M10 sugis

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Alriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tor maj 17, 2007 5:58 pm
Ort: Kungälv

M10 sugis

Inlägg av Alriksson »

Jag har fått ihop en del delar nu, men tänkte se om det ens går att köra med detta receptet eller om jag måste skaffa mer saker :)

det jag har är:
M10B20
standard kolvar
standard stakar
portad topp med sfäriska förbänningsrum (förbränningsrummen är i det närmaste helt runda.)
316* kam
dubbla Weber 40
extaktor 4-2-1
2" avgas

är det över huvudtaget körbart? vad kan man tänka få för effekt?
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Går inte att svara på frågan då det finns minst 7 olika std kolvar med olika utseende och om du inte vet storleken på förbränningsrummen så är kompet bla okänt. Sätt ihop delarna å mäta nogrannt om ventilerna går fritt
Senast redigerad av chellquist den ons maj 21, 2008 10:27 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

vad har du för kompförhållande? med en 316 så bör man ha minst 11-12 i komp för att kammen ska göra ett bra jobb
Bild
Raceready
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön sep 07, 2008 7:02 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Raceready »

Jonas Ohlsson skrev:vad har du för kompförhållande? med en 316 så bör man ha minst 11-12 i komp för att kammen ska göra ett bra jobb
Håller med Jonas! Så mät upp allt innan du klappar ihop packetet helt... Har du för låg kompa så tycker jag att du ska titta på andra kolvar. Men i övrigt verkar det vara en bra uppsättning med grejer :)
Mvh//
Magnus Eriksson

Speedlimits are for streetracers! Real Racers don´t have any ;)
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

Lånar tråden lite om det är ok :roll: Håller själv på att bygga M10 sugis, 292graders kam, värre ventilfjädrar, extraktor och weber 45:or.. Någon som har koll om 45orna kankse är för stora? :roll:

Tack på förhand!

Mvh Fredde
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

weber 45orna är inte för stora, använd 36 eller 38mm halsringar beroende på vad du ska använda motorn till
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

http://s76.photobucket.com/albums/j35/h ... V00003.flv
en 2 liters m10 med 292 och 38mm halsringar
Bild
ErikBerg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre apr 14, 2006 4:56 am
Ort: Umeå

Inlägg av ErikBerg »

Ahh, min gamla bil, vad fint den gick! :lol:

Men, den gick i stort sett lika bra med 36-halsringar och blev MYCKET lättare att bestycka ordentligt.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

sugmotor M10

Inlägg av sleeper pv »

En motor som är bra justerad med ungefär detta koncept som ni pratar om här, ungefär hur mkt effekt kan man förvänta sig?

Mvh/Freddan
Skriv svar