Mopeden går varmt
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
- Ort: Östersund/Trångsviken
Mopeden går varmt
Har problem med att min moped går riktigt varm odm dagar då det är ca 20+ grader utomhus.
Funderat på om an kan ställa o tändingen för att få den att gå lite svalare??
Läste nån stans att det funkade ungefär så här.
För låg förtändning:
Motorn går varmare än normalt
Ej varvvillig
Mycket segdragen("stark") på låga varv.
För hög förtändning:
Risk för spikningar.
Risk att motorn sotar igen pga för kall motortemp.
Svag på låga varv
stark och varvvillig på höga varv.
Nu till specifikt min motor som är nån korsning av det som står här över.
Går oerhört varm.
Mycket segdragen, man kan formligen få den att gå på så låga varv att man kan räkna kolvslagen.
Dock skapligt varvvillig men svag på topp.
Om man inte kickar tillräckligt snabbt när man ska starta så hoppar motorn nästan igång baklänges (hög förtändning??).
Har även problem med att när motorn är kall och man drar iväg så kan den som "koppla ur" effekten helt och den kommer inte tillbaka förens varvet har sjunkit lite.
Mopeden är en Kreidler Florett Cross 3vxl men sådana här problem finns väl även å andra mopeder.
Funderat på om an kan ställa o tändingen för att få den att gå lite svalare??
Läste nån stans att det funkade ungefär så här.
För låg förtändning:
Motorn går varmare än normalt
Ej varvvillig
Mycket segdragen("stark") på låga varv.
För hög förtändning:
Risk för spikningar.
Risk att motorn sotar igen pga för kall motortemp.
Svag på låga varv
stark och varvvillig på höga varv.
Nu till specifikt min motor som är nån korsning av det som står här över.
Går oerhört varm.
Mycket segdragen, man kan formligen få den att gå på så låga varv att man kan räkna kolvslagen.
Dock skapligt varvvillig men svag på topp.
Om man inte kickar tillräckligt snabbt när man ska starta så hoppar motorn nästan igång baklänges (hög förtändning??).
Har även problem med att när motorn är kall och man drar iväg så kan den som "koppla ur" effekten helt och den kommer inte tillbaka förens varvet har sjunkit lite.
Mopeden är en Kreidler Florett Cross 3vxl men sådana här problem finns väl även å andra mopeder.
En dålig dag är en dag det med
- robinmoppe
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 90
- Blev medlem: lör maj 24, 2008 9:56 am
- Ort: småland
igensotad avgasport eller avgasrör kanske?
244 -88
245 -84 etanolbil
http://www.garaget.org/robinmoppe" onclick="window.open(this.href);return false;
245 -84 etanolbil
http://www.garaget.org/robinmoppe" onclick="window.open(this.href);return false;
- robinmoppe
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 90
- Blev medlem: lör maj 24, 2008 9:56 am
- Ort: småland
sota ur kröken med en gammal gasvajer som du sätter i borrmaskinen,
trä vajern genom hela kröken å sätt på borrmaskinen så slipas allt sot ur den mycket effektivt
till avgasröret finns det en speciell spray.
trä vajern genom hela kröken å sätt på borrmaskinen så slipas allt sot ur den mycket effektivt

till avgasröret finns det en speciell spray.
244 -88
245 -84 etanolbil
http://www.garaget.org/robinmoppe" onclick="window.open(this.href);return false;
245 -84 etanolbil
http://www.garaget.org/robinmoppe" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
- Ort: Östersund/Trångsviken
Lite obetydlig skit på flänsara var vad jag hittade, har kört med mycket mer skit där förut.
Kom att tänka på en sak när jag tände på lite bensin ifrån tanken som jag hadde hält i en burk.
Det kokade litegran om det så jag antar att jag har vatten i bensinen.
Kan det orsaka att mopeden går varmt??
Kom att tänka på en sak när jag tände på lite bensin ifrån tanken som jag hadde hält i en burk.
Det kokade litegran om det så jag antar att jag har vatten i bensinen.
Kan det orsaka att mopeden går varmt??
En dålig dag är en dag det med
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
- Ort: Östersund/Trångsviken
Vid varm lufttemperatur så efter ett tags körade så "nyper" den litegran, inte stum utan det mest bara skrapar(ljud) lite i cylindern när man kickar.
Vid lufttemp under ca 20grader så märks det inte av något sånt här.
Cylider, kolv, m.m är orginal från fabrik så grejorna är väl en drygt 30år gammla
.
Vid lufttemp under ca 20grader så märks det inte av något sånt här.
Cylider, kolv, m.m är orginal från fabrik så grejorna är väl en drygt 30år gammla

En dålig dag är en dag det med