Ja de är som Blown 66 säger man behöver inte ligga sömnlös bara för man inte åker 4 bult
Jag åkte 2 bultat i min gamla Monza (355) och körde 11.25@190 Km som bäst
Förresten Jag har åkt 9.27@230 i Sommar i min T-27 (468) med 2 Bultat
Dock kan man Pinnbulta (ARP) så blir det stadigare
Så det är nog lugnt för din del om det inte spårar ur mer
4 bult är nödvändigt när du har smidd vev och du trimmar för mer varv.
Massan på veven i kombination med varvet gör att påfrestningarna ökar rejält. För normalt småtrim med gjuten vev så räcker 2 bult långt.
Bozzeman skrev:4 bult är nödvändigt när du har smidd vev och du trimmar för mer varv.
Massan på veven i kombination med varvet gör att påfrestningarna ökar rejält. För normalt småtrim med gjuten vev så räcker 2 bult långt.
Jag har då varvat min förra 2-bultade maskin 10000rpm många gånger det var en csb med kompressor..6-700hk +250hk gas,jag hade då inga problem alls och den motorn gick flera sommrar utan större haverier. Men pinnbulta är att föredra vid 2-bult och mycke mos.
Bozzeman skrev:4 bult är nödvändigt när du har smidd vev och du trimmar för mer varv.
Jag har då varvat min förra 2-bultade maskin 10000rpm många gånger det var en csb med kompressor..6-700hk +250hk gas,jag hade då inga problem alls och den motorn gick flera sommrar utan större haverier. Men pinnbulta är att föredra vid 2-bult och mycke mos.
Du hade väl dessutom en "ganska" ball stål-vevaxel i den va?
men du den csb sen måste ju ha vare rätt skoj =). men om man kör smidd vev och balansera den och vikta stakar och kolvar sen 2 bultat borde de ju hålla rätt bra på vägen . för jag e ute efter samma konsept i min amazon ( 2 - bultad csb kompressor 600-700 hk )
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED
AMAZON 70a 16V
AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV
VOLVO 142 CHEV 350
FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)
CADDY MK1 . PROJEKT
can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Kuggfråga
hur mycket i soppaförbrukning skiljer det ungefär mellan 9.73 komp, 218/224 kam och 10.73 komp och 230/230 kam?
Med andra ord, kommer den dra mycket mer soppa med 10.73 osv?
Tänker ha bilen som åkbil fast ändå ha lite kräm i motorn, vad tror ni?
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Jag skulle tro, att det kommer att dra 1 - 2 dl/mil mer.
Det beror ju också på, vad du har, och hade för overlap (108 - 114?).
Det ökade kompet kommer ju sänka förbrukningen, och den ökade durationen kommer att öka förbrukningen.
Om det är en hydraul kam, vilket jag misstänker att det är, då skulle du kunna använda dig av Rhoads lyftare på avgas sidan.
Jag har inte testat ide'n själv, men jag ska.
En polare byggde sin motor efter mina ide'er om Rhoads på avgas sidan, men han har inte börjat använda bilen ännu.
Men motorn låter, och uppför sig väldigt snällt, trots 222 - 234 graders kam (den är bara provkörd några kortare sträckor).
Om du skulle använda Rhoads även på insugs sidan, så kan du inte ha lika mycket komp, så därför rekomenderar jag det bara på avgas sidan.
Rhoads på avgas sidan, ökar vridet på låga varv, vilket inte är helt fel, om den skall användas lite som bruksbil.
Bör sänka soppa förbrukningen en del också, hur mycket, är svårt att svara på.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits