Hjälp med B18 topp!

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
EastGrove
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tor jan 24, 2008 8:58 pm
Ort: Sveg (Härjedalen)

Hjälp med B18 topp!

Inlägg av EastGrove »

Hallå!

Jag har funderat på att montera 44-35ventiler i en B18 topp jag har liggande samt porta lite... Nu är det så att jag är ju helt ny på det här å jag skulle vilja ha lite tips och råd och lite hjälp om nån har ork?

Fråga 1: Vad behövr jag göra åt ventilsäten m,m då jag ska gå upp till 44 ventiler från orginal?

Fråga 2: Vad bör jag veta vid portning av toppen?

kommer säkert fler frågor med tiden...

MVH Stefan
100m: 7.531s
60-fot: 2.776s


Burn rubber.... Not your soul.
Användarvisningsbild
pejon
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: tis aug 30, 2005 11:24 am
Ort: Bygdeå
Kontakt:

Inlägg av pejon »

Hej EastGrove, dessa bilder kan ju vara bra när du skall porta.

Bild
Bild


:dance2: pejon
Senast redigerad av pejon den ons aug 20, 2008 7:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Jonsson
Tacka vet jag sug!
Användarvisningsbild
EastGrove
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tor jan 24, 2008 8:58 pm
Ort: Sveg (Härjedalen)

Inlägg av EastGrove »

tusen tack Pejon.. hade jag sett tidigare att du var inne på MSN hade jag frågat dig där :lol:
100m: 7.531s
60-fot: 2.776s


Burn rubber.... Not your soul.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad snackar vi om för motor och vilka effekt mål har du?

vilken budjet, bil, använingsområde mm?
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Det som är ritat på bildern är nog inget för en nybörjare att ge sig på. Krävs mycket bearbetning av toppen samt svets i kanaler att få till en sånn topp.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lången skrev:Det som är ritat på bildern är nog inget för en nybörjare att ge sig på. Krävs mycket bearbetning av toppen samt svets i kanaler att få till en sånn topp.
knappt ett proffs heller, mycket svårt att få det att fungera.
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Den ända jag vet om som åker en topp med resta insug är Lindqvist racing och hans snabba Amazon. Jens du har ett PM från mig :thumbright:
Användarvisningsbild
pejon
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: tis aug 30, 2005 11:24 am
Ort: Bygdeå
Kontakt:

Inlägg av pejon »

Tjena, nu vare ju inte tänkt att han skulle göra som det var ritat utan bara se hur nära det är till vattenkanalerna.

:dance2: pejon
Peter Jonsson
Tacka vet jag sug!
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Om du ska montera 44 mm insugsventil i en B18 topp så kan du använda B20 ventiler (satt 44 mm i dom nyare B20 topparna, 72-) om du byter till en special ventilstyrning för detta ändamål. Finns att köpa hos KG trimning, 55 kr/st.
35 mm avgas sitter i alla B18-B20.
Användarvisningsbild
EastGrove
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tor jan 24, 2008 8:58 pm
Ort: Sveg (Härjedalen)

Inlägg av EastGrove »

Jens Gustavsson skrev:vad snackar vi om för motor och vilka effekt mål har du?

vilken budjet, bil, använingsområde mm?

jag har en Volvo PV med B18 som det är liiite trim på sitter just nu en K-kam plandatopp(1mm) Weber 36/36DCD extraktorgrenrör simonssportsystem... vet ej hästkrafter just nu....

Jag vill bara han en konventionell trimmad motor eller hur man säger vill inte ge mig in på så mkt... budget är just nu liten bit i taget är studerande igen så :P

Använingsområde.. Tjaaa kul och bus lite stripköring för nöjesskull


Lindqvist Racing: jo jag hade tänkt b20 ventiler (44) viste att det är 35 på avgas :).. Men om jag ska motera 44 insugs ventiler behöver jag göra nått mer än att fräsaupp sätet? inget åt loppet som skaftet på ventilen går i?? vet ej va det heter :oops:
100m: 7.531s
60-fot: 2.776s


Burn rubber.... Not your soul.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

EastGrove skrev:

Lindqvist Racing: jo jag hade tänkt b20 ventiler (44) viste att det är 35 på avgas :).. Men om jag ska motera 44 insugs ventiler behöver jag göra nått mer än att fräsaupp sätet? inget åt loppet som skaftet på ventilen går i?? vet ej va det heter :oops:
Du måste byta ventilstyrningar, alltså dom som ventilskaften löper i. B20 har tunnare skaft än B18. Men du kan inte använda B20 styrningar, utan en specialstyrning. Hos KG nr EV-550(insug) och EV-551(avgas). 55 kr/st.
Användarvisningsbild
EastGrove
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: tor jan 24, 2008 8:58 pm
Ort: Sveg (Härjedalen)

Inlägg av EastGrove »

okej jag förstår... hur går jag till väga för att byta ut dom är det ett stort jobb?



Var yte idag och testa den har viste redan för mycket hästar under huven.. Slet nämligen av ena motorkudden :hihi:
100m: 7.531s
60-fot: 2.776s


Burn rubber.... Not your soul.
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

Ventilstyrningarna ska pressas ur och i. Hur de ska sitta (sticka upp) kan du se i en repandbok, har för mig det är 21mm. Ventilerna ska sedan fräsas in, duger inte med att handjaga.
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Skriv svar