Moggah's Turbo 245:a (@ 1.2 bar)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Joo, jag är på jakt efter en sån dära "korg" som täcker hela taket 8) hehe men dom är inte lätta att hitta! :thumbdown:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Moggemx skrev:Joo, jag är på jakt efter en sån dära "korg" som täcker hela taket 8) hehe men dom är inte lätta att hitta! :thumbdown:


Tyvär så växer inte fräna saker på träd :lol:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Gurralkpg skrev:
Moggemx skrev:Joo, jag är på jakt efter en sån dära "korg" som täcker hela taket 8) hehe men dom är inte lätta att hitta! :thumbdown:


Tyvär så växer inte fräna saker på träd :lol:
Nej dom gör ju tyvärr inte det :evil:

Kul med lite kommentarer också :thumbright: Det uppskattas ! 8)

Angående färgerna så ville jag inte vara som alla andra och tog den första färgen jag fick tag på :hihi: hehe
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Jo, förresten kan man köra med orginal vattentemp givare som jordar genom toppen, eller måste jag ha en spec. givare som har en egen jordkabel från vems boxen?

Om det går med orginal, måste jag då jorda toppen till nån spec. punkt ?(typ huvudjordpunkten för vemset?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
BlitzWagen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 12, 2008 6:39 pm
Ort: Pajala/Gällivare

Inlägg av BlitzWagen »

Jaha å här har vi motor lackeraren som sabbade min fina motor med äcklig grön färg oxå! :doh: :hihi:
Den som ingen turbo har han får åka utan bar!



/Fredrik Törmä 0767-618024
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

haha, jaså du har också smugit dig in hit 8) hehe, Och förresten så var det benne som lackerade ! :wink:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Vemset håller på att bosätta sig i handskfacket!

Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Nu är VEMS:et i princip färdigkopplat inne i bilen, Så nu är det bara att lyfta i nya motorn och plugga in kablarna till den!

Tog tag i grenröret igår och började snida lite smått!

Vart inte riktigt optimalt, men längsta röret blev ca. 70cm och kortaste ca. 60cm. Men blev riktigt nöjd med tanke på att det var mitt försa grenrör!

1:ans rör fick inte riktigt plats som jag byggde det , men har kommit på en ny lösning på det , så det blir ombyggnation så fort som möjligt! 8)

Vad tycks? :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Andra röret tar form!
Bild

Bild

Tredje röret tar form!
Bild

Bild

Bild

Bild

Fjärde och sista röret byggs!
Bild

Tyvärr så fick inte 1:ans rör plats i bilen :( så jag kapade bort det och dom andra rören verkar passa finfint!
Bild

Bild

Bild

Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Där står han och glänser 8) Hehe

Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Nu har jag fixat till sista röret till grenröret, Nu är det bara helsvetsningen kvar!
Vart riktigt bra tycker jag faktiskt!
Vad tror ni om grenröret?

Bild

Bild

Bild

Bild

Gamla motorn påväg ur!
Bild

Bortaa!
Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Helsvetsade rören till grenröret igår, måste bara helsvetsa mot flänsarna nu. Men måste spänna fastden i en gammat topp samt turbo så det inte drar sig innan jag gör det!

Bild

Bild

Bild

Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Nu har turbomotorn tagit plats ner i bilen, Har en del elkoppling samt oljereturbygge från turbon att göra innan uppstart,

Sen måste WG rören också byggas dit nån dag, För det är ju ganska praktiskt att kunna reglera laddtrycket också 8)

En bild när motorn fortfarande var på motorstödet, Börjar se lite elakare ut nu :twisted:
Bild


Mina Nya Trick Flow 1260cc spridare har också tagit plats 8)
Bild

Motorreceptet ser ut såhär just nu!

*B21 Orginalblock, M-Stakar, Flata kolvar med nya ringar samt ram och vevlager.
*ca. 8,5:1 Kompförhållande
*Portad 405 Topp , Std ventiler , K-kam, Std fjädrar, org. Elring toppackning, KL-Racing 12.9 Pinnbultar
*Hemmabyggt Pulssplit grenrör (rörlängd mellan 50-60cm)
*Vems Motorstyrning, med fördelartändning till och börja med!
*Trickflow 1260cc Lågohms spridare
*KKK29 14# 61 In/68 Ut (tror jag det var)
*46mm HKS kopia WG
*Dubbla K-jet bränslepumpar
*Org. Tändspole till och börja med, Har liggandes 6 st spolar från en 300zx. Men dom monteras senare!


Nånon som har några synpunkter om mitt bygge?
Tips eller råd?

Over and Out , Jag återkommer!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag tycker projektet går som på räls! :thumbright:

Det är hyfsade grejer som kombineras så det kommer bli lätt att plocka effekt ur konceptet. Det enda som kanske saknas är en lite fränare sugmotor för att driva turbon med, men det är saker man kan titta på när man fått det hela att fungera och har kvitto på det.

Jag tycker det är helt rätt att köra fördelartändning så här länge, med en CDI-box på det så har du sparat massor med pengar jämfört med en lika potent fördelarlös tändning. Skillnaden är väl att du har ett begränsat förtändningsområde (lock+rotor) men det är helt ok för effekt. Har man en riktigt stor turbo och ska köra bara dragrace kan det bli problem med att man vill backa tändningen för mycket för att rotorn ska peka rätt.. då tänker jag på launch-control, alltså för att bygga tryck vid starten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Tack för kommentarerna, Det gillar vi! :thumbright:

Jo, lite mer sugmotor effekt hade inte skadat, Turbon känns faktiskt lite stor som det är nu. Men jag tänkte att det är lika att köpa en ordentlig direkt så man har något att växa i!

Just nu vill jag bara ha igång motorn så man får lite inspiration igen, det har varit lite dåligt på den fronten på sistone :?
Så det får bli lite kompromisser nu, så man fort kan få igång den!
Men nu börjar man faktiskt se lite ljus i tunneln 8)

Ang. tändningen så har jag faktiskt sneglat lite på en såndäringa MSD 6AL box +Blaster 2 spole, Det verkar ju vara beprövade prylar som ger väldigt mycket gnista för pengarna!

Hur stort Förtändningsområde har man med en helt vanlig fördelare ?


Har funderat lite på vad som skulle kunna göras för att öka sugmotoreffekten i framtiden.
*Först och främst en argare Kamaxel
*Bättre topp, Ev. vidare preppning av min befintliga med hårdare V. fjädrar, portning och ev. ventiler.

Sen hade det ju suttit fint med en 2.3L botten också , Men det får komma senare!

Edit: glömde bort Men ett nytt bättre avstämt insug med trattar och hela faderullan också står högt på listan! 8)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Har börjat fila lite på bränslesystemet nu!

Tänkte köra med en in-tank pump som trycker upp till en catchtank samt vidare från catchtanken med 2st K-jet pumpar (1 Beg +1 ny från biltema)

Undrar om catchtanken blir lite liten med 1,2 liters volym?
Bild


Pumparna monterade på undersidan!
Bild

Byggde även en fästplåt samt satte fast Effektmotstånden till spridarna!
Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Skriv svar