Lägger upp mitt projekt här då som är en lite ovanligt val av motor å bil men inget mer extremt än nått annat bygge här på forumet.
Det hela började när ja köpte en Mb 190 2.3 16v å tänkte turbokonvertera den hemma i garaget med hjälp av en kompis men de gick så segt så ja tog kontakt me Roman å Danne på Turbobanditen.
Vi va i kontakt me varann nå gånger sen drog ja ner bilen till huvudstaden och konverteringen satte igång å efter många om å men så va turbokittet klart å allt va frid å fröjd tills vi upptäckte att bilen va genomrostig under all underredsmassa så ja bestämde mej för att skaffa en annan 190 kaross å stoppa prylarna i...
Men då hittade ja en annan bil som ja fastnade för å de va en Amazon med röram fram så ja tänkte vafan kanske ska försöka pula ner motorn i den iställe så ja tog bilsläpet åkte ner till Ekerö å hämtade motorn me låda å avgas å allt å på vägen upp hämtade ja amazonen... kan medela att de va ganska tungt lastat i min A4 kombi me motor å låda å massa mer delar samt jag tjejen å pojken i bilen för när ja kom hem till junsele 60 mil från elerö så hade båda bakfjädrarna gått av

Glömde visst slänga in en motorspec
Motor: Mb 2.3 16v
Orginal bottendel
Toppen portad å fixad lite med. En som hade jobba me Grottis som tittade på den sa att de va en riktig fullflödes racingtopp
Kompsängt med en 3.5mm 14 lagers stålpackning
Turbo kit:
Extractor twinentry grenrör
3" industri rostfria rör, avgassystem med 1 rostfri dämpare
T60 Turbo 60mm inducer (600Hk)
Intercooler
60mm Wastegate
2st 32mm dumpventiler påsvetsade direkt på IC
Aluminium insug, plenum
Race BTR an6 kopplingar komplett med pressade slangar
2,5" aluminium tryckrör 3mm tjocka rör
Oljeförsel och oljeretur
Oljetråg med oljeretur anslutning
Sprut:
Styrsystem Megasquirt II v3,0
Edis4 tändning
Komplett kabelhärva med alla kontakter och givare
Fuelrail
630cc spridare
Triggerhjul
Men men här komma en rad bilder på hur bygget ha gått änså länge...
Såhär såg den ut då när ja hämtade den




så här kommer lite bilde på motorn som ska i





å lådan bli min getrag låda från 190:n

En svensk med tyskt hjärta

ut me volvo rovan


B23 motorfästena

Borta

Provpassade motorn

Servopumpen va lite ivägen

Så ja tog bort den då de knappast behövsa på amazon


men då va fästet ivägen så ja tog bort de a

Sen tog även WG rören i sidan på balken

så ja kapa lite i den a

Men de räckte inte så ja måste bygga om å lägga WGn på ett annat ställe så ja kapa bort den a

Nu ligger motorn någorlunda i höjd men den är lite för långt fram så framvagns balken måste bytas eller byggas om...


kapa lite i framvagnsbalken

å vipps blev de mycke mer plats


men ja ville ju ha motorn lite längre bak så ja kapa lite

men inte tillräckligt

men nu blev de mycke bättre för nu kom ja ner me motorn så mycke ja ville ha den

lagomt utrymme för turbon a

nu då ja ha fått motorn så pass bakåt å neråt å vinkla den rätt så märkte ja att ja inte alls behöv bygga om rattstången


hur mycke plats som hellst


kollade även om ja skulle kunna använda nått av avgassystemet som danne byggde till 190n å till min förvåning så passade dom 2 sista bitarna perfekt på amazon... bara å kapa bort reservhjulsbaljan... samt så ska ja nog kunna få deit dpn a för den finns de plats för a...
lådan då


sen då ja tyckte ja fått till motor å låda där ja vill ha dom så provade ja dpn

fick även kapa golvet lite där




lite spekulationer om wgn

sen lite mer bilder



motorfäste då


å såhär se fästena på balken ut men dom e bara ditsatta nu så ja kan svetsa fast dom riktigt nästa helg då ja e barn å tjejledig


söt liten motorkudde



på ena sidan kunde ja använda orginal mb motorfästet så de va ju bra de då...
bakaxeln va då bortplockad och kommer ersättas me en 140s axel med skivor

tog å kapa bort alu böjen på yurbon a för bättre passform i amman

motorfästena då...

den stå inte riktigt på kudden för den e trasig så ja hade den bara å måtta höjden me + att ja inte riktat in lådan å kardan än

andra fästet

kardantunneln bortkapad




Såhär står motorn nu när den stå på kuddarna


Så långt ha ja hunne nu bli de å bygga 4-länk så ja kan få dit bakaxeln å bygga om kardan samt rikta in å göra fäste till lådan...