utväxling till hemmabyggd turbinkompressor?

Diskussioner för erfaret folk
skogsturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis maj 15, 2007 9:27 pm
Ort: skogen

utväxling till hemmabyggd turbinkompressor?

Inlägg av skogsturbo »

tjenare har tänkt bygga en turbinkompressor av en gammal turbo ett tag nu, men är osäker hur man ska lösa utväxlingen till den. undrar om man måste ha en yterligare utväxling än vad man kan åsta komma med andra remskivor osv? de kompressorer jag sett sitter det en utväxling på, i form av drev i ett växelhus bakom rämskivan. och hur man ska kunna räkna ut hur mycket varv som kan tänkas lagom? har tänkt använda volvos kamdrev från 8 ventilars motorn, tänkte sätta det mindre på kompressorn och ett stort på vevaxeln. vad jag förstår bör varvet dubblas vid det utväxlingsförhållandet. någon som har några erfarenheter på detta område som vill dela med sig vore jag tacksam :wink:
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=

"Sök" knappen funkar riktigt fint, bara att klicka på den ;)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

troligen får du ta en av de större turbokompressorerna du kan hitta, typ nån gammal lastbilskompressor modell BIG
turbon snurrar ju bortåt 100k på laddtryck
så om du nu ska bygga så lär du få bygga en växelåda som ger kanske 1:20 lr liknande å sen ha möjliget att växla med drivhjulen kanske upp mot 1:10.
MEN detta är bara exempel på sifforna men en växelåda lär du hur som helst få bygga... hört nått om att folk byggt om "växelådor" från typ permobiler å byggt ihop med model stora lastbilskompressorer å sen dreva utav helvete för å få några hektos ladd...

har för mej att jag sett projekttråd på nån med en jänkev8 som byggde 2st ovan nämnda byggen å sen serieladdade dem å lyckades få upp typ 0.5 bar på lite högre varv...
skogsturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis maj 15, 2007 9:27 pm
Ort: skogen

Inlägg av skogsturbo »

okej jo funderar vad man ska använda för drev men är väll bara att exprimentera med olika drev då. tänkte åxå på drev från någon växelåda. det är bara att skruva isär allt man har och kolla vad som skulle gå att använda.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

skulle kunna kolla sortimentet på drev till lite seriösare RC modeller, borde gå å hitta nått i lämpliga storlekar, sen ställa sej i fräsen en dag å fräsa till växelhus med lagerlägen för lämpliga kullager å packboxar så man kan oljefylla delvis
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Räkna med några år av förbättringar innan du har en som fungerar en länge tid, typ en sommar mellan renoveringarna. Det var en kompis till mig som byggde dubbelkompressorcamaron med permobilväxellådor.

Bild

Bild

Bild

Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

det va nog den jag menade ja!! :thumbright:
Zkunk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons apr 18, 2007 6:27 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Zkunk »

Har också haft/har planer på att bygga om en turbo så. jag har en HX55 som jag skulle vilja få remdriven (jaja,, vanlig turbo ger kanse lite mer effekt, men jag har fått för mig att motorn mår lite trevligare utan avgasmottryck :?) Rev ner en M46 växellåda och plockade dreven, men får ändå får låg utvexling skulle jag tro. Vill iaf att den ska varva minst 70-50,000 rpm. vilket Vortex gör (dock bättre kompressorer, med mindre spel och så). . . Men hade ju varit kul om man fick de till o ladda iaf 0.5-1 bar :wink:

Hoppas du hittar på nån smart idé som andra, ink jag själv har nytta av :lol: :thumbright:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det är periferihastigheten på kompressorhjulet som avgör hur mycket laddtryck en centrifugalkompressor kan ge.

Det finns två sätt att öka laddtrycket..

* Mer varv men det öker problemen med kullager och drev.

* Större diameter på kompressorhjulet. Bara fördelar förutom att den tar större plats.

Titta hur stort kompressorhjulet var i den Vortech jag hade.
Bild

Den laddade som mest ca 0.7 bar vid 50.000 varv.
skogsturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis maj 15, 2007 9:27 pm
Ort: skogen

Inlägg av skogsturbo »

okej hade tänkt använda något stort aggregat. permobil växellådorna måste det vare bra kvalite på om de klarar de varvtalen:) har ingen brådska med mitt bygge så hittar man någon växellåda så kan man ju bygga ihop någe kul.
JoakimR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 23, 2006 5:35 pm
Ort: rælingen, norge

Inlägg av JoakimR »

Här finns lite info om DIY kompressorer:
http://www.gatorsuperchargers.net/photos/photos.htm
60 Willys pickup.
4.8l LR4
81 Yamaha RS100 med 200cc Blaster motor
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Ett dilemma är att kompressorhjulet passerar kritiskt varvtal flera gånger under en accelleration. Det påfrestar transmitionen väldigt mycket. På proffs kompressorer sitter det viscokopplingar som tar upp dom vridande momenten som blir när man går genom kritiskt varvtal.

Mats
skogsturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis maj 15, 2007 9:27 pm
Ort: skogen

Inlägg av skogsturbo »

såg ut att att vara väldigt enkelt att bygga rem utväxling. tar mer plats men enkelt :D
Allibow
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: fre apr 13, 2007 11:58 am

Inlägg av Allibow »

hur mycket effekt är det i permobilmotorerna dom körs väl på 12v?
[Vadfals Racing]
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Dom går på 24 volt och det finns styrelektronik för 100A iallafall för ett sådant har jag i lådbilen. Det ska även finnas ännu kraftigare.
Senast redigerad av JoBy den ons maj 28, 2008 10:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar