MOTOR NORD
060-157400
www.motornord.se
Nu känns det som det är dags för en projekttråd igen!
Tråkig info:
Märke: Mercedes
Modell: 190
Motor: 2,3 16V
Årsmodell: 1987
Utrustning: ROST!
Roligare info:
Efter ett tröstlöst försök att sälja bilen så har jag bestämt mig för att
testa hur mkt man kan plåga den innan den ger upp och dör.
I orginalskick lär den på sedvanligt Mercedes maner hålla i all evighet även med mig bakom spakarna.
Så vad gör man?
Turboladdar såklart!!
Målet med bilen är att åka fortare med oöppnad motor (32000mil typ)
än vad min bekant Dejvan åkte med sin 1020hk BMW

Borde vara nog så svårt med tanke på utgångsobjektet.
Men ca350hk borde väl räcka?
Vad ska jag då göra med bilen?
Ja först ska den såklart ha ett namn.
Efter lite funderande så bestämde jag mig för "Wittmann" efter den
suveräne SS-Hauptsturmführer Michael Wittmann.
http://www.panzerace.net
Passande namn för en bil som ska figthas till döden.
Ännu roligare info:
Turbo: Holset HX40
Grenrör: I grunden ett Ajden Volvo 16V, ombyggt lite för att passa mig.
Wastegate: Tial 44mm
Dump: Tial 50mm
Styrsystem: VEMS 3,3
Spridare: Lucas 830cc
Fuelrail: Ombyggd SAAB 9-3 med Bosch 3bar regulator.
Bränslepump: Orginal.
Ic: Stor kina ic
Avgas: Hembyggt 3" med 2 små ljuddämpare.
Växellåda: Orginal med Omega 690 olja.
Diff: Orginal ASD diff med Omega 690 olja.
Koppling: 735 tryckplatta med 240mm sinter.
MSD7AL2 med orginal tändspole.
Mera info kommer eftersom.
Gammal info typ:
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=42484