Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

j björk skrev:Nice :thumbright:
Hur går du vidare nu, från en 3d modell?
jag skulle tippa på måttsättning i modellen och sedan tillverkning av gjutformar

annars jäkligt ballt bygge :D riktigt imponerad!
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Det jag ska göra med modelen nu är att modefiera den lite så den passar mot chassit, pga. att min ska vara 2 sitsig och inte 1,5 sitsig som orginalet är blir jag tvungen att brädda förarutrymmet lite för att karossen ska gå över.
Sen blir det att antingen köpa en begagnad abb robot eller bygga en fräs för att fräsa ut den, men mest troligt blir det att skiva den och skriva ut på plywood skivor för att göra en plugg.


Dagens jobba har varit att gjort fastsättningar för vrid testet som ska göras i helgen. Allt kommer sen att skruvas fast i golvet för att vara så still som möjligt.
Bild


I fram där det vrids runt.
Bild
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

jag har då sett den live, det de ser mycket bra ut....
jobba på och jag hoppas att jag får åka en sväng när den blir klar :thumbright:
Användarvisningsbild
T-23
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:19 pm
Ort: Söderköping

Inlägg av T-23 »

Jag gör vågen! Detta är ett mycket imponerande bygge.
Mvh Pelle.
Senast redigerad av T-23 den lör apr 12, 2008 9:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Den här Ajden lär man få höra mer om framöver :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I dag har jag hållt på att satt upp allt för att bryta och det har kräft en hel del fixande för att funkat, har råkat brytit sönder både främre och bakre jiggen och slitit upp exspandrarna ur golvet innan jag fick det att hålla och fick till ett riktigt mätvärde. Det blev 17500Nm/grad.
Sen behövde jag ha hjälp av någon att mäta lite hur det rörde sig men iom. att det var lördagkväll skulle antingen alla ut och festa eller så hade dom fått utegångsförbud av tjejen sin så då kunde jag inte göra något mer med det här i kväll. Vilket resulterade i en omstrukturering i planeringen och åka till garaget för att punktada ihop Gunnars bmw 2002 grenrör och svetsade ett alfa insug istället. Jag har tyvärr inte riktigt med tid att bara ta kväll bara för att jag inte kan göra något med projektet, utan det är bara att ta tag i nästa sak som måste göras.


Fastsatt i golvet och klart för vridning. Min examinator sa att han skulle fixa en lastgivare åt mig tills i helgen men det hade han inte hunnit fixa så det blev en paniklösning i fredags eftermiddag, att åka och köpa en domkraft på biltema och en manometer på hydroscand för att på så sätt få ut lasten.
Bild

Söndersliten jigg.
Bild

Alfa insug
Bild

BMW grenrör som är ful-hoppunktat för att se så det går dit, nu ska det finjusteras innan helsvetsning och 2ans rör ska förlängas lite nu när jag vat att det finns plats för det.
Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ajden skrev:Det blev 17500Nm/grad.
Hade du något mål när det gäller vridstyvhet?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ha ha lastgivaren va ju klockren :hihi:
Enkel billig och smart !

Ser mycket bra ut som vanligt . :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Trevligt. En enkel tumregel för högprestandabilar är ju att vridstyvheten i Nm/grad ska vara minst 6 gånger bilens vikt (i kg).

Med 17500 N/grad ligger du alltså rätt bra till.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Ser ju helt sjukt ut det där.
Mycket bra gjort :thumbright:

Skall bli kul att se hur det går att få fram karossen.
En sådan robbot var det med på blocket för ett tag sedan har jag för mig.

Finns det ingen skola i närheten med sådan robbot?
Där jag gick fanns det en, men ingen kunde med den.
Han som installerade den skrev ett program för att hälla upp dricka i ett glas från 33cc flaska.
Det var allt den kunde på min tid haha.
Kan du inte skaffa stora frigolitblock som du fräser formen ur?
har starkt för mig att det går att gjuta av dom med en viss behandling.

Vad skall du ha för att ta fram en Gallardo eller en diablo kaross ;)
Har alltid varit sugen på en sådan
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

[quote="JoBy]

Hade du något mål när det gäller vridstyvhet?[/quote]

Kring 20000Nm/grad hade jag hoppats på och med några förstärkningsplåtar svetsade och sen med sitrummet inklätt bör jag komma upp dit.
Enligt FEM analysen skulle det ha blivit 22000Nm/grad, men då överstämde inte riktigt infästningarna med verkligheten så jag ska göra om den och se hur det blir med samma constrains som i verkligheten.

therealpinto skrev:Trevligt. En enkel tumregel för högprestandabilar är ju att vridstyvheten i Nm/grad ska vara minst 6 gånger bilens vikt (i kg).

Med 17500 N/grad ligger du alltså rätt bra till.

/Gustaf
:)


Tommy Luhr skrev:Ser ju helt sjukt ut det där.
Mycket bra gjort :thumbright:

Skall bli kul att se hur det går att få fram karossen.
En sådan robbot var det med på blocket för ett tag sedan har jag för mig.

Finns det ingen skola i närheten med sådan robbot?
Där jag gick fanns det en, men ingen kunde med den.
Han som installerade den skrev ett program för att hälla upp dricka i ett glas från 33cc flaska.
Det var allt den kunde på min tid haha.
Kan du inte skaffa stora frigolitblock som du fräser formen ur?
har starkt för mig att det går att gjuta av dom med en viss behandling.

Vad skall du ha för att ta fram en Gallardo eller en diablo kaross ;)
Har alltid varit sugen på en sådan
Står två sånna robottar i verkstan bredvid där jag bygger bilen, tyvärr används dom till några kurser så det är nog inget jag kan få köpa billigt.

Lamborgini karosserna finns ju redan att köpa som kitcars dessutom tar jag inte på mig jobb som kan resultera i spackelslipning.

I dag har jag hållt på med att brytigt lite till och mätt för att försöka se vart det fans några rörelser i chassit men tyvärr där rörelserna var går det inte att sätta dit några stag för att dom kommer ivägen.
Från och med i dag kommer jag att blir tvungen att plugga till en tenta och börja skriva på rapporten. Så bygget kommer gå betydligt långsammare nu när det bara blir någon timme då och då bara som terapi jobb för att inte hålla på med raportskrivandet hela tiden.
Bild
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

tjena

Inlägg av calle Bengtsson »

ser så fint !!!

Kul sitter å drömmer om sport bilar... har hittat en Audi R8 Grannens bil *s* ska jag norpa motor å låda???

Näää skämt å sido kul å se hur grymt duktig du är ! Hel kul helt enkelt....

jag har sökt jobb på sportvagns verkstad här i Munchen *s*

mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

spackel?

nej förstår att det inte är nått rimligt förslag.
Men om det hade varit genomförbart och till den nivå i priset hade jag hellre köpt av dig än någon firma utomlands som gör dåliga avgjutningar..


Skall bli kul att se resultatet iaf..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

tjena

Inlägg av calle Bengtsson »

sorry OT men jag har kollat in Ulitmas Karosser,på plats, dom har superfin Finish :) inget spackel där inte

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Erik.H.A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 12, 2004 9:03 am
Ort: Lse/ Luleå

Inlägg av Erik.H.A »

Tommy Luhr skrev:spackel?

nej förstår att det inte är nått rimligt förslag.
Men om det hade varit genomförbart och till den nivå i priset hade jag hellre köpt av dig än någon firma utomlands som gör dåliga avgjutningar..


Skall bli kul att se resultatet iaf..
Spackelslipningen han syftade på var nog mest till plug/gjutformar etc som måste tillverkas för att gjuta exempelvis en gallardo glasfiberkaross :)
Skriv svar