B20-turbo m 200hk?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
halvor
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis dec 14, 2004 1:02 pm
Ort: Norge

B20-turbo m 200hk?

Inlägg av halvor »

Hei! Har en liten visjon om et b20turbo-prosjekt:

Original b20-blokk (6bolts veiv)
Selv-sveiset grenrør med ca. 50cm rørlengde
passe stor turbo, garret T3?
trykktettet stromberg med slipet nål
malpassi-regulator
bensinpumpe av en eller annen type, fra en 240T?
2stk toppakninger
intercooler

Hva mer må til for å nå 200hk? Vil motorn holde ihop?
Andre synspunkter?

Mvh Halvor :-D
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

du bör ju byta kam till nån vassare än A-kammen.
porta toppen på avgassidan gör underverk.

så att få200hk i motorn att hålla är nog inge problem.

men sen kan du ju fundera på om drivlinan klarar det...
du måste nog byta till saab tryckplatta, sinter lamell och en m45 låda
Användarvisningsbild
halvor
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis dec 14, 2004 1:02 pm
Ort: Norge

Inlägg av halvor »

Takker for svar!

Høres jo lovende ut dette, noen kam-anbefalinger og tips til portningsarbeidet?

Mvh Halvor
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

D eller K kam.
Användarvisningsbild
halvor
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis dec 14, 2004 1:02 pm
Ort: Norge

Inlägg av halvor »

Ok! Har hørt at E-kammen skal være brukbar til turbobruk.. Noen som har noe mer å si om E-, K-, og D-kammen?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

E-kam?

det är inte F-kammen du tänker på då?
den är lite grymmare än K och D
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

inget kolvbyte?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
halvor
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis dec 14, 2004 1:02 pm
Ort: Norge

Inlägg av halvor »

Oj, det er vel F-kammen som kunker bra til turbo :D

Er det bare små forskjeller på disse kammene, noen som vet mer exakt?

Har ikke tenkt å bytte stempler (kolvar) nei.. Burde jeg det? Har jeg forstått det rett skal staker, veiv og stempler tåle nokså mye i den 6-boltede blokka...

Noen som kan veilede med litt med portning av toppen? Tenker da først og fremst på avgassiden... Hvordan gjør jeg det?

Takker for svar, mvh Halvor
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Cassius skrev:inget kolvbyte?
Har du ställt in tändning och bränsle rätt ska inte motorn spika och därmed inte skjuta kolvarna heller. Då tål originaldelarna lekande lätt 200 hk.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

mattias skrev:
Cassius skrev:inget kolvbyte?
Har du ställt in tändning och bränsle rätt ska inte motorn spika och därmed inte skjuta kolvarna heller. Då tål originaldelarna lekande lätt 200 hk.
aah, najs ;) Då ska jag vidarebefodra den infon till en polare som kanske kommer bygga B20 turbo då han fått ihop lite kapital ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
halvor
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis dec 14, 2004 1:02 pm
Ort: Norge

Inlägg av halvor »

Friskt! Det blir billige 200hk :D Var inne på suganlegg før, men nå ser jeg positivt på trykksetting av stromberg fremfor sugturbo.. Trykkanlegg blir jo en del friere når det gjelder plassering av turbo osv, + at det åpner for intercooler og dumpidump i motsetning til sugturbo :-D

Tar imidlertid fortsatt gjerne imot tips når det gjelder portning og kamvalg... Tror jeg har A-kam i motorn nå.. Hvordan er denne iforhold til turbobruk?

Mvh Halvor
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

fixa en D/K kam dessa borde funka rätt bra med tanke på vilken effekt och hur mycket pengar du hade tänkt lägga ut. Vill du ha lite grymmare kam så är det som sagt en F-kam.

dessa kammar kan du säkert hitta för runt 200-500kr beg. (kostar runt 800sek nya)
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

F kammen käns för vass om du ska ha en liten T3 turbo...
Användarvisningsbild
halvor
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis dec 14, 2004 1:02 pm
Ort: Norge

Inlägg av halvor »

ok! Takker for svar! :D Jeg får satse på en D-kam eller K-kam! Hvor kan jeg eventuel kjøpe disse nye? Sitter noen av disse originalt i amazon eller 140-serien?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

K och D satt väll i B20E motorerna

annars finns dom på www.kgtrimning.com
Skriv svar