Mazda RX-4 Dragracing Team Back in black.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 190
- Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
- Ort: Sundbyberg
- Kontakt:
Mazda RX-4 Dragracing Team Back in black.
Efter 6 års uppehåll från Dragracingen med vår RX-4a byggd i 3 etapper gör
Micke o jag ett försök att knäcka 10an i år med den under 800 kg lätta wankelracern. Bästa ET 2002 med då en 285 hk PP motor och 845 kg bil var 11.42s-191 km/h. Kommer att skriva mera fakta om bilen samt uppdatera med "After Race Report" om intresse finns. Lite att läsa om bilen lite finns under Tävlingar på Sävar forumet.
/Lasse
Micke o jag ett försök att knäcka 10an i år med den under 800 kg lätta wankelracern. Bästa ET 2002 med då en 285 hk PP motor och 845 kg bil var 11.42s-191 km/h. Kommer att skriva mera fakta om bilen samt uppdatera med "After Race Report" om intresse finns. Lite att läsa om bilen lite finns under Tävlingar på Sävar forumet.
/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 190
- Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
- Ort: Sundbyberg
- Kontakt:
Ja bilder kommer proffsfotograferna att ta vid tävlingarna sen hoppas jag få en Webmaster som kan uppdatera hemsidan www.wankelracing.se rejält. Är själv rätt kass på att klistra,klippa infoga o sånt där då man är mer mek än hacker
Ska bli spännande att se vad bilen (och Micke) kan prestera efter 6 års uppehåll
/Lasse


/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
- mathias_a6
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: lör dec 29, 2007 6:53 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 190
- Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
- Ort: Sundbyberg
- Kontakt:
Skriver över fakta från Tävlingsavdelningen samt lägger till lite uppgifter.
Bil: Mazda RX-4-74 2 door hardtop coupe byggd för Dragracing.
Motor: 2 rotors 13B med gavlar från 77 samt rotorhus sent 80tal. Pereferiportad med 45mm dysa samt porttider som Mazda factory race hus. GeneBerg 54 mm stående förgasare. Shell V-Power 99 bensin. Dynamiskt balanserat Excenterparti. 9:4 cr rotorer från 86 med MFR Race rotorlager samt RX-7 gen 3 drevlager. Coatade stationär drev. Mazda 2 mm apextätningar,Mazda hörn och sidotätningar. Grenrör av short primaries typ med 2" collektor samt dubbla paralellkopplade 3" fullflödesdämpare. Efitec programmerbar tändning. samt lite till
Växellåda: G-Force 5 vxl sekventiell dog ring gammal Prostock typ samt G-Force växelreglage. 1:1 på 5an.
Bakaxel: Ford 9" med 5.67,Strange alu spole,Mark Williams drivaxlar,
4-link upphängd bakaxel med M16 Uniballs.
Kaross: Balkchassie i golv och ramtassar förstärkt med chrommoly rör,Mcpherson framvagn med alunav och Citroen ok fram,kuggstångsstyrning,frontmonterad tank och lättviktsbatteri.Flipfront dörrar och baklucka i glasfiber,kofångare i kolfiber (400 g),aluminium inredning samt hjulhus,lättviktsstolar,fullbur,Autometer mätare m.m
Fälgar: Centerline AutoDrag 14"
Däck: Bak slicks 9x28x14 fram Mc typ 125/82x14
Beräknad vikt bil: Under 800 kg på startplattan (kommer att vägas).
Byggtid: 1ver 1987-1990 2ver 1995-1999 3ver 2002-2008
ET 2001: 11.46s-191km/h Mantorp 2001 med 285 hk PP sug motor och 848 kg. ET 2002: 11.42s-204 km/h med bridgeportad turbo motor 950 kg bil.
Mål 2008: Att bli först i Norden med att åka en 10a med en sug motor doorslammer wankel bil.
Bilder-Filmer: Finns på Video8 samt Markus Gävle race fotografs arkiv. Kommer en uppdatering av hemsidan senare i sommar.
/Lasse
www.wankelracing.se
Bil: Mazda RX-4-74 2 door hardtop coupe byggd för Dragracing.
Motor: 2 rotors 13B med gavlar från 77 samt rotorhus sent 80tal. Pereferiportad med 45mm dysa samt porttider som Mazda factory race hus. GeneBerg 54 mm stående förgasare. Shell V-Power 99 bensin. Dynamiskt balanserat Excenterparti. 9:4 cr rotorer från 86 med MFR Race rotorlager samt RX-7 gen 3 drevlager. Coatade stationär drev. Mazda 2 mm apextätningar,Mazda hörn och sidotätningar. Grenrör av short primaries typ med 2" collektor samt dubbla paralellkopplade 3" fullflödesdämpare. Efitec programmerbar tändning. samt lite till

