
Viper projekt.
Veckans uppdatering.
Bänken reparerad, motorn startad och inkörd. Inkörningen gjordes med original ECU och allt fungerade perfekt. Inga läckor eller missljud.
När det det var dags för tuning så kopplades AEM-boxen in, samma som satt på motorn vid förra försöket. Återigen baktänder motorn går inte ens igång. Den boxen läggs åt sidan och en reservbox från AEM plockas fram...då tänder inte ens motorn...suck.
Förgasare är nog rätt så bra ändå
Bänken reparerad, motorn startad och inkörd. Inkörningen gjordes med original ECU och allt fungerade perfekt. Inga läckor eller missljud.
När det det var dags för tuning så kopplades AEM-boxen in, samma som satt på motorn vid förra försöket. Återigen baktänder motorn går inte ens igång. Den boxen läggs åt sidan och en reservbox från AEM plockas fram...då tänder inte ens motorn...suck.
Förgasare är nog rätt så bra ändå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag vet inte så mycket om aem insprutningar men varför detta system? det är ju inte så vanligt här i sverge och det kanse blir svårt att finsjustera här hemma då?. det jag mena är inte att aem är skit (mest troligt bara fel i inkopligen, instälningar eller trigger instalation) men det kanse fins system som är lättare att få att expert hjälp av här hemma när hundradelarna ska börja plockas.
jag hadde nog satsat på ett autronic som har väldigt fina säkerhets grejor som kan va bra på en sån fin (dyr) motor sen så fins det en hel del folk här i sverge som kan med dem.
andra fördelar är inbyggda seriösa loggar och att MRM fins här.
eller snacka med anders norberg i umeå (bättre suport lär du alldrig få
)
jag hadde nog satsat på ett autronic som har väldigt fina säkerhets grejor som kan va bra på en sån fin (dyr) motor sen så fins det en hel del folk här i sverge som kan med dem.
andra fördelar är inbyggda seriösa loggar och att MRM fins här.
eller snacka med anders norberg i umeå (bättre suport lär du alldrig få

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
AEM är det mest använda systemet vid sidan av MoTeC som används på banracing Viprarna. Så systemet är väl utprovat och både bygg-killarna och bromsbänk-killarna har kört med det i många år. Så valet för min del var ganska självklart. MoTeC tyckte jag var för dyrt (140.000) för ett komplett system inkl alla givare sonder etc. Blir mycket pengar när man pratar om 10 cylindrar. AEM sprutet gick på ungefär hälften inkl allt, och att jag sen har spons från AEM gör ju inte saken sämre.
Motorstyrning är ju inte direkt någon "Rocket Sience" så det är ju bara att lära sig. Huvudsaken är att grundsystemet klarar av all loggning man vill och att det kan ge alla utsignaler som är nödvändiga. I AEM fallet klarar vi allt som behövs utom att logga 10 EGT:r, men det har vi löst på annat sätt för att få in EGT-värden i loggern.
Men vi får se hur det utvecklar sig, vi kommer att få fart på den med AEM, om det inte känns bra är det ju bara att byta...viktigast nu är att få en grund att stå på så att vi kan utveckla vidare.
Anders är redan inplanerad för att lösa en del teknikaliteter
Motorstyrning är ju inte direkt någon "Rocket Sience" så det är ju bara att lära sig. Huvudsaken är att grundsystemet klarar av all loggning man vill och att det kan ge alla utsignaler som är nödvändiga. I AEM fallet klarar vi allt som behövs utom att logga 10 EGT:r, men det har vi löst på annat sätt för att få in EGT-värden i loggern.
Men vi får se hur det utvecklar sig, vi kommer att få fart på den med AEM, om det inte känns bra är det ju bara att byta...viktigast nu är att få en grund att stå på så att vi kan utveckla vidare.
Anders är redan inplanerad för att lösa en del teknikaliteter

För en bakåtsträvare som jag så är det här inte bra. Jag får ju mer vatten på min kvarnjp skrev:Veckans uppdatering.
Bänken reparerad, motorn startad och inkörd. Inkörningen gjordes med original ECU och allt fungerade perfekt. Inga läckor eller missljud.
När det det var dags för tuning så kopplades AEM-boxen in, samma som satt på motorn vid förra försöket. Återigen baktänder motorn går inte ens igång. Den boxen läggs åt sidan och en reservbox från AEM plockas fram...då tänder inte ens motorn...suck.
Förgasare är nog rätt så bra ändå

