I.....alla fall....
Nu e det ju så att oavsett hur fräna retainerna blev så skall de ju trots allt passa åxå,å inte bara det...fjädertryck mm skall ju vara ngt så näri rätt härad i väntan på de varvtal samt turbotryck som blir aktuella.
Så...
För att kolla för ev sk "coilbind"(alltså när fjädrarna bottnar),fjädertryck å reaktion tillverkade lille jag idag ett enklare verktyg för uppgiften.

En liten bit plattjärn med några strategiska hål,åsså en påsvetsad rörbit med M10 fingängat invändigt.
En bit aluminium 6 kants stång...åsså gänga vi den samma utvändigt.
Presto.
Ett par rördistanser i.......gissa

,jo...ja...7075,å en indikatorklocka så vart saken biff.
Fullt ställbart å iom det mätbart i hela lyftregistret.
Visa sig att det hela pallar inte mer än 12.5mm lyft,vilket alltså innebär att allt e lugnt med snälla kamaxlar samt orginalkamar-2,3 samt 2.5,men.....
Med mina krav så behöver jag sänka brunnarna i toppen ngr millimeter.
Alles in ordnung als es heiss...för då tillverkar vi en försänkare till det med inom kort.
Smygpassning som det heter...för större går inte nu utan att modda brunnarna för större lyftare.
Fö.
MUKKE ventilfjädertryck blir e....
