Ska byta ut motorn i Forden och köra med en Volvo 16v maskin istället tänkte jag
Handlar om 400-450hk max så hade hoppats att det skulle gå att använda mycket standardprylar? Eller är det bara önsketänkande
Får köpa en 2liters turbomaskin (B204ft) med 2.3topp på för en rätt billig peng och undrar om det är vettigt eller om jag ska snickra direkt på en 2.3:a? Bäst att bygga på B234 direkt eller ska det vara B230 block eller liknande?
Så frågan är alltså om ni skulle snickra ihop en riktigt snikig 16v maskin hur skulle den se ut?
b23 blocket med m stakar å svarva av kolvarna för frigång för ventilerna (3mm)
standard topp packning
Standard / begagnade streckbultar
Parner vevaxeldrev
Opel rem (146 kuggar)
å Lite spännrullar i diverse storlekar
Extra vevhus ventilation i håler för fördelaren
FT kolvar med ventilurtag
FT vevstakar, kolvar och vevstakar viktjusterade
Borttagna balans axlar och svetsade hål
Orginal insug med 3" gasspjäll obs utv mått.
Eget grenrör med T70 turbo och Audi s2 wastegate
Laddtryck ca 1,2 bar
Standard topp packning, org topplocksbultar
LH 2.4 sprut omappat
Var ju ett reportage i Street & Strip för inte så länge sen om en som åkte med bara svarvade kolvar och Nira sprut på en B234 och plockade ut bra med effekt.
Master skrev:Var ju ett reportage i Street & Strip för inte så länge sen om en som åkte med bara svarvade kolvar och Nira sprut på en B234 och plockade ut bra med effekt.
Elias Johansson. 571hk 749nm med svarvade kolvar. I övrigt standard B234 -90.
Nu frågade du specifikt om volvo, men jag vill nog ändå slänga fram saabs kortmotor som förslag. Häng på en sjysst turbo, ic & spridare och en mapp på det så har du dina 400-450hk... En snubbe i grannkommun bromsade 377hk på hjulen (9000, 2.3l) med original motor & 19T snurra. E85.
Slutade med att jag köpte B204:an blir att testa lite i vinter och se vad som händer. Men vet en som är sugen på på din motorn. Tror han läser här emellanåt
hmm bud el systemt är ner strippat för att den har suttit i en amazon så att de e bara de nördvändigaste som finns kvar all onödig kabel e bort strippat och om tejpad stam . och motorn gick jävligt fint ! ps de ända som fattas e soppa relä men de e ju samma mellan alla nyare b23 och b234 så att ...
nja men du ge mej ett bud sickar den om de behövs men då vill jag ha betalt före
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED
AMAZON 70a 16V
AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV
VOLVO 142 CHEV 350
FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)
CADDY MK1 . PROJEKT
can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Mikael S skrev:Slutade med att jag köpte B204:an blir att testa lite i vinter och se vad som händer. Men vet en som är sugen på på din motorn. Tror han läser här emellanåt
Du vill inte sälja den motorn vidare? är ute på jakt efter en sådan jag med! min bil är reggad med en sån motor men jag har skutit den motorn som satt där...