B20 startar ej!

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Palmqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor dec 23, 2004 12:12 am
Ort: Tokholm

B20 startar ej!

Inlägg av Palmqvist »

Min nybyggda b20 2.1L startar inte. Det sitter en NH62 kam i, Toppen är något portad men inte planad. Kam och fördelar drev står rätt och ventilerna är justerade. Det sitter förvisso bara en enkel stromberg på eftersom jag inte har mina su hemma just nu men tycker att den borde starta med strombergaren. Den får gnista och soppa och hostar till ibland men vill inte gå. Blir ganska rutten snart, jag menar det är en b20 utan överladdning hur svårt kan det va? Tydligen för svårt för mig, öppen för alla för idéer.
MOT SÅNNA SOM MEJ FINNS INGET VACCIN!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Att den får gnista kan man lätt konstatera. ;)
När får den gnista?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Palmqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor dec 23, 2004 12:12 am
Ort: Tokholm

Inlägg av Palmqvist »

Brytaren är öppen då rotorn pekar på ettan, så den borde väl ge gnista då?
MOT SÅNNA SOM MEJ FINNS INGET VACCIN!
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Fördelaren kan vara ett halvvarv fel ändå.
Hade samma problem med en polares trimmade B20, ibland hostade den till men ville inte gå. Då tog vi upp och satt in fördelaren på rätt ställe.
Hur ser stiften ut, är dom blöta eller torra, om dom är blöta kan det tyda på att motorn får soppa men inte tänder när den ska, är dom torra får den inge soppa.
Användarvisningsbild
Palmqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor dec 23, 2004 12:12 am
Ort: Tokholm

Inlägg av Palmqvist »

Hur menar du med ett halv varv fel. jag har provat att flytta fördelar drevet. Menar du att istället för att peka på ettan ska rotorn peka bort från fyran?
MOT SÅNNA SOM MEJ FINNS INGET VACCIN!
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Nej inte så, men nu är inte jag nå speciellt kunnig på B20, men jag har några polare som håller på med dessa motorer. Enligt dom så är det rätt enkelt att sätta drevet fel.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Har du KG:s katalog? Finns en bra bild där hur drevet ska sitta när motorn är nollad
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

"Nollad" är motorn då ventilerna på 1:ans cylinder är stängda och koven på 1:ans cylinder står i ÖD.

MVH Jonas
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

kan skilja hur drevet ska stå beroende på vad man har för kam..med tex, k-kam ska spåret i drevet stå i ca 5graders vinkel mot bult hålen men med a-kam ca 35..så står det i en reprationshandbok ja har...har sj gjort felet att man ställer det som med a-kam ett par ggr
Erik G
Användarvisningsbild
Palmqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor dec 23, 2004 12:12 am
Ort: Tokholm

Inlägg av Palmqvist »

Det förklarar en del, jag antar att man får jaga tag på nån som har blixtkoll på Hedlund kammar då. Nej jag har inte kg-katalogen den verkar slut hos kg. Nu står drevet på 35 grader men jag har även provat lägena runt omkring kan de va så jävla illa att man får går hela varvet runt och prova?
MOT SÅNNA SOM MEJ FINNS INGET VACCIN!
Användarvisningsbild
greven
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: sön jan 23, 2005 7:42 pm
Ort: örebro

frääänt

Inlägg av greven »

efter mycket huvudvärk fick vi igång den igår kväll.jonne var ute å provruppade runt garaget några varv innan vi rev av strombergaren och opererade dit dubbla su.tyvärr var vi lite väl ivriga och sket i att göra rent dom så det gick sådär....men its alive!!! :D
Skriv svar