Cheva SB i volvo 240?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Cheva SB i volvo 240?

Inlägg av Björn/242power »

funderar på att stoppa ner en cheva sb (smallblock) i min 242 75a, är de nån här som gjort nå liknande och har lite byggbilder? mått eller nå ritningar är också mkt intressant. tack på förhand mvh B
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

har inga roliga bilar!;)
Loke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: lör okt 14, 2006 8:50 pm

Inlägg av Loke »

Jodå, jag har byggt en sån, har dock inga bilder i datorn, bara riktiga fotografier.Vad är det du vill veta?Jag hängde bara i motorn så den lag sej på framvagnsbalken med oljesumpen bakom balken, då fick jag kapa upp kardantunneln för att fåplatts med th350-lådan, sen byggde jag bara motor och växelådsfästen, breddade kardantunneln och gorde en försänkning i torpeden för att få i fördelaren :lol: Jag ville montera motorn så lågt som möjligt för att kunna få dit ett högt insug utan att få luftfiltret upp genom huven, bryr man sej inte om sånt kan man nog montera motorn längre fram och slippa bygga om torped och kardantunel.
Björn/242power
För mycket laddtryck
Inlägg: 424
Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Ort: Ånäset, byn som gud glömde

Inlägg av Björn/242power »

okej, jag har ingen lust att kapa sönder min kaross nämligen, de blir en motor som är standard till att börja med så den ska monteras på de gamla vanliga sättet :P om du har msn så kan du ju adda mig på transit73@hotmail.com så kan vi diskutera lite :D
volvo 242 DL 2,5 ;)
SYCVOL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre feb 15, 2008 1:03 am
Ort: Emmaboda

Inlägg av SYCVOL »

det är nästan lättare än att byta org motor har byggt 2st en med csb och en med moparsb men det är lättare med csb tog ca 2 dagar att fixa bilder pa bilen med csb finns

www.garaget.org/?car=1093
--16v--
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

har man rätt tråg så behöver man inte kapa i torped väggen!
har inga roliga bilar!;)
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

har monter anvisning å GODKJENNINGSpapirer for norge....! noe ombygg er det for bunnpannan... det er allt :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

har åxå erfarenheter av ngr stycken,även om det e länge sen.

Ngr pointers.
Med Chevans automat-används chevans hardan.
Chevas lilla passar i Volvos stora kors.

Använd INTE det tidigare expansionskärlet.Kommer se ut som hindenburg med de tryck Chevan skapar."Ubåten" från senare Volvo funkar utmärkt.


Var noga med den vinkel motor/låda hamnar i vs kardanvinkeln.
Om inte slutar det med drivline vibrationer.

Små enkla grejer att ta hänsyn till som ger mkt i slutänden.

Vinkelmätare säljer fö Jula en liten en med magnet som kostar en 500ing.
Väl spenderade pengar.


Att det inte e fler som gör denna modden e mig en gåta,för slutresultatet e MÅNGFALT mycket trevligare än orginalet av endera.

Ung som en V8 bil med lite dynamik å NÅN form av väghållning om man gör det rätt.
Själv använde jag R sport dämparna till 260n fram för att det var billigt.Funkade utmärkt.

Bakaxel...för allt annat än rivstarts ambitioner så sök redan på en utväxling som e 3.15.
Annars kommer varken bilen eller V8an till sin rätt.

Åkte MYCKET med den ena av dem vi knåpa ihop...å för ett lok det blev ute på vägen.

160km....knappt röra gasen...drog runt 1 liter...å i uppförsbackarna vid jkpg tex-på väg mot stkhlm-ger mig fan på att jag kunde haft ett 1 tons släp bakom utan att märka det.

Blockhuggers e fö en god ide till ett sansat setup.

På en av dem gjorde jag fö så att jag drog avgassystemet till ett slutrör.
Gjorde att den lät som en kåt 160 ung...å inte gick den sämre för det.
Mycket "åke bil" för pengarna.Helt klart.
*Surkålsspecialisten*
mrgasser
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: tor aug 17, 2006 2:07 am
Ort: Köping

Inlägg av mrgasser »

TAXI674 skrev:har man rätt tråg så behöver man inte kapa i torped väggen!
och vad kan det vara för tråg månne? 8)
Nova -63 2dr HT 283cui, TH350, 8 3/4",
volvo 740 bromsar fram, polyuretanbussningar

Impala -64

164 -69
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

mrgasser skrev:
TAXI674 skrev:har man rätt tråg så behöver man inte kapa i torped väggen!
och vad kan det vara för tråg månne? 8)

själva bulan är längst bak på tråget!inte det så kallade trappstegs bulan som sitter på nyare vanar!man kan modda ett van fråg om man vill!men se till att få det tät! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
mrgasser
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: tor aug 17, 2006 2:07 am
Ort: Köping

Inlägg av mrgasser »

typ ett sådant här kanske? :)

Bild

Bild
Nova -63 2dr HT 283cui, TH350, 8 3/4",
volvo 740 bromsar fram, polyuretanbussningar

Impala -64

164 -69
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

dom bunnpannan, må bygges lite om for å få plass: insvingen er for liten. bør se ut som på b20 sånn ca :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

jag ska börja installera en 305a i min 242a snart,gör en tråd med en massa om installation och moddningar som man behöver göra!
har inga roliga bilar!;)
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

om du har en 262 eller 305 eller 400 sbc så går det ut på det samme.... fint med lite bilder... :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar