Insprut/logg-funderingar ÅF-se sid 4

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nira har inget intern minne va?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Tommy Luhr skrev:nira har inget intern minne va?
nej, men dator har du väl ändå med för att kunna läsa loggen om du loggat i internt minne?

LM-1 och LM-2 har inbyggt minne om du skall ha en bb-lambda.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

du menar att man skall ha datorn med sig under färden.

Det var ju någon det ballade ur för, var det erik det som loggade vems så?

Ja det är en djungel detta helt klart.
Min lm-1 måste jag köpa till nått för att få det att funka med loggen har jag för mig.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Alltid bättre att ha det i sprutet då hårddisken inte pallar allt förhöga G-krafter.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

robban skrev:Alltid bättre att ha det i sprutet då hårddisken inte pallar allt förhöga G-krafter.
sant.

är det många som råkat ut för att HD går sönder av G-krafterna?

Går ju att köra in OS på usb minne och kör från det. då har man inga mekaniska delar på lagringsenheten.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag har haft problem med laptopen i BMWn tidigare, prövat två och ingen av dom funkade speciellt bra.

Men Mattias tuner dator funkade där emot. Dock så vill man ju gärna slippa ha PC'n inne i bilen när man snyter och vill logga. Om du text kör på strippen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det fins ju flera extra configueringsbara 0-5v ingångar redan i hestec burken vad är det du måste logga utanför separat?

när man har lite pulver i starterna så blir hårdisken mycket ostabil och det blir oftast ingen logg, insprutningar utan intärn loggning är mer gjort för gatbilar man sladdar på stan med i mina ögon iallafall.

man får inte heller ha lösa datorer i bilen på en dragrace tävlig (det går kanse att skruva fast den på nå sätt men det blir jobbigt att starta den och tömma den också :thumbdown:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

NiRA fungerar ihop med aems dashloggers.

ofta vill man ha dashlogger för att kunna följa med viktiga larm m.m. under tiden man kör.

/andre'
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja allt jag vill logga så är det ju växellåds varvet egentligen.
hestech hade en box men man var tvungen att köra med deras givare och triggerhjul för andra rpm ingången..
Det vill ju inte jag
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:ja allt jag vill logga så är det ju växellåds varvet egentligen.
hestech hade en box men man var tvungen att köra med deras givare och triggerhjul för andra rpm ingången..
Det vill ju inte jag
jag tror jag kan fixa det för en vättig slant med en vanlig gt1 givare(eller vad de heter?), om du vill kan jag kolla upp det?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens, tror det är en magnet i växellådan.
Alltså en induktiv givare.

Men kan du lösa det så kan vi väll diskutera det vidare.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:Jens, tror det är en magnet i växellådan.
Alltså en induktiv givare.

Men kan du lösa det så kan vi väll diskutera det vidare.
kan kolla med vilka givare det fungerar annars borde det va rätt lätt att sätta en vanlig vevaxel givare på mellanaxeln, du vet väll utväxligen på lådan.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag vet inte utväxlingen på lådan, det står i procent innuti planeterna :doh:

grejen med att ha vartal på motor och låda är att kunna lägga dom parralellt i loggen och se hur mycket slir och när kopplingen hugger, om den hugger.

Det är min stora önskan faktiskt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Hestecen har ingen extra ingång som kan läsa pulser, endast 0-5v

Lådan som finns till hestecen omvandlar signalen från en hall givare till 0-5v, ov=orpm men jag kommer inte riktigt ihåg vilket rpm som 5v skulle motsvara men runt 10000rpm. Man ändrar i .dtg filen för den kanal man kopplar till för att få rätt skala.

Om man är lite händig på elektronik så handlar det alltså om att omvandla signalen från i detta fall en induktiv givare till en analog 0-5v och sen kalibrera hetstecen för att visa rätt värde. Ganska lätt då det bara är att tomvarva motorn med loggen igång och se till så motor rpm och ingående axel rpm följs åt.
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Men Men då finns det ju bara ett sprut kvar Tommy det har hur mycket in och utgånnar som hälst och det har en av marknadens bästa mjukvara till loggen men det är lite dyrt :lol: och det heter MOTEC M880 fast fult utbyggt med mätare och dyligt kostar det mer en halva din bil :thumbright: men skämt o sidå jag har en Innovate DL32:a pluss lite mera prylar till den som är till salu om du är intreserad av en billig oc bra logger.

Utväxlingen i Lencon t.ex. 1.32% är väll samma som 1:1.32 som jag har fattat det.

Mattz
Skriv svar