Växellåda: G-Force 5 vxl sekventiell dog ring gammal Prostock typ samt G-Force växelreglage. 1:1 på 5an.
Bakaxel: Ford 9" med 5.67,Strange alu spole,Mark Williams drivaxlar,
4-link upphängd bakaxel med M16 Uniballs.
Kaross: Balkchassie i golv och ramtassar förstärkt med chrommoly rör,Mcpherson framvagn med alunav och Citroen ok fram,kuggstångsstyrning,frontmonterad tank och lättviktsbatteri.Flipfront dörrar och baklucka i glasfiber,kofångare i kolfiber (400 g),aluminium inredning samt hjulhus,lättviktsstolar,fullbur,Autometer mätare m.m
Fälgar: Centerline AutoDrag 14"
Däck: Bak slicks 9x28x14 fram Mc typ 125/82x14
Beräknad vikt bil: Under 800 kg på startplattan (kommer att vägas).
Byggtid: 1ver 1987-1990 2ver 1995-1999 3ver 2002-2008
ET 2001: 11.46s-191km/h Mantorp 2001 med 285 hk PP sug motor och 848 kg. ET 2002: 11.42s-204 km/h med bridgeportad turbo motor 950 kg bil.
Mål 2008: Att bli först i Norden med att åka en 10a med en sug motor doorslammer wankel bil.
Bilder-Filmer: Finns på Video8 samt Markus Gävle race fotografs arkiv. Kommer en uppdatering av hemsidan senare i sommar.
/Lasse
www.wankelracing.se
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Intressant, men på här sävar duger det inte med lite info och bilder på en färdig bil
Här vill vi ha konstruktionsbilder och beskrivningar

Här vill vi ha konstruktionsbilder och beskrivningar

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 190
- Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
- Ort: Sundbyberg
- Kontakt:
Hahaaha.. jag förstår vad du menar,men jag är en "gammal gubbe" född 61 så jag är som sagts tidigare ingen fena på computers
Men allting går att ordna bara jag får någon som vill bry sig om om min hemsida
Nu mekar vi järnet och ger"allt" på Blacksmith i helgen
/Lasse



/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 190
- Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
- Ort: Sundbyberg
- Kontakt:
Mer och mer timmar på dygnet känns det som att vi behöver om vi ska hinna till Blacksmith tävligen i Eskilstuna på Lördag. Vi har fått riva lådan då vi upptäckte att starten klicka då och då. Allt är mkt kompakt inbyggt och solenoiden sitter illa till så detär bara att skruva
Kommer att köpa lite detaljer idag för att kunna skruva dit ikväll och förhoppningsvis starta sent ikväll. Checklista Fredag: Byta solenoid,skruva dit låda o kardan,koppla in el till diverse förbrukare,skruva dit oljetryck-temp givare,ladda batteriet,fixa tändstift,nya skruvar till ljuddämparflänsarna,konakter o stift till elfläkt o elvattenpumpen,fylla på olja-vatten Uppstart
/Lasse




/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 190
- Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
- Ort: Sundbyberg
- Kontakt:
Äntligen! Igår var vi på Kjula Racway och skulle testa 4an. Efter endast 3 tim sömn under helgen så lastade vi vid 9 på morgonen. Det har varit start motorproblem med rivande av vxllåda spakställ and so on samt ombyggnad o fabricerande i sista sekund
Motorn går mkt tyst med 2 paralellkopplade 3" Apple dämpare endast 94db vid 4500 rpm. Tomgång 1200 rpm stabil o jämn mer som en streetportad motor beroende på "snälla" porttider samt hög velocity
Efter att besiktat o tankat lainade Back in Black Mazdan upp o vi stod o varmkörde 7-8 min i kön sen vardet dags... 1an 10200 rpm 2an 10200 rpm 3an 10200 rpm o 4an 10200 rpm sen diftar bilen till vänster o Micke kopplar ur, stagar in o ser det jag inte vill se det läcker vatten under bilen
Blir bortputtade o konstaterar att motorn har kokat p.g.a ett antal orsaker. Biken har ingen oljekylare då vi tänkt att åka metanol framöver sen finns det bara en liten kylfläkt och vattenkylarn är från en Golf allt detta också för att spara vikt., ridå. Vi får bygga om o bygga rätt sen koppla upp bilen på RotoTesten i helgen för att utsortera värmeproblen och tuna motorn för mest effekt
Sen kommer vi tillbaks till Kjula 23-24/8 då med förhoppningen att åka den efterlängtade 10an. Btw det åktes 7.72s så grepp finns där
/Lasse





/Lasse
Senast redigerad av lasse wankel den mån aug 04, 2008 9:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
va kul att det är så nära, nästan retligt nära.
Men varvar ni inte mer än 10200rpm?
Det kanske är mycket, men ajg har fått för mig att wanklarna varvar bort åt 14 000rpm.
Men det är nog som du säger att det beror på hur man byggt motorn..
Vill snart se en bild här
Men varvar ni inte mer än 10200rpm?
Det kanske är mycket, men ajg har fått för mig att wanklarna varvar bort åt 14 000rpm.
Men det är nog som du säger att det beror på hur man byggt motorn..
Vill snart se en bild här

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 190
- Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
- Ort: Sundbyberg
- Kontakt:
Visst bilder kommer (någon gång)Tommy Luhr skrev:va kul att det är så nära, nästan retligt nära.
Men varvar ni inte mer än 10200rpm?
Det kanske är mycket, men ajg har fått för mig att wanklarna varvar bort åt 14 000rpm.
Men det är nog som du säger att det beror på hur man byggt motorn..
Vill snart se en bild här

Bromsade en överportad 13B PP för några år sen bara stort in stort ut peakade vid 10050 rpm. Men Puerto Ricanerna växlar vid ca 12 000 rpm sina 2 skiviga mettis wanklar på nästan 400 hk

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar