Insprut/logg-funderingar ÅF-se sid 4
Moderator: backeliten
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
nira har inget intern minne va?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
du menar att man skall ha datorn med sig under färden.
Det var ju någon det ballade ur för, var det erik det som loggade vems så?
Ja det är en djungel detta helt klart.
Min lm-1 måste jag köpa till nått för att få det att funka med loggen har jag för mig.
Det var ju någon det ballade ur för, var det erik det som loggade vems så?
Ja det är en djungel detta helt klart.
Min lm-1 måste jag köpa till nått för att få det att funka med loggen har jag för mig.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det fins ju flera extra configueringsbara 0-5v ingångar redan i hestec burken vad är det du måste logga utanför separat?
när man har lite pulver i starterna så blir hårdisken mycket ostabil och det blir oftast ingen logg, insprutningar utan intärn loggning är mer gjort för gatbilar man sladdar på stan med i mina ögon iallafall.
man får inte heller ha lösa datorer i bilen på en dragrace tävlig (det går kanse att skruva fast den på nå sätt men det blir jobbigt att starta den och tömma den också
när man har lite pulver i starterna så blir hårdisken mycket ostabil och det blir oftast ingen logg, insprutningar utan intärn loggning är mer gjort för gatbilar man sladdar på stan med i mina ögon iallafall.
man får inte heller ha lösa datorer i bilen på en dragrace tävlig (det går kanse att skruva fast den på nå sätt men det blir jobbigt att starta den och tömma den också

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ja allt jag vill logga så är det ju växellåds varvet egentligen.
hestech hade en box men man var tvungen att köra med deras givare och triggerhjul för andra rpm ingången..
Det vill ju inte jag
hestech hade en box men man var tvungen att köra med deras givare och triggerhjul för andra rpm ingången..
Det vill ju inte jag
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag tror jag kan fixa det för en vättig slant med en vanlig gt1 givare(eller vad de heter?), om du vill kan jag kolla upp det?Tommy Luhr skrev:ja allt jag vill logga så är det ju växellåds varvet egentligen.
hestech hade en box men man var tvungen att köra med deras givare och triggerhjul för andra rpm ingången..
Det vill ju inte jag
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Jens, tror det är en magnet i växellådan.
Alltså en induktiv givare.
Men kan du lösa det så kan vi väll diskutera det vidare.
Alltså en induktiv givare.
Men kan du lösa det så kan vi väll diskutera det vidare.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kan kolla med vilka givare det fungerar annars borde det va rätt lätt att sätta en vanlig vevaxel givare på mellanaxeln, du vet väll utväxligen på lådan.Tommy Luhr skrev:Jens, tror det är en magnet i växellådan.
Alltså en induktiv givare.
Men kan du lösa det så kan vi väll diskutera det vidare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
jag vet inte utväxlingen på lådan, det står i procent innuti planeterna
grejen med att ha vartal på motor och låda är att kunna lägga dom parralellt i loggen och se hur mycket slir och när kopplingen hugger, om den hugger.
Det är min stora önskan faktiskt

grejen med att ha vartal på motor och låda är att kunna lägga dom parralellt i loggen och se hur mycket slir och när kopplingen hugger, om den hugger.
Det är min stora önskan faktiskt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Robert Ågren
- