Nu ska AMC:n laddas (LS1 turbo)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Nu ska AMC:n laddas (LS1 turbo)

Inlägg av DrTurbo »

Har kastat ut gjutjärnet ur pannrummet

Gamla knotan ----> Bild
Istället blir det en GM LS1:a, skall matas med E85 och två (eller kanske en?)
fläkt(ar). Styrningen blir VEMS. Två Hx35(motsv) eller en ?- ja vad rekommenderas om man nu väljer singel?
Vill INTE ha laddtryck för tidigt, 22-2500 ca.
Första omgången är målet moderata 650hk på veven, nästa steg, med kolv-stakar av annan sort, betydligt mer. Har hört mig för hos de australiensiska Holden LS1 trimmarna och av allt att döma tål den nånstans där på orginal botten(de har ju byggt en hel del sådana).
Eftersom den endast ska gå på sprit, känns en kompsänkning inte helt nödvändigt; bibehållen botten. initialt 630cc spridare.

Drivlinan då? Jo, Doug Nash lådan fick snällt lämna sin plats.
Istället blir det en 2003års Viper Tremec T-56. Bör räcka en bit hoppas jag. AMC 20-axel med 4.10utvx och omgjorda drivaxlar av torosionsstavar.

Har jag gjort katastrofala missberäkningar?

Bild[/img]
Allt kan laddas
Christian L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Tuff och ovanlig bil och en ännu ovanligare drivlina :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det blir nog en kul bil, såg att bmw trimmarna söderut höll på med nå liknande, den kommer nog gå bra, såg helt rätt ut turbo anlägningen tycker jag :thumbright:

http://www.zatzy.com/projekt/332963-bmw ... ace-3.html

LS1 turbo tror jag det fins framtid i bara motorerna börjar bli lite billigare beg.
Christian L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Jo har sett det, kommer nog att bli riktigt mycket mos! I USA kör dom grymt fort med LSX eftermarknads LS1 block!

Motorerna tycker jag inte är faligt dyra beg, ca 35-40 med 6vxl med alla boxar och 30 eller billigare med auto i sverige, går ju att få ännu billigare om man kan fixa i kontainer från staterna. Får ju ändå räkna med minnst 15 för komplett man vxl låda!

Dock så är ju eftermarknads delarna fortfarande i prisklass med Big Block men ändå inte hutlöst.

Så helt klart en vettig maskin! Klarar säkert 750hp med annan cam och lägre kompade kolvar!
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DrTurbo »

Har mellan jobben även hunnit med att fixa lite smått med projekt SST.
Pissiga mobilbilder men ni ser nog ändå..
Provmontering, motorn ska flyttas långt bak, allt för att förbättra balansen på farkosten. Som synes ska man nog lyckas klämma ner en rätt stor tuRbo mellan motor och kylarbalk :thumbright:
Bild Bild
Det blev nog inte helt åt skogen, lyckas klämma in en av bilvärldens bredaste tråg modell "hammarhajen" bakom! framvagnsbalken. Plats kvar till torpedvägg? 5mm. Gott om utrymme!
Den röda kyrkklockan är Lakwoods SFI sprängkåpa. Tung, javisst men mycket lättsvetsad.
Bild
Allt kan laddas
Christian L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

ser ut att bli kanon!
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Sakta men med precision...

Inlägg av DrTurbo »

Har fått pyssla lite mer med bygget
Sprängkåpan kapades och en plåt med större diameter monterades, detta för att främre gaveln på Viper lådan är "rätt stor".
Upp med hela tjocka kåpan i fräsen!
Bild
Provmontering på motor efter svetsjobb och planing
Bild
"Upplining" av låda mot motor. Blev mkt bra passform och hål borrades och gängades i "nya" kåpan. Den ska såklart inte vara röd.. Rätt bra att ha en pulverlack vägg i vägg med garaget :wink:
Bild

Lagom när lådan är större än motorn? Man får hoppas. Det medför i alla fall en 25cm kortare kardan mot när den var 5-växlad, ser jag inte som en nackdel.

Hade i motorn idag, kontrollerade hur mycket som behöver "justeras" i torpedvägg och kardantunnel runt lådan. Slutsats; ut med inredningen och fram med kapen. Hålla på och banka känns futtigt på nåt vis. Lådan är stooor
:hihi:

Blir lite uppehåll i några veckor, ska ut på jobb. Sen fortsätter förvandlingen!

/J
Allt kan laddas
Christian L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Ser bra ut! Jag har nyligt kapat upp mustangen för att ge plats åt en nästan likadan låda och dom är större än dom ser ut när dom ska in i bilen :hihi:
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Den där karossen och AMX är de snyggaste av de sk pony cars.
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DrTurbo »

Christian L skrev:Ser bra ut! Jag har nyligt kapat upp mustangen för att ge plats åt en nästan likadan låda och dom är större än dom ser ut när dom ska in i bilen :hihi:
Ingen tvekan om den saken, jag hoppas bara den står pall också, så är det värt all möda i världen. Döda växellåder är inte roligt längre..
loop skrev:Den där karossen och AMX är de snyggaste av de sk pony cars.
Jag är helt klart benägen att hålla med, (helt opartisk )

:hihi:
Allt kan laddas
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DrTurbo »

286 i duration och .525" i lyft på insug om man ska tro fakta om Ls1 C5 kammen
300 i duration och .525" i lyft på avgas. Detta anges vid nollspel givetvis.

Ska jag leta efter annat?
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du fått nån turbo från sävar än då?

det är skickad ett stycke ny special Holset som vill pumpa stora mängder luft in i den motorn :)

jag tog ett kort på den just före paketerigen
Bild
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DrTurbo »

inte än nej, men det är ju långt hit också :hihi:

Ser MYCKET smakligt ut, kan inte med text uttrycka vilket "sug" det är efter att bygga vidare :D

/J
Allt kan laddas
Christian L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Börjar det inte vara läga att sätta denna tråd under vad händer i garagen? Keep up :thumbright:
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DrTurbo »

Christian L skrev:Börjar det inte vara läga att sätta denna tråd under vad händer i garagen? Keep up :thumbright:
Jupp, det låter som en plan, en glad Moderater kanske kan hjälp till lite?
Allt kan laddas
Skriv svar