Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Då du kollar stiften antar jag att du belastat fullt och sedan direkt slagit av och skruvat ut dom?

Puttrar man tillbaks till garagen så försvinner som hela poängen, men det kanske inte var vittsen med detta testet?

855an är riktigt och och med såhär mycket mos kan det ju inte vara sämmre :)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Då var mappdagen över. Över det hela så kan man väl säga att det gick bra men några missöden skulle såklart ske, vart väl egentligen inga större problem men alltid tråkigt när det blir på-gränsen. Sköt alltså slangen till dumpventilen flera gånger, till btr en gång men lyckades strajpa fast den. Sen när vi väl började vrida på laddet så sprängde vi tomgångsmotorslangen istället, kapade den och provade igen.. Det fungerade en stund så vi lyckades få till lambda 0.80 på fullast innan vi sprängde slangen igen. Laddar 1.8 någonstans, har inte själv kollat på mätaren man är ju lite fullt upptagen med att tygla alla ponnysarna.

Så åter till ritbordet och bygga om lite vid tomgångsmotorn. I övrigt var det inga problem och bilen skjuter på bra. Blev tyvärr ingen film men det kommer la senare.

Kan väl summera det såhär. Vid 1,35bar och lambda 0.65 hade jag 180km/h mot Rooths 175 med 400hk på veven. Nu händer det duktigt mycket mer än det gjorde då, bilen känns mycket rappare på alla sätt och vis och nu ritar den på 4an också om man vill.

Varvstoppet ligger f.ö på 8000+
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Helt meningslös film som visar hur rädd jag är om min låda :P
http://www.gatfilmer.com/film/214/19bar ... 55_T5.html
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

bilen drar ju bra på 4an :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Min egt-givare har ju varit tvärdöd ett tag och idag tog jag tag i det och reklamerade den så jag hoppas på att ha en ny nästa vecka så man vågar använda bilen.

Har även beställt 846cc spridare som är 32% större än mina nuvarande så jag kan tanka i e85 istället. Hade jag valt 1225cc så hade fått bygga om LMM och det orkar jag inte mitt i säsong.

Så planen är att montera dit spridarna och mappa om tändningen för mer effekt och lägre EGT med E85.

Hade tänkt att bänka bilen den 12e Juli men givetvis är spridarna restade och inkommer först 14e i Usa så jag har de tidigast den 20e.. Får se om jag får igång min egt-givare dyker upp innan det så kanske jag bänkar den på 98oktan om egt'n tillåter några hårda pull :)

Ska också ut idag och logga min bredbandslambda så jag är 100% att den aldrig går magert för spikningar vid dessa laddtryck vill man inte ha :)

Bilen fungerar i övrigt ypperligt, inga oljeläckage när jag kör lungt så nu är jag 100% på att det är vevhusventilationen som spökar så nu ska jag bygga om den till återcirkulerande igen för det märks att det inte fungerar som det ska utan vacuum.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Var ute och loggade lambdan innan och enligt min går den lite fett, men det kan ha att göra med att jag kalibrerade sonden på plats dock 24h efter att bilen var igång. Ska göra en open-air på Torsdag och köra igen på alla växlar.
Det blev lite dumt här för det kom trafik så jag fick släppa av så det är svårt att läsa ut eftersom det bara är lambdan och jag inte kan jämföra mot laddtryck/varvtal så för att göra en rättvis prövning av lambdan tänker jag ge mig ut på min fina sträcka och hålla fullt på varje växel och logga för sig så man får svart på vitt. Tabellen här visar på 4ans växel, när den går ner på 0,85 håller jag plattan från 3000rpm och jag har 0.5kg vid 3800. 1bar vid 4000 och 1.9 vid 4500.
Bild

Provade också att köra på 1.5bar laddtryck, bilen blev hur snäll som helst på 3an det gick tom att få hyffsat fäste.. Ställde upp till 1.9 så Mac o Ibro skulle få känna på den rätta karaktären och helvete säger jag bara viiilken skillnad.. Bilen bara sliter åt alla håll, motorn ryter såå mycket goare och registret känns ännu klockrenare. Jag är kär! Mmm I'm loving it!!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

På Fredag alt Måndag har jag min avgastempgivare, fick den på reklamation.

Tog ut tjejen på en premiärtur idag, hon bara ålade sig i sätet och blev likblek när jag fick fäste i slutet på 3ans växel :P Men efteråt sa hon iallafall att det var kul, som att åka karusell.. =p
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Mätte avgastempen idag. 850grader vid 7000rpm på 4ans växel.

Blev också en liten mätarfilm, kör jävligt snällt för rasa när det är diff på gång är inget alternativ!

http://www.gatfilmer.com/film/216/0-210 ... o_855.html
Johan Fahlgren
Forumsberoende

Inlägg av Johan Fahlgren »

gött mos :thumbright:
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

http://www.gatfilmer.com/film/218/Volvo ... gslek.html

Filmad av en Dodge Durango 5,7l hemi v8 om ni undrar varför jag inte försvinner. Han ligger i 120 varje gång jag drar på förbi.

Tack för filmningen Ken o Timmy!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ken och Timmy måste byta musiksmak, men bilen gick bra. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Happ. Rasad låda, igen. Örjans slicks bettar bra! Råkade lägga i 2an lite för tidigt så det bara klonkade till, troligen exakt samma sak som hände förra gången. Typiskt när diffen bara är runt hörnet!

Var även uppe i Dynapacken och även där blev det en besvikelse. 370hk/505nm på hjulen @ 1.7bar. Fick inte upp de sista två hektona tyvärr men bilen borde lämnat mer ändå fast vändkanterna i loppen och en icke trycktestad topp lär ju stjäla endel effekt.
Ska nog vara nöjd med resultatet ändå är ju riktigt bonnmeck över denna sneakmotorn trots allt.

http://www.gatfilmer.com/film/220/Bankn ... Turbo.html liten film på bänkningen, har även på lådraset får se om jag orkar göra ett klipp av den också.

Tack för lånet av däck Örjan! Dröjer nog ett tag innan jag orkar skruva igen, har skarpa funderingar på att samla frimärken, det är ju rätt inne har jag hört?! :)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Här är papper från bänkningen. Tyvärr så är utväxlingen fel så det egentligen enda man kan utläsa är maxhästar. Vi trodde det var 1:1 på 4an men det är 1:0,89 3an har 1:1,19 och så troddes det att lådan hade 3,77 i slutväxel när den troligen är 4,00.. Ett jäkla skit när man byter låda och inte vet vad den kommer ifrån..
På gatan har jag maxladd (1.9) vid 4500 rpm. På pappret står det 1.7@5500 så ca 1000varv är allt förskjutet med pga fel i utväxlningsförhållandet.

Sen får jag väl försvara effektsiffran lite med att fläkten var obefintlig i bänken, samt att killen som hade den inte kunde med den riktigt så Wigge fick rycka in och styra upp och tyvärr blev det förlite belastning i första pullet så maskinen var skållhet i det andra pullet när siffran sattes. Fick ju inte ens upp maxladd utan bara en peak på 1.7bar under 200rpm för att sedan dala ner till 1.4..
Kände på maskinen efter andra pullet och jag brände mig på tryckröret som går över motorn så det förklarar väl ungefär hur varm maskinen var i det pullet.
Tråkigt men visst, det är iallafall en siffra. Vet ju om att det är flera parametrar som inte är 100% i motorn så man kan väl inte begära mycket mer..

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ni ska inte behöva fundera så mycket över varvtal kontra bänken, kontra vilken växel som är i utan man avläser bara motorns varvtal som man håller fixerat och sparar ett kalibreringsvärde i mjukvaran till Dynapacken så är det klart. Det man berättar för mjukvaran är helt enkelt att motorn snurrar så här fort när det går så här fort på naven.. typ. Utväxlingar och grejer är helt irrelevant om det inte är så att man kört på för låg växel så det blir för mycket vrid på drivhjulen för att bänken ska klara det, då byter man växel och kalibrerar om - inget räknande och daltande med siffror.

Hur hög tändning körde du på högsta trycken?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Men har du ingen varvräknare i bilen?
Isf hade det ju bara varit att synca bilens varvräknare mot
bänken.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord