Motorrecept CSB 350, tips? (nu olds 350)

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Ja de är som Blown 66 säger man behöver inte ligga sömnlös bara för man inte åker 4 bult
Jag åkte 2 bultat i min gamla Monza (355) och körde 11.25@190 Km som bäst
Förresten Jag har åkt 9.27@230 i Sommar i min T-27 (468) med 2 Bultat
Dock kan man Pinnbulta (ARP) så blir det stadigare
Så det är nog lugnt för din del om det inte spårar ur mer :lakrits:

MVH Mats
Bild
Användarvisningsbild
Blown66
Super Charged
Inlägg: 99
Blev medlem: lör jul 23, 2005 2:01 pm
Ort: Ume

Inlägg av Blown66 »

Walle skrev:Alright, jo de e sant.. men är ju inte till nackdel :wink:

Haha, så du körde med 2-bult i raggarimpalan då du hade gammotorn?
den va frän :thumbright:

Lite OT, hur gåre med -59an nudå?
Jo de va en 355:a 2bult maskin.

Jodå de går åt rätt håll..

Bild

Motorn har trillat i och nu håller bakaxeln få lite rökar delar i sig så de håller för kommande däck eldning 8)
Kompressor är ett måste...
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Alright, trodde de va större doningar men där ser man :)

visst är nya snurran hel-alu?
Ser ju ba fint ut de där, fyfan va fränt de blir! :D måste nästan
komma på ett studiebesök snart 8)

Måste säga att de suget efter kompressor blir inte mindre!
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Användarvisningsbild
Blown66
Super Charged
Inlägg: 99
Blev medlem: lör jul 23, 2005 2:01 pm
Ort: Ume

Inlägg av Blown66 »

Javisst man behöver inga storkubikare :)

Jo de är ett dart alu block..du får komma och kolla hur de ska se ut,för kompressor måste man ha! :hihi:
Kompressor är ett måste...
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Precis, får göra det någon dag framöver :D letar just nu själv efter ett garage å flytta in i så man kan börja riva isär gammchevan :lol:

Kompressor är för män :str8pimp:
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

tja

Inlägg av evil_caddy »

de är ingen som ligger på nå grejer till en chev 350 ? typ converter 3000- 3500 stallvarv

insug å nån gasare typ 850 eller liknande

rullvippor stänger och cam för område 3000 och uppåt typ
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Kommer snart ha en del grejer liggandes, dock bara orginal grejer.

Annars kan du kika på nitroz, där finns det en del.
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Bozzeman
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: mån aug 25, 2008 12:23 pm

Inlägg av Bozzeman »

4 bult är nödvändigt när du har smidd vev och du trimmar för mer varv.
Massan på veven i kombination med varvet gör att påfrestningarna ökar rejält. För normalt småtrim med gjuten vev så räcker 2 bult långt.
Användarvisningsbild
Blown66
Super Charged
Inlägg: 99
Blev medlem: lör jul 23, 2005 2:01 pm
Ort: Ume

Inlägg av Blown66 »

Bozzeman skrev:4 bult är nödvändigt när du har smidd vev och du trimmar för mer varv.
Massan på veven i kombination med varvet gör att påfrestningarna ökar rejält. För normalt småtrim med gjuten vev så räcker 2 bult långt.
Jag har då varvat min förra 2-bultade maskin 10000rpm många gånger det var en csb med kompressor..6-700hk +250hk gas,jag hade då inga problem alls och den motorn gick flera sommrar utan större haverier. Men pinnbulta är att föredra vid 2-bult och mycke mos.
Kompressor är ett måste...
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Blown66 skrev:
Bozzeman skrev:4 bult är nödvändigt när du har smidd vev och du trimmar för mer varv.
Massan på veven i kombination med varvet gör att påfrestningarna ökar rejält. För normalt småtrim med gjuten vev så räcker 2 bult långt.
Jag har då varvat min förra 2-bultade maskin 10000rpm många gånger det var en csb med kompressor..6-700hk +250hk gas,jag hade då inga problem alls och den motorn gick flera sommrar utan större haverier. Men pinnbulta är att föredra vid 2-bult och mycke mos.
Du hade väl dessutom en "ganska" ball stål-vevaxel i den va? :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av evil_caddy »

men du den csb sen måste ju ha vare rätt skoj =). men om man kör smidd vev och balansera den och vikta stakar och kolvar sen 2 bultat borde de ju hålla rätt bra på vägen . för jag e ute efter samma konsept i min amazon ( 2 - bultad csb kompressor 600-700 hk )
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Då borde du nog pinnbulta den, eller om du har lust.. leta ett annat block
som är 4-bultat.
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Användarvisningsbild
Blown66
Super Charged
Inlägg: 99
Blev medlem: lör jul 23, 2005 2:01 pm
Ort: Ume

Inlägg av Blown66 »

Gustav skrev: Du hade väl dessutom en "ganska" ball stål-vevaxel i den va? :)
Jo de va ju en rökar vev :)
Kompressor är ett måste...
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Ontopic

Kuggfråga :hihi:
hur mycket i soppaförbrukning skiljer det ungefär mellan 9.73 komp, 218/224 kam och 10.73 komp och 230/230 kam?
Med andra ord, kommer den dra mycket mer soppa med 10.73 osv?

Tänker ha bilen som åkbil fast ändå ha lite kräm i motorn, vad tror ni?
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Svårt, men intressant ämne.

Jag skulle tro, att det kommer att dra 1 - 2 dl/mil mer.

Det beror ju också på, vad du har, och hade för overlap (108 - 114?).

Det ökade kompet kommer ju sänka förbrukningen, och den ökade durationen kommer att öka förbrukningen.

Om det är en hydraul kam, vilket jag misstänker att det är, då skulle du kunna använda dig av Rhoads lyftare på avgas sidan.
Jag har inte testat ide'n själv, men jag ska.
En polare byggde sin motor efter mina ide'er om Rhoads på avgas sidan, men han har inte börjat använda bilen ännu.
Men motorn låter, och uppför sig väldigt snällt, trots 222 - 234 graders kam (den är bara provkörd några kortare sträckor).

Om du skulle använda Rhoads även på insugs sidan, så kan du inte ha lika mycket komp, så därför rekomenderar jag det bara på avgas sidan.
Rhoads på avgas sidan, ökar vridet på låga varv, vilket inte är helt fel, om den skall användas lite som bruksbil.
Bör sänka soppa förbrukningen en del också, hur mycket, är svårt att svara på.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Skriv svar