Simuleringarna är helt statiska som i en vanlig flödesbänk, utan några vågor som går fram och tillbaka som det är på riktigt. Men visar ändå intressanta grejer och blir ju så fina bilder.
Ni som flödar och mäter hastigheten, hur jämförbart är detta med en flödesbänk? Vilka är skillnaderna?
Först gjorde jag en modell på min KL intercooler med ingångstemp på 90grader och väggarna på ICn satte jag till 20grader, approximationer men inte helt overkligt. Man ser att mycket av flödet fortsätter rakt in, och temperaturen är också högre i mitten av ICn.
Färgerna på denna bilden visar temperaturen, och stapeln till höger är det som gäller

Sen två bilder på olika plenum. Det är satt en tryckskillnad som motsvarar det som man brukar använda i en flödesbänk, 28" H2O, mellan ingång och utgångarna från runners.
Färgerna är hastigheten i m/s och pilarna är riktningen på flödet, ingen bra fördelning!

Sen en simulering på en port med ingång på 50mm, säte 41.4mm och en 46mm ventil med 8mm skaft, radiesäte. Cylindern är på 92mm och 50mm hög. Här är också tryckskillnaden 28"
Bilderna är tryck, hastighet och hastighet med vektorer(=riktningen)
Bilderna med en tryckstapel till höger är tryck och dem andra hastighet.