Streetrace 142-72 Till salu!!!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

allt stod helt original.
Lite offset blir det med lite olika rullar men det vet jag inte vad det står.
Tror dom står lite efter kammarna.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja vad skall man säga..
Körde race igårkväll.
Inge vidare faktiskt.

Hade ett par 17" dragracing slicks om jag ville, men fick inte tag på några lösa fälgar så jag rotade fram mina oldschool rallycross slicks sen början på 90talet.

Dom var inte så bra kan jag säga...... :evil: :evil:
60footen vart som bäst 2.1sek :thumbdown:
och tiden blev 8,46 som bäst (med passagerare), hade med mig en del kompisar och lekte lite bara men besviken ändå.

Hade säkert gått 7,50 med bättre däck men nu hade jag inte det.
Sluthastighetetn blev 151km/h inte heller den nått värre.

Nej nu skall jag gå över till att skruva racebil istället.

Men det har varit kul att få denna gröna racer att gå igen.
Men det är ju gult som gäller :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

körde lite med pärlan idag. skall regga in bågen imorgon så jag slängde på lite skumgummi.

Men körde om en epa traktor med lite hjulspinn och då hände det nått.
Den går inte riktigt jämt längre. kan vara blockpackningen som gått.

skulle ha sänkt tändningen lite i det övre registret men glömt att göra det.

Så antagligen så har det tryckt packningen lite, suck.

Två tändstift är lite ljusare på ena sidan än dom andra två som är fulla med sot och har gått fett.


Sen så är det detta förbannade hjulstudset kvar.
Jag fattar inte vad felet kan vara.

Det har den aldrig gjort förut bara med den nya axeln.
Testat tre olika vinklar på pinjongen men utan resultat.

Vad kan det vara då?


Känns som om jag skulle vilja bygga om precis hela bilen, den funkar verkligen inte som jag vill i hjulupphängningar eller dylikt.

Köpa sig en 325a och plocka framvagn av och bakvagn och åka sen.

Eller köpa en 940 och stoppa motorn i.

Eller finns det någon chassie kunnig som vill trolla med mitt chassie?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Tråkigt med motorn.. Men hoppas det bara är packningen! Håller du samma tempo med att byta den som du gjort hittills i tråden, gör du la det på en kaffe rast :wink:

Ang fjädringen kan det inte va hårda fjädrar ihop med dåliga dämpare??
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Tommy Luhr skrev:
Eller köpa en 940 och stoppa motorn i.
Inte för att jag kan något vidare om Volvo , men detta kan INTE vara rätt sätt :shock:

Klart att det är lite knepigt när både framvagn och bakvagn är ombyggt , kan ju ta en stund att reda ut , men nog tusan ska det funka till slut.
Dessutom vart ju bilen fort "ihopkommen" så lite ska det väl vara att reda ut. , för inte kan man väl bygga den perfekta streetracern på EN sommar :?:

Har själv lust att bygga om min 635a till kuggstång men , kommer tveka ända tills vinkel kapen sitter i framvagnen , och om det blir 2009 eller 2012 kvittar :doh:

Hoppas det inte är allvarligt med motorn , och att du reder ut chassit :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

En fråga.
Kör du med samma däck/fälgar nu som när du körde med dom andra axlarna?
Lågprofildäck brukar ju ha tendens till att stutsa
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Det stora problemet är att jag borde ge min tid åt racebilen istället.
Men det är klart det skall gå att få det och funka med fram och bakvagn.
Men då får jag garanterat byta framvagn, för det är ingen idé att rota i en som har fel geometri.

Den är fin att köra i stan och allmänt trevlig så, men så satans överstyrd.

Ja jag har alltid kört med samma fälgar på bilen. spelar ingen roll om jag kör på slicks eller gatdäck så studsar bakvagnen.
Tror jag kört söndet utväxlingen pga det.
Börjat låta lite i bakvagnen.

Lenco + 9" + 40splines = problemfritt (nästan)

volvo är inte gjort för denna effekten, märks tydligt.

Men jag har ett stumt pannhard stag bak som för över minsta ljud så det kan vara det som låter.

skall åka och regga den idag iaf, man vet aldrig om det blir problem med att regga med båge framöver.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

jag har aldrig haft nå problem med min bakvagn,kör med den i flera år,aldrig nå hjulstuds lr nått. Kör M31 axel med upflyttade fästen,uniballs i dom övre stagen, svetsad diff, hårdare fjädrar och bilstein dämpare.
Nått måste vara fel på din!Hissa upp bilen o lägg dig under o klura lite hur bakvagnen borde bete sig när du gasar så kanske du ser nått som e tokigt :)

Lycka till Mvh Bjäle
Bild
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Vi hade problem i kompisens Toyota starlet med hjulstuds, Men det mer eller mindre försvann när vi hängde på en 140/240 bakaxel tog även med fästen och stag från en 240.

Vet dock inte anledningen till att dom bara försvann sådär när vi bytte axel, Kan ha att göra med att hårdare fjädrar osv, monterades? men jag vet inte!

Är din bil mjuk i arschelet?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Så här är det antagligen.
Pratade med Eklund Tpr förut, dom hade testat att köra med lockerdiff i bilar med lite mer mos.
Funkade inte, hjulstuds och okörbar bil kom som ett brev på posten.

Min känns precis så som han sa.
Styr olika i kurvor, drar snett åt olika håll när man gasar,
Över/understyrd och framförallt hjulstuds.
Den satans hjulstudsen skall bort :evil:
Min är mest överstyrd men resten av trendenserna håller den på med.

Jag har försökt att provosera fram bumpsteer och några problem med ackermanvinkeln men tycker att det fungerar skapligt bra.
Men åker jag i kurvor som jag känner till mycket väl kan den helt plötsligt göra massa konstiga saker som jag inte vill.
Även om kurvorna är nyasfalterade utan gupp eller nått kan den göra massa konstiga saker.
Skall smeka i en torsendiff i bakvagnen när ekonomin ges.

Då kommer lockern bli till slau om någon annan vill brottas med den
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är gjort i hjulupphägningen från stock sen vilka däck har du?

ett måste är att få bort den stora bustningen i hjulupphägningen sen fräsha dämpare sen så klart däck med mjuk däcksida och ca 0.65bar tryck då har man alldrig problem och 60 foten ska va mellan 1.55 och 1.65 direkt om det är skaplig asfalt.

fram ska du ha fjädrar som är slut i standard längd, sen dämpare som är slut, spinner det hejdlöst ändå så lasta 30-50 kg i skuffel då går det på bakhjulen på gatan i starten :thumbright:

start varv ca 4500-5500rpm med ca 0.3bar i tryck.

men ta och börja meka i den gula nu istället! :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens Gustavsson skrev:vad är gjort i hjulupphägningen från stock sen vilka däck har du?

ett måste är att få bort den stora bustningen i hjulupphägningen sen fräsha dämpare sen så klart däck med mjuk däcksida och ca 0.65bar tryck då har man alldrig problem och 60 foten ska va mellan 1.55 och 1.65 direkt om det är skaplig asfalt.

fram ska du ha fjädrar som är slut i standard längd, sen dämpare som är slut, spinner det hejdlöst ändå så lasta 30-50 kg i skuffel då går det på bakhjulen på gatan i starten :thumbright:

start varv ca 4500-5500rpm med ca 0.3bar i tryck.

men ta och börja meka i den gula nu istället! :)
Ja jag skall börja med den gula.

Studsen blir med rallycrosslicks och vanliga däck, har aldrig gjort det tidigare innan jag monterade diffen.

Skit i det, kommer bli en torsen i den framöver.
Var till karlstad och skulle regga in bågen i papprena haha.
Garranterat att han ville ligga med mig hårt när jag öppnade huven (han var tvungen att kolla resten av bilen sa han med) -Jaha, här är det inte 104kw...
Nja sa jag, jag vill nog avsluta besiktningen sa jag och fick bakca ut direkt.

Som tur var blev det inte nått på papper med motorn, men buren blev inte med i pappret.
Mycket skit som skulle vara iordning för buren.
Någon plåt mellan rutbågen och taket för att man skulle tryckas i rutan istället för imellan taket och bågen :shock: :shock:

Ja nu är jag tillbaka på ruta ett.

Tror jag skall bygga mig en enkel gatmotor till den på 350hk med 8v topp.
Är det någon som vill köpa 16v motorn så går den att provåka i bilen tills vintern kommer.
Den blir tyvärr inte för billig.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är ju bara att fixa ett motor effekts intyg och göra ett nytt försök?
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Angående lockerdiffen har jag hör nåra som säger bilen beter sig tvärlustigt i lite tvärare kurvor om man bara "kör" igenom dom, typ över under styr o smäller o har sig. kan kanske vara som du säger att den e boven i dramat?

//Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Bjale_Racing skrev:Angående lockerdiffen har jag hör nåra som säger bilen beter sig tvärlustigt i lite tvärare kurvor om man bara "kör" igenom dom, typ över under styr o smäller o har sig. kan kanske vara som du säger att den e boven i dramat?

//Bjäle
Att det blir så är ju inte så konstigt igentligen tycker jag att om du åker på gränsen för vilken belastning den skall låsa upp att den hoppar i och ur. Men hjulstudsen låter ju konstigt skulle vara kul att se hur den beter sig bara med ändrad diff.
Skriv svar