Tändning på trimmad B20

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Kirre
HK Performance

Inlägg av Kirre »

Påsen Racing skrev:
Kirre skrev:den har inte spikat vad jag vet och den varvar hur mkt som helst, sen har jag brytarlös fördelare. skulle tro att man kanske skulle kunna ställa in den bättre om man vill
Okej, det låter ju kanon det måste jag säga.
Men kör du med vakuumet inkopplat eller har du den slangen bortkopplad?

Vad använder du för grejer till å göra det brytarlöst? Vad är det man behöver och var kan man köpa det för en hyffsad peng?

/Påsen
de brytarlösa vet ja inte vad de är... satt i bilen då ja köpte den de är nå bosch grejer iaf, jag kör utan vakuum!
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Påsen Racing »

Kirre skrev: de brytarlösa vet ja inte vad de är... satt i bilen då ja köpte den de är nå bosch grejer iaf, jag kör utan vakuum!
fredde_vit_pv skrev:
ja,15gr låter lågt men det beror ju på hur motorn är ihopsatt(komp mm)
jag kan bara gissa att den klarar/vill ha 35gr som max utslag! :wink: .
om du väljer att köra med vacumet inkopplat så påverkar det ju inte när
du gasar för då försvinner ju den extra förtändningen!. försök att få till
tändförställningen utan vacum så att den ger som mest effekt utan att
spika och sen kan du börja labba med vacum om du är missnöjd,det
kan va onödigt att göra flera saker samtidigt om man inte har koll på
läget.

/F
B20 for life skrev:De ja tänkte på me att koppla bort vacumklockan var att det kan va svårt att få motorn att gå redigt på tomgång om man har vass kam, fladdrigt vacum. Kanske drar bra vacum me r-kam.. Bara att prova
Okej Kirre, synd att du inte vet vad det kommer ifrån, hade varit roligt å veta.
Någon annan som vet något billigt/bra vis att "brytarlöskonventera" en b20 :)

Okej :)
Ska ta å se om man får tid imorgon å monter den fördelaren som inte är stummad.
Ska försöka göra det som du säger fredde_vit_pv å se om man lyckas.
Men det är som sagt nog lite svårt å höra spikningar nu då sidepipen sitter på, eller spikningarna brukar å höras ändå?
Ska även å prova med att köra utan vakuumet på den fördelaren som inte är stummad. Men ska man då ställa in tändningen på 4000rpm, fästa fördelaren där å sen gå ner på tomgång å se vad den ligger på å sen provköra å lyssna efter spikningar?

Okej B20 for life då fårstår jag, som sagt så kan jag inte så mycket om b20 motorer för tillfället så jag vet inte hur det blir med vakuumet inkopplat när man kör med R-kam. Någon annan som vet kanske?
För låg eller fladdrande tomgång vill man ju inte heller ha.
Har läst att det kan skada kam, stötstänger och det om man kör med får låg tomgång på lite vassare kammar.

Tack för alla svaren, men jag vill gärna ha fler om ni eller andra har fler invändningar eller tips :)

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

Okej Smile
Ska ta å se om man får tid imorgon å monter den fördelaren som inte är stummad.
Ska försöka göra det som du säger fredde_vit_pv å se om man lyckas.
Men det är som sagt nog lite svårt å höra spikningar nu då sidepipen sitter på, eller spikningarna brukar å höras ändå?
Ska även å prova med att köra utan vakuumet på den fördelaren som inte är stummad. Men ska man då ställa in tändningen på 4000rpm, fästa fördelaren där å sen gå ner på tomgång å se vad den ligger på å sen provköra å lyssna efter spikningar?
ja,fast 4000 är ju inget heligt varvtal! :hihi: se till att tändningen aldrig
går över vad du vill ha som max oavsett varvtal,om du sen vill ändra kurva
blir det till att börja labba med fjädrar,fjädersträckning,vikter,eller utslagsbegränsningar.

/F
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Påsen Racing »

fredde_vit_pv skrev: ja,fast 4000 är ju inget heligt varvtal! :hihi: se till att tändningen aldrig
går över vad du vill ha som max oavsett varvtal,om du sen vill ändra kurva
blir det till att börja labba med fjädrar,fjädersträckning,vikter,eller utslagsbegränsningar.

/F
Okej, men jag ska ta å testa mig fram lite någon helg tror jag.
Måste bara bygga eller köpa ett annat avgassystem först så att man hör lite, hehe. Dånar som bara fan med sidepipen nämligen.

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
Mac
Lite mer laddtryck

Inlägg av Mac »

Tjenare Påsen!

Jag kör R-kam i min b20 också och har orginal tändning, inställd på 35 grader vid 5000 varv och inget vacuum inkopplat till tändningen. den varvar som en vilde till 8000 varv ungefär då ventilerna inte hänger med längre efter det :hihi: har absolut inga problem med spikningar på min motor. :thumbright:

det jag har hittat om R-kammen så ska den ligga på 35-37 grader vid 5000 varv och inte något vacuum.

och tomgången på R-kammen är näst intill omöjlig att få någon tyvärr, jag har problem med att det inte blir någon eller att den rusar som attan så jag kör utan helt enkelt :hihi:

är det här i ljungby du ligger och skruvar på den?
Mac
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Mac skrev:
och tomgången på R-kammen är näst intill omöjlig att få någon tyvärr, jag har problem med att det inte blir någon eller att den rusar som attan så jag kör utan helt enkelt :hihi:
låter som en illa bestyckning så tuna vidare du, det inga problem att få vettig tomgång med r-kam (har använt några) har bla åkt r-kam o dubbla su ett år som bruksbil, snäll o fin o under litern på långkörning, så krya grejor o väl tunat funkar det fint.
/mvh
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Mac
Lite mer laddtryck

Inlägg av Mac »

Martin H skrev:
Mac skrev:
låter som en illa bestyckning så tuna vidare du, det inga problem att få vettig tomgång med r-kam (har använt några) har bla åkt r-kam o dubbla su ett år som bruksbil, snäll o fin o under litern på långkörning, så krya grejor o väl tunat funkar det fint.
/mvh

Jo det är nog så det ligger till, jag håller på med lite andra förgasare nu för att se om det hjälper.
Mac
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Påsen Racing »

Mac skrev:Tjenare Påsen!

Jag kör R-kam i min b20 också och har orginal tändning, inställd på 35 grader vid 5000 varv och inget vacuum inkopplat till tändningen. den varvar som en vilde till 8000 varv ungefär då ventilerna inte hänger med längre efter det :hihi: har absolut inga problem med spikningar på min motor. :thumbright:

det jag har hittat om R-kammen så ska den ligga på 35-37 grader vid 5000 varv och inte något vacuum.

Tjena tjena.
Det låter ju kanon måste jag säga.
Men vad har du för tändning vid ca 1000rpm? Är lättare att ställa den där å sen kolla den när man varvar upp tycker jag.
Jag har hur bra tomgång som helst med min R-kam faktiskt.
Den ligger på ca. 1100-1200rpm när motorn är varm å ca. 900-1000rpm när den är kall.
Men det är ju nu när tändningen ligger på 15grader stummad vill säga.

Japp det är här i Ljungby jag är å skruvar faktiskt :)

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
Mac
Lite mer laddtryck

Inlägg av Mac »

Påsen Racing skrev:
Mac skrev:Tjenare Påsen!

Tjena tjena.
Det låter ju kanon måste jag säga.
Men vad har du för tändning vid ca 1000rpm? Är lättare att ställa den där å sen kolla den när man varvar upp tycker jag.
Jag har hur bra tomgång som helst med min R-kam faktiskt.
Den ligger på ca. 1100-1200rpm när motorn är varm å ca. 900-1000rpm när den är kall.
Men det är ju nu när tändningen ligger på 15grader stummad vill säga.

Japp det är här i Ljungby jag är å skruvar faktiskt :)

/Påsen

Jag har inte en aning tändningen lägre än 5000rpm faktiskt, jag har aldrig kollat det.
Hmm ja då har jag ju definitivt problem med min förgasare :(

Hur funkar det med att köra skelettsvänghjul? jag har funderat på att skaffa det till min också.
Är det så att du behöver hjälp med något med den så säg bara till :thumbright:
Mac
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ang fördelare så, om man ska plocka bort vacumklockan (vilket är att föredra för att slippa risk med fladder i tändning) så måste ju övre plattan låsas i den undre annars så kan den vrida sig och ändra tändningen hur den vill, och det gör man antingen med svets eller en skruv och för er som ska göra detta se till att rotorn ligger rätt i förhållande till piggen i fördelarlocket både vid tom gång och full advace innan ni låser plattan. ang tändkurva så är det svårt att få till med fördelare o vikter så från det att motorn börjar komma igång (ca 3-4000rpm) är det stumt som gäller säg 35grader (induviduellt per motor) men vid lägre varv och fullgas kan det bli jobbigt att ta all den förtändningen(spikar) så då är ca 20 grader lämpligt, så en vettig fördelare som funkar för det mesta avanserar ca 15 vevaxelgrader. ca 20g vid tomgång och 35g vid 3,5-4000rpm, detta gör ingen volvo org fördelare utan modifikation, alu fördelarenär enklast att modifiera (enkelt med en platttång) genom att böja stoppen till vikterna tills man är nöjd, avanserar den för fort får man sträcka fjädrarna.
hoppas detta kan vara till hjälp
/mvh
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Påsen Racing »

Martin H skrev:ang fördelare så, om man ska plocka bort vacumklockan (vilket är att föredra för att slippa risk med fladder i tändning) så måste ju övre plattan låsas i den undre annars så kan den vrida sig och ändra tändningen hur den vill, och det gör man antingen med svets eller en skruv och för er som ska göra detta se till att rotorn ligger rätt i förhållande till piggen i fördelarlocket både vid tom gång och full advace innan ni låser plattan. ang tändkurva så är det svårt att få till med fördelare o vikter så från det att motorn börjar komma igång (ca 3-4000rpm) är det stumt som gäller säg 35grader (induviduellt per motor) men vid lägre varv och fullgas kan det bli jobbigt att ta all den förtändningen(spikar) så då är ca 20 grader lämpligt, så en vettig fördelare som funkar för det mesta avanserar ca 15 vevaxelgrader. ca 20g vid tomgång och 35g vid 3,5-4000rpm, detta gör ingen volvo org fördelare utan modifikation, alu fördelarenär enklast att modifiera (enkelt med en platttång) genom att böja stoppen till vikterna tills man är nöjd, avanserar den för fort får man sträcka fjädrarna.
hoppas detta kan vara till hjälp
/mvh
Okej, detta hjälper lite faktiskt.
Men hur menar du att man måste låsa den övre plattan i den undre?
Du har ingen bild på det?
Det andra fattade jag på ett ungefär faktiskt.
Man får exprimentera lite med stoppen till vikterna till man blir nöjd menar du va? Och att tändningen är som man vill ha den.
Mac skrev: Jag har inte en aning tändningen lägre än 5000rpm faktiskt, jag har aldrig kollat det.
Hmm ja då har jag ju definitivt problem med min förgasare :(

Hur funkar det med att köra skelettsvänghjul? jag har funderat på att skaffa det till min också.
Är det så att du behöver hjälp med något med den så säg bara till :thumbright:
Okej, men man får la tä å exprimentera lite sen.
Ja det verkar som om dina förgasare är lite felbestyckade om du inte har någon tomgång faktiskt.

Jag tycker det är ganska så bra faktiskt, ända som kan vara lite jobbigt är när man ska köra iväg, den vill gärna stanna så att säga.
Har läst lite här på forumet å dem som provat både vanligt och skelettsvänghjul tycker absolut att det är värt att köpa ett, själv så har jag inte kört med vanligt på B20 någon gång så jag kan inte jämföra med något.

/Påsen
PÅSEN RACING
Skriv svar