Men det fixar ni säkert
Så här nära har det aldrig varit

MVH Förgasarkillen

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
säkert jätte dycktiga killar men är det motor killar eller insprutnings killar som skruvar?
en jäkla skilnad när det rapplar, fins mycket få som behärskar båda grenarna, helst ska man va data expert också.
jag är motor kille och rätt kass på insprutningssystem men har lärt mig en del den hårda vägen då jag var en av de första med fult sjusterbart bränsle/tändnings system i norrland år 2000 i 142, hadde ingen att fråga heller så det tog tid allt och kosta pengar i trasigfa delar (inte så dyra dock i gämförelse
) .
jag skulle sätta en tape på sväng dämparen där gnistan ska komma sen skruva ur alla tändstift och jorda de på motorn sen köra startmotorn och strobb lampan och kolla förtändning så på alla cylindrar. (slå av pumparna bara)
kolla också så den inte gnistar på nått annat ställe heller, kan va svårt att se. en 360 gradskiva kan hjälpa där.
helst ska man sen kolla triggern med ett obsiloskop så den inte skickar "knas" signaler som förstör motorn.
klokt att hyra in anders sen här hemma
du får flyga in han dit annars 

en jäkla skilnad när det rapplar, fins mycket få som behärskar båda grenarna, helst ska man va data expert också.
jag är motor kille och rätt kass på insprutningssystem men har lärt mig en del den hårda vägen då jag var en av de första med fult sjusterbart bränsle/tändnings system i norrland år 2000 i 142, hadde ingen att fråga heller så det tog tid allt och kosta pengar i trasigfa delar (inte så dyra dock i gämförelse

jag skulle sätta en tape på sväng dämparen där gnistan ska komma sen skruva ur alla tändstift och jorda de på motorn sen köra startmotorn och strobb lampan och kolla förtändning så på alla cylindrar. (slå av pumparna bara)
kolla också så den inte gnistar på nått annat ställe heller, kan va svårt att se. en 360 gradskiva kan hjälpa där.
helst ska man sen kolla triggern med ett obsiloskop så den inte skickar "knas" signaler som förstör motorn.
klokt att hyra in anders sen här hemma


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jag vet inte, det finns dom som kallar sig allt möjligt men när det kommer till kritan så är dom varken det ena eller det andra. Killen som jobbar med elektroniken hos EED har tidigare varit anställd av MoTeC, så man kan väl hoppas att han har lite koll på vad han gör.
Själv tycker jag att det känns bäst om man har så bra som möjligt koll själv, om det börjar rackla ute på banan känns det drygt att flyga in någon från USA
Har man byggt i uppförsbacke i tre år så känns det inte så allvarligt med lite smågrus på slutet
Kommer du på SHRA-festen på Busstop imorrn?
Själv tycker jag att det känns bäst om man har så bra som möjligt koll själv, om det börjar rackla ute på banan känns det drygt att flyga in någon från USA

Har man byggt i uppförsbacke i tre år så känns det inte så allvarligt med lite smågrus på slutet

Kommer du på SHRA-festen på Busstop imorrn?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har han jobbat på motec borde det va ett enkelt problem att lösa, men det låter ju bara lite konstigt att de hinner köra sönder startkransar, och byta burkar hit och dit mm innan de hittar felet.jp skrev:Jag vet inte, det finns dom som kallar sig allt möjligt men när det kommer till kritan så är dom varken det ena eller det andra. Killen som jobbar med elektroniken hos EED har tidigare varit anställd av MoTeC, så man kan väl hoppas att han har lite koll på vad han gör.
Själv tycker jag att det känns bäst om man har så bra som möjligt koll själv, om det börjar rackla ute på banan känns det drygt att flyga in någon från USA
Har man byggt i uppförsbacke i tre år så känns det inte så allvarligt med lite smågrus på slutet
Kommer du på SHRA-festen på Busstop imorrn?
jag törs inte komma på shra umeå festen för jag kör ju för shra luleå

hadde järna kommit men ska på 30års kallas hos bmw peter högdhal i sävar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jokern / Woodridge
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
- Ort: Skogås
Det finns ju ett gammat ordspråk, som lyder:
Motgång föder framgång!!!
Stämmer det i det här fallet, så blir du säkert farlig!!
Motgång föder framgång!!!
Stämmer det i det här fallet, så blir du säkert farlig!!
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har de hunnit greja nått?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/