Hjälp med B18 topp!
- EastGrove
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor jan 24, 2008 8:58 pm
- Ort: Sveg (Härjedalen)
Hjälp med B18 topp!
Hallå!
Jag har funderat på att montera 44-35ventiler i en B18 topp jag har liggande samt porta lite... Nu är det så att jag är ju helt ny på det här å jag skulle vilja ha lite tips och råd och lite hjälp om nån har ork?
Fråga 1: Vad behövr jag göra åt ventilsäten m,m då jag ska gå upp till 44 ventiler från orginal?
Fråga 2: Vad bör jag veta vid portning av toppen?
kommer säkert fler frågor med tiden...
MVH Stefan
Jag har funderat på att montera 44-35ventiler i en B18 topp jag har liggande samt porta lite... Nu är det så att jag är ju helt ny på det här å jag skulle vilja ha lite tips och råd och lite hjälp om nån har ork?
Fråga 1: Vad behövr jag göra åt ventilsäten m,m då jag ska gå upp till 44 ventiler från orginal?
Fråga 2: Vad bör jag veta vid portning av toppen?
kommer säkert fler frågor med tiden...
MVH Stefan
100m: 7.531s
60-fot: 2.776s
Burn rubber.... Not your soul.
60-fot: 2.776s
Burn rubber.... Not your soul.
Hej EastGrove, dessa bilder kan ju vara bra när du skall porta.


pejon



Senast redigerad av pejon den ons aug 20, 2008 7:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Jonsson
Tacka vet jag sug!
Tacka vet jag sug!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad snackar vi om för motor och vilka effekt mål har du?
vilken budjet, bil, använingsområde mm?
vilken budjet, bil, använingsområde mm?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
knappt ett proffs heller, mycket svårt att få det att fungera.Lången skrev:Det som är ritat på bildern är nog inget för en nybörjare att ge sig på. Krävs mycket bearbetning av toppen samt svets i kanaler att få till en sånn topp.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
- EastGrove
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tor jan 24, 2008 8:58 pm
- Ort: Sveg (Härjedalen)
Jens Gustavsson skrev:vad snackar vi om för motor och vilka effekt mål har du?
vilken budjet, bil, använingsområde mm?
jag har en Volvo PV med B18 som det är liiite trim på sitter just nu en K-kam plandatopp(1mm) Weber 36/36DCD extraktorgrenrör simonssportsystem... vet ej hästkrafter just nu....
Jag vill bara han en konventionell trimmad motor eller hur man säger vill inte ge mig in på så mkt... budget är just nu liten bit i taget är studerande igen så

Använingsområde.. Tjaaa kul och bus lite stripköring för nöjesskull
Lindqvist Racing: jo jag hade tänkt b20 ventiler (44) viste att det är 35 på avgas


100m: 7.531s
60-fot: 2.776s
Burn rubber.... Not your soul.
60-fot: 2.776s
Burn rubber.... Not your soul.
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Du måste byta ventilstyrningar, alltså dom som ventilskaften löper i. B20 har tunnare skaft än B18. Men du kan inte använda B20 styrningar, utan en specialstyrning. Hos KG nr EV-550(insug) och EV-551(avgas). 55 kr/st.EastGrove skrev:
Lindqvist Racing: jo jag hade tänkt b20 ventiler (44) viste att det är 35 på avgas.. Men om jag ska motera 44 insugs ventiler behöver jag göra nått mer än att fräsaupp sätet? inget åt loppet som skaftet på ventilen går i?? vet ej va det heter
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 336
- Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
- Ort: Åskilje
- Kontakt:
Ventilstyrningarna ska pressas ur och i. Hur de ska sitta (sticka upp) kan du se i en repandbok, har för mig det är 21mm. Ventilerna ska sedan fräsas in, duger inte med att handjaga.
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/