern igen och mäter.
sedan gör du likadant på alla, är ju bara 18 ringar :) minns dock inte om man filar oljeringen.
de flesta kör med 0,5-0,75mm spel och det ska vara större på andra ringen uppifrån än på den översta
jens har skrivit mycket om detta och varför, sök på gamla trådar!
MVH
jimmy persson
För mycket laddtryck

larsat skrev:ja det är nödvändigt om dom är nya, sätt i en ring i taget i cylindern och tryck ner den med toppen på kolven så du får den helt rak bara några cm ner, sedan tar du upp kolven, sedan mäter du spelet mällan ändarna med ett bladmått och det är då väldigt litet.
sätter en väldigt fin fil i ett skruvstäd och för över ändarna på ringen, en på varje sida, filen ska INTE vara grov utan fin och ha vettigt mönster på båda sidor och självklart måste den vara platt på båda sidor!
sedan gör du likadant på alla, är ju bara 18 ringar :) minns dock inte om man filar oljeringen.
de flesta kör med 0,5-0,75mm spel och det ska vara större på andra ringen uppifrån än på den översta
MVH
tackar tackar!
Har sökt och läst lite, men kom inte direkt fram till vad jag ska ha för spel!? 0,5 på första och 0,6 på andra?
Har Noll erfarenhet av detta.

Har smält kolv förut med nya kolvringar så nu må de bli rätt så ja slipper den biten hehe :)
Bild
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

larsat skrev:ja det är nödvändigt om dom är nya, sätt i en ring i taget i cylindern och tryck ner den med toppen på kolven så du får den helt rak bara några cm ner, sedan tar du upp kolven, sedan mäter du spelet mällan ändarna med ett bladmått och det är då väldigt litet.
MVH
patrik nu skrev du lite fel anledningen till gap är expansionen vid värme och den som utsätts mest för det är den övre eller hur. om du nu inte har olika matrial i ringarna.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jimmy persson skrev:Hrm jag har läst mig till något om att slipa in kolvringar..

Ska det verkligen vara nödvänding med tanke på att allt i min motor är i originalutförande!?

brukar vara ganska tilltaget på std ringar. stoppa ner en och mät med bladmått är det större än 0,6mm så är de bar å åk.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
jimmy persson
För mycket laddtryck

Martin H skrev:
jimmy persson skrev:Hrm jag har läst mig till något om att slipa in kolvringar..

brukar vara ganska tilltaget på std ringar. stoppa ner en och mät med bladmått är det större än 0,6mm så är de bar å åk.
Yes ska ut och riva och mäta. Bäst är ju att vara på säkra sidan :wink:
Bild
jimmy persson
För mycket laddtryck

Sådärja nu börjar jag se ljuset inför sommarn :lol:

Ny kabelhärva till MS:et, delvis skärmad.

Bild

Bild

Inte riktigt klart men blev rätt nöjd :) hoppas det fungerar
Bild

m3 e36
Bild

Uscha
Bild

Något bättre :hihi: Dock rykte rörslingan som väntat tog i tråget.
Bild

2 distanser var det ända som behövdes resten var justeringar.
Bild

kylare från 98ans e36. Passade som om det vore original.
Bild

Sjösättning
Bild

Lite test.. Måste snart beställa arp och mls :)
Bild

Väntar även på en v-låda så jag vet hur motorn står så tryckrör kan tillverkas samt DP.

Over and out
Bild
Användarvisningsbild
Jocke E
För mycket laddtryck

.

Inlägg av Jocke E »

ser bra ut, fint grenrör också :thumbright: lite speciell wg placering.
Skriv svar