Kamdrev *updat*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Det känns ju inte bra att göra det på detta sättet. Men å andra sidan. Hur högt moment drar man dom där andra 3-4 småskruvarna som ett justerbart brukar ha? Minns inte exakt, men man drar ju bulten till kamdrevet med grymt högt moment.

Det enda sättet att veta utan att räkna på det är nog att testa men en momentnyckel modell större. Som man gör när man testar kopplingar.

I justerbara kamdrev brukar det ju vara 3-4st M6 typ. Dom sitter i ett spår och har altså bara friktion mot ungefär halva brickan. Å andra sidan så sitter dom längre ut, vilket ökar hävarmen och gör att mindre friktion krävs.

Jag är som sagt grymt skeptisk till sånna här lösningar. Men ibland så sitter det bara i huvet.......

Ett annat fakta problem är internet. Folk skriver gärna mycket om sina nya ideér, men ingen skriver nått när det rasar....
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Man måste tänka på att trycket ökar på den yta som är kvar, när man drar åt med samma moment efter att ha slipat bort en del av ytan. :roll:

lite virrigt... men det jag menar är att den minskade friktionsytan kompenseras (till stor del) av ett högre yttryck.
Axel Wall
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

Dessa drev har ännu mer justermån än de jag gjorde senast... alla på 740klubben som köpt sånahär drev verkar så positiva och nöjda. Men som du säger...kanske ingen som skriver nåt när de rasat?

http://forum.740klubben.se/viewtopic.ph ... ht=kamdrev

Sen vet jag inte hur duktiga dom är på motorer och trimning i det forumet :wink:

sen finns det ju en sak man kan göra. när man justerat drevet rätt så märker man upp stället och slår i en liten styrhylsa i drevet till stiftet så det inte kan röra sig sen.
Skriv svar