Bil o Trim Umeå - Chiptrims frågor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Bil o Trim Umeå - Chiptrims frågor

Inlägg av Perka »

Är det någon här som har erfarenheter att dela med sig av från denna firma?? Funderar på deras steg 1 uppgradering till min Saab 9000 2.0LTT som är väldigt billig, endast 2600:- och sen får jag skaffa APC ventil å slangar själv.

Men nu är frågan den hur deras uppgraderingar är?? Funkar dom?? Går dom att lita på?? Nån här som har fått sin bil trimmad av dom??

www.bilotrim.se
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Inlägg av Perka »

Ingen som vet nåt om detta ställe som verkar vara rätt känd ändå??

Skulle just du våga dig på en uppgradering från dom??
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
300Destroyer
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tor jan 31, 2008 12:43 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av 300Destroyer »

dom är bra, känner han!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad gör de för 2600kr?
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Inlägg av Perka »

Jens Gustavsson skrev:vad gör de för 2600kr?
Dom programmerar om styrboxen (Trionic) och kan även om man vill programmera om en T5 box till att kunna använda T7:ans magnetventil då den är bättre och billigare.

Dom är så billig för dom inkluderar ingen APC ventil(Magnetventil) och slangsats i sitt paket, men det kan man ju köpa begangnat.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

du betalar alltså 2600 för nåt som inte kommer funka utan begagnade grejer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Perka skrev:
Jens Gustavsson skrev:vad gör de för 2600kr?
Dom programmerar om styrboxen (Trionic) och kan även om man vill programmera om en T5 box till att kunna använda T7:ans magnetventil då den är bättre och billigare.

Dom är så billig för dom inkluderar ingen APC ventil(Magnetventil) och slangsats i sitt paket, men det kan man ju köpa begangnat.
jag förstår inte riktigt, det sitter ingen apc ventil standard på låg tryckarn?

altsa så monteras en sån sen höjs laddtrycket lite? fin sjusteras bränsle och tändning sen också?
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Inlägg av Perka »

Jens Gustavsson skrev:
Perka skrev: Dom programmerar om styrboxen (Trionic) och kan även om man vill programmera om en T5 box till att kunna använda T7:ans magnetventil då den är bättre och billigare.

Dom är så billig för dom inkluderar ingen APC ventil(Magnetventil) och slangsats i sitt paket, men det kan man ju köpa begangnat.
jag förstår inte riktigt, det sitter ingen apc ventil standard på låg tryckarn?

altsa så monteras en sån sen höjs laddtrycket lite? fin sjusteras bränsle och tändning sen också?
På LTT så sitter det ingen MV(utom vissa med värmeplattor på insuget) utan där går bilen på GLT hela tiden, alltså 0,45bar cirka och sen är styrboxen anpassad efter det, men själva motorn med turbo, topp, kamaxlar, spridare m.m är likadant som på en FTT så vid steg 1 uppgradering då anpassar man boxen efter FTT och lite till då, man kan säga att man chippar en fulltryckare då och sen så sätter man igång APC systemet genom att montera MV och slangar.
Alltså vid LTT så behövs inte APC systemet då trycket är så lågt, emn sen vid ökning så aktiverar man systemet, kablar och allt finns redan i bilen så det är bara att koppla in.

Min 9000 2.0LTT är på 150HK och skulle det varit en fulltryckare så skulle den ha hamnat på runt 170-180HK men sen så finns det ju mer marginal och ta på så dom flesta trimmare brukar hamna mellan 210-237HK då vid steg 1.

Steg 1 är då alltså:

Omprogrammerad box(Trionic)
Magnetventil till APC styrning och anslutningsslangar
Eventuellt ett sportluftfilter också.

Om ni som inte är insatt i Saab vill veta mer, kolla då hos dessa:

www.maptun.se
www.trollspeed.se
www.speedparts.se
www.nordicuhr.se
www.bilotrim.se
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Inlägg av Perka »

jag läste nånstans här på forumet att man inte skulle fråga här om chippning av befintliga system men jag gör det iaf då jag vill ha lite info om detta företag som nu ligger i Umeå och det finns lite folk på detta forum som är där uppifrån som kanske har varit i kontakt med dom.

Ville bara skriva det så ni inte tror nåt annat :)
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Användarvisningsbild
sprock
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån nov 13, 2006 11:02 pm
Ort: härnösand/oslo
Kontakt:

Inlägg av sprock »

dom är bra, sammarbetar med nordicuhr som är rätt stora inom saabkretsar.
Amazon 121 ratlook -65
2.1L b20
CleanMyCar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån apr 28, 2008 11:08 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av CleanMyCar »

Vet ni om de chippar Saabs bränsleboxar eller endast APC? (styrsystem)
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Inlägg av Perka »

CleanMyCar skrev:Vet ni om de chippar Saabs bränsleboxar eller endast APC? (styrsystem)
Kolla ind eras hemsida och skulle du ha fler frågor så dra iväg ett meddelande till dom, det finns också på hemsidan.

www.bilotrim.se
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Skriv svar