Turbokam till peggan

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Turbokam till peggan

Inlägg av TheDagger »

Är lite sugen på en turbokam till min pegga. Kollat på Cat-cams som ska va bra grejer.
Vad är det egentligen för skillnad på en turbokam och en sugkam? Det som slår mig som inte förstår siffrorna är att turbokammen ser ut att ha mindre lyft och duration på avgassidan än närliggande sugkammar.
Bör en anpassad turbokam ge bättre effekt och register än min nuvarande originalkam? (som jag inte ha siffror på).
För en vass sugkam gör väl en kompsänkt motor ännu tråkigare på låga varv?
Hur skulle det funka med den aktuella turbokammen vid besiktning på min kompsänkta motor, jag blir ju tvungen att skruva bort turbon då, men byta kam är lite mer komplicerat eftersom toppen måste av.

Bild

Edit: Hittade siffror på originalkammar.
Bild
Senast redigerad av TheDagger den tis jul 22, 2008 12:03 am, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för motor, trimning och så?
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Jens Gustavsson skrev:vad är det för motor, trimning och så?
Det är den du kommer till om du trycker på länken i min signatur :)
Just nu är det en 1,4 8v som bara är kompsänkt och försedd med en liten turbo, kör på E85. Allt är helt standard annars.
Ska snart börja bygga en identisk fast på 1,6-block. Var den jag tänkte en annan kam till.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tvär skumma igenom tråden och jag skulle sätta ett vems och nåra 600-800cc spridare överst på inköps listan.

sen hur det går och besiktiga och avgasvärden med vass kam sugmotor är svårt att säga du får nog bestemma dig om du ska race åka eller besiktiga med en annan motor??

har du nå data på topparn så som ventilstorlek, flöde aria mm? hur mycke vill du varva och hur stor är turbons mått mm?

det går inte att ge nått vättigt svar annars.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Ja ett Vems skulle sitta väldigt fint, det ingår också i planerna :)

Det är lugnt med bes. jag kan bygga tillbaka till original i värsta fall, gillar att skruva ;) Men det är fortfarande bara en snabb gatbil, ska mest köra bana, inte stripp.

Ventilerna är In: 39,4/Ut: 31,3 Dom andra värdena vet jag ej. Motorn varvar 7200 original och det är gott nog. Turbon är ett litet dieselagg, skulle egentligen behöva hjälp att räkna ut vilken turbo som är mest lämpad för min motor också. Enligt Tox ska iofs min turbo räcka till 200hk, men jag är skeptisk.
Mitt effektmål är inte så högt, ska se vad den kan prestera vad 1 bar tänkte jag. Det jag lägger större vikt på är körbarhet och ett bra register.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Är det nån som i vart fall kan säga om cat-cams turbokam är skräp eller om den är vettig att satsa på? Vill ju inte ha LÄGRE effekt än med originalkammen iaf ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

börja med att mät upp orginal kammen på samma sett som cat cams specar sina då får du nått att gämföra mot.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Ok, testar att maila cat-cams, dom borde ju faktiskt ha uppgifter på originalkammarna.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle inte lita på det, du måste nog mäta själv för att va säker.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Ja dom vill ju säkert sälja, men dom har iaf gott rykte så lite seriösa bör dom vara.
Vet faktiskt inte hur man mäter...jag är bra på att skruva men teori och siffror har jag ett helvete med.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inte så svårt, men det kräver en del tid och tålamod, om du söker lite så ska det finnas flera trådar här hur man gör.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Ska kika på det. Behöver man några speciella mätgrejer?
Skriv svar