Streetrace 142-72 Till salu!!!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

242power skrev:såg att du skulle starta på söndag.
kommer du ner te karlstad å kör 201meter då åxå lr?
//robin
nej det gör jag inte, jag har inte nått bakom lådan fixat än..

Mycket timmar innan den rullar.
Men har den startat är jag gött me :)


Nej jag har lagt asfaltsmattor och några sorts pappmattor under den tjocka isoleringen.

Sen blir det std mattan över där.
Dörrarna skall jag försöka få nån sorts dämpning i med :)


Angående dagens jobb:
Jag har byggt klart insuget :thumbright:

Det är inte snyggast, det är inte mest optimala, men det passar i bilen och lär fungera som ett insug :thumbright:
Det var mitt enda krav:)

Bild
Bild

Men så här såg spridarna ut vid dom 6 hålen
Bild

körde dom i ultraljudstvätten under tiden jag svetsade grenröret och då blev dom bra igen.
Men dom är inte så kleggiga innan spridaren i fuelrailen.
Jag trodde nästan att det var en gummislang som mösslat upp sig och kletat igen spridaren.

Men det verkar vara sot eller olja av något slag.
Körde med e85, någon som haft samma problem?

Mettisbilen blir inte så..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Mmm mina spridare har oxo visat tendens att bli så... Kan det inte vara dendär jäkla tillsatsen som dom har i e85 blir som gele i insuget mitt efter ett tag.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Mkt känt/ omtalat problem med e85. Har snackat med en bekant på volvos motorprovning, dom vet inte exakt vad det beror på. Dock så har jag läst på div. forum att olja i kombination med e85 kan bilda detta klägg.

Jag märkte det i min första b30 när jag körde med sluten vevhusventilation.. Andra har fått problem med enstaka spridare då dom haft dåliga ventiltätning på den cylindern.

Troligtvis är det själva tillsatsen i etanolen som gör det.

För att rengöra så kör man på bensin några mil, sedan är dom som nya igen :)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jaså är det ett såpass kännt fenomen, hur gör då saab i sina motorer som är biofuel?

Kleggar dom igen helt och dör tillslut då?

Ja jag såg ju i insugnings kanalerna att det var liten geleliknande massa, men spridarna såg ut som man tjärat en båt med dom.

Synd att det är ett så kul och billigt bränsle E85 annars hade det nog varit utdött i min tank, blir bara massa bök med större av allt i bräsnale systemet..

Började lite med elen igår, skall fortsätta idag.

Leta upp lite styrleder till framvagnen och pressa tryckslang till turbon:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Tydligen så säger dom bara "kör nån tank bensin i mellanåt" som lösning på problemet.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

hmm, okej.
Men men, det kommer ju inte jag göra i min bil.
Om inte jag tvingar igång den imellan åt på nått rengörnings klet i tanken..

Dåligt med inspiration idag.
Gjort fäste för trigger idag och lött lite kablar på sprutet.
Men jag skall äta lite nybakade bullar sen som flickvännen gör med ett mjölkglas:)
Det ger energi till en hård kväll i garaget :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Inlägg av bonden »

Häftigt projekt! angående ljuddämpning, se till att hålet för växelspaken håller tätt mot växelspaken, samt täpp igen hål för kablar mm. i torpedväggen. Annars ser det ju bra ut med mattor och allt ;) lycka till med den! mvh david
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

hade det varit sot borde ju etanolen städa upp det som det gör med förbränningsrum, du har inte högt mottryck så det trycker tillbaka i insuget?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har inte mätt mottryck, men bara laddat 0.8bar som mest med den och då bör det inte bli nått mottryck.
Sen är det inge "sot" i insuget som det blir då..

ja ja, konstigt..

Gängat om turbon nu, lagerdelen.
Så oljan kommer rätt..

Skall hem och montera samt bygga om triggerfästet som blev fel, suck
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

teorin där med E85 blandat med olja tror jag på.
har svart klägg i mina insug också i kadetten.

men inte så långt upp som i spridarna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Mmm precis, jag trodde först det var mina gummislangar som var påväg att bli uppätna men så var inte fallet.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

byggde aldrig om triggerfästet:)

Ändrade hjulet istället, tyckte det var smartare:)

Sen har jag svetsat en propeller till en kompis med alutråg i mig:en och argon.
Blev så bra så jag fick för mig att svetsa upp mitt kompressorhus som blev kasst i kraschen med 760in, det gick det med, men det ser ut som... ja ni vet vad.

Men det blir nog fint när jag får plocka bort alla loppor och svarva till det igen och polera.

Drog in kablarna till sprutet :thumbright:
Skickade ström i kabelmattan och kollade ljus och sådant efter några års stillestång :thumbright:
drog i kablarna till tändningen :thumbright:

Det som är kvar nu innan start är:
1: svetsa på ett plattgärn med hål till nipplar i insuget
2: koppla in sprutet
3: tanka e85 och koppla slangarna till fuelrailen
4: dra en jordkabel till motorn
5: svetsa ihop avgasröret med turbon
6: hälla i olja för gudskull, det hade jag nästan glömt
7: koppla in vevhus historian
8: sätta i tändstift
9: skruva dit ventilkåpan

Sen skall det nog vara att vrida på nyckeln och hoppas att bränsle reläerna drar till, gör dom det känns det ju fint:)
Då är det barar att fortsätta i startläge sen.
Det är då ni är med, för har den startat en gång och gått så skall ni få se på skruva sen.
Vill verkligen ta ett par varv med den nu i sommar.

Skall montera en lockerdiff i den med, fast det blir till att bygga en ny axel till den.

Såg att sellholm sålde förstärkningssatset till volvoaxlarna.
Ett stag man skruvar mellan bakaxelkåpan och axeln så sitter den med överfall i axeln sen.
Någon som sett nått liknande?
Länk: http://www.sellholm.se/article.asp?pid= ... /Drivaxlar
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

tommy en sån förstärkning fixar du väl själv :wink:
tänk om man hade din energi hehe
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

stecka skrev:tommy en sån förstärkning fixar du väl själv :wink:
tänk om man hade din energi hehe
ja man bara gör ju en :)
Men det blir ju i plåt det och kan bli tungt som satan..

Frukost och greja sen...
På återseende
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

haha grejat hela dagen och bara nr 1 är klart..

Nej nu jädrar får jag lägga på en rem..

Den skall ju gå imorgon:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar