2.3-16 mercan

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

:thumbright:
Är det bestämt vad det blir för kammar och fjädertryck?
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Joo jag tycker det ser super fint ut med dina speedpart. vad för diam på ventil skaften kör du med?? jag vill pröva 5mm har 6mm nu åt minstone på insug :) vad för storlek kör du på shimsen ?? för det var shimsgropar i dina fina retainers ??

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

I ljuset av belastningsgrad blir det 7mm spindlar,men det e inga som helst konstigheter att göra om det hela till 6 alt 5,5 alt 5 heller.
Det fina med CAD du vet..

De e gjorda för OEM shims ja.
Samma som kawas hojar bla.
Vill minnas de e 13.xx ngt.
En design som väl inte skulle vara allt för krånglig att mata in i andra motorer med vid behov.(Tänker tex 234mfl).
Finessen e ju avsevärt lägre ventilsetup vikt.

Ja.
Kamaxlarna blir en omgång catcams om 293grad å strax över 12mm.
Fjädertrycket e satt till 52 i inspänning å strax över 150 över nos.
Halvredigt mao,men å andra sidan vill ju dessa motorer gärna varva en del åxå tack vare deras helt otroliga systemflöde.
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

tjöööta

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej Jesper det låter toppen, :) joo du skall varva 10 jag tänkte nöja mig 8.3 eller 7500 i krokarna har fått fått svar från catcams han har kammar till motor måste bara klura ut hur jag vill ha dom slipade :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

I.....alla fall....
Nu e det ju så att oavsett hur fräna retainerna blev så skall de ju trots allt passa åxå,å inte bara det...fjädertryck mm skall ju vara ngt så näri rätt härad i väntan på de varvtal samt turbotryck som blir aktuella.
Så...

För att kolla för ev sk "coilbind"(alltså när fjädrarna bottnar),fjädertryck å reaktion tillverkade lille jag idag ett enklare verktyg för uppgiften.

Bild
En liten bit plattjärn med några strategiska hål,åsså en påsvetsad rörbit med M10 fingängat invändigt.
En bit aluminium 6 kants stång...åsså gänga vi den samma utvändigt.
Presto.

Bild

Ett par rördistanser i.......gissa :mrgreen: ,jo...ja...7075,å en indikatorklocka så vart saken biff.

Fullt ställbart å iom det mätbart i hela lyftregistret.

Visa sig att det hela pallar inte mer än 12.5mm lyft,vilket alltså innebär att allt e lugnt med snälla kamaxlar samt orginalkamar-2,3 samt 2.5,men.....
Med mina krav så behöver jag sänka brunnarna i toppen ngr millimeter.
Alles in ordnung als es heiss...för då tillverkar vi en försänkare till det med inom kort.

Bild

Smygpassning som det heter...för större går inte nu utan att modda brunnarna för större lyftare.

Fö.
MUKKE ventilfjädertryck blir e.... :hihi:
*Surkålsspecialisten*
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

alumec, är det samma som 7075?

jag har sett att många har väldigt högt inspänningstryck, ska det verkligen behövas, du har ju lätta grejer i övrigt i ventilmekanismen.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Nej.
Alumec e mig veterligen det enda tillgängliga verktygsaluminiumet i existens,å det e då rakt INTE att jmfr med tex 7075.
De e inte ens med på samma karta...varken pris eller egenskapsmässigt.
40dia stång med Alumec e ung 1000:-/metern....å 3m med 7075 i typ 30 axel e runt 400...dvs strax över 100 lappen/metern.

Alumec e på många sätt verkligen ett fantastiskt material.
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

hallo

Inlägg av calle Bengtsson »

Gut Gemacht, Ich habe eine kleine buch gekauft prof gordon Blair.
Saurkraut profi

Mit freundlich Grüssen Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Se där ja!
Börjar lektionerna ge resultat bror? :hihi:
(Medge att det blir MYCKET lättare efter ngr weissbier?)

Also.
Hallo Calle.
Ein buch von den blair neh?
Nah ja...nochmals nur...ich denke,sheiss d´rauf Calle...sheiss d´rauf :wink:.Es will dich ganz klar mehr zukunft geben am thema.

Entwickelt zum sauerkraut profi hast du?
Calle calle....gute besserung dann,und klar...alles IST in ordnung du alter hase.Garantiert. :hihi:
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Scrazher »

2.3-16 skrev:Se där ja!
Börjar lektionerna ge resultat bror? :hihi:
(Medge att det blir MYCKET lättare efter ngr weissbier?)

Also.
Hallo Calle.
Ein buch von den blair neh?
Nah ja...nochmals nur...ich denke,sheiss d´rauf Calle...sheiss d´rauf :wink:.Es will dich ganz klar mehr zukunft geben am thema.

Entwickelt zum sauerkraut profi hast du?
Calle calle....gute besserung dann,und klar...alles IST in ordnung du alter hase.Garantiert. :hihi:
kan inte annat än skratta åt er... men jag tror jag får dra i mig ett gäng:
Bild
innan jag förstår vad ni skriver :D hehe.

Grymmt bygge i övrigt, riktigt imponerande!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kom bara att tänka på när en jag känner stod och diskuterade T-ford delar med en tysk.
Tysken kunde inte svenska, den andre kunde inte tyska.

Men de pratade på för fullt och verkade förstå varandra precis.

Egemter stod jag och en som skulle översätta och såg ut som fågelholkar :hihi:

Jag fattade inget då heller..
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

:hihi:
Tåken där utrikiska...Calle bor ju numer i munchen...

Eloxerings gubbarna ringde.... :mrgreen:

Bild
Min alldeles väldigt tvåtonade oljefilterhållare för orginal mercedes spin-on filter då...

Bild
Locket å knoppen till servopumpen...(å hur skadat e inte d då...)

Bild

Åsså...en himla bunt hårdanodiserade Alumec retainers klara för användning..

Bild
Nilsan var förbi å behövde ju snabba momentstag tillverkade till sin turbo volvo..
*Surkålsspecialisten*
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Inlägg av nilsan »

Bling*bling*
Pinnarna satt som smäck!
Själv e jag trött som fan men du Jesper!
E det inte pinsamt att göra wheelies på säve..? *vågar fan inte*
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Hjulisar?
På säve?

Döh pryot.
Du skall nog vara gla om den inte dör när du släpper kopplingen. :hihi:

Skämt åsido.
Klart som fan att du skall ut te säve depå.
Kan ju inte gärna gå mer än sönder,å som sagt...eftersom jag inte skall köra själv i år av ganska uppenbara orsaker finns jag där gärna för dig.E stressande nog som det e iaf,å då kan det vara skönt me folk som har lite rutin omkring sig.
Bekymra dig inte så mkt Daniel...det handlar om att ha roligt.
Jag svarvar till den där IAT bungen för dig idag.
Ta med rör helvetet där den skall sitta ut så svetsar jag in skiten för dig,så det blir färdigt nån jävla gång så vi kan ut å mappa innan rullarna.
*Surkålsspecialisten*
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Här händer det grejer hela tiden! Tycker designen på insuget ser helt perfekt ut :)

Tyckte det såg väldigt tight ut mellan retainern och brunnhålet, går det verkligen över en tryckare där? Man är ju lite sugen på sånna där prylar nån gång i framtiden när ännu vassare pinnar ska i maskin! Men men jag är rätt så nöjd med maskin ändå...

Det är inte omöjligt att jag kommer upp till Säve nästa helg. Skulle dock va fint med att ha en bur i tills dess. Vi får se hur det utvecklar sig.

I så fall syns vi där!

Inte all alu är optimal för eloxering verkar det som... Det står det har jag märkt när man kollar på egenskaperna för olika svetstillsatsmaterial!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Skriv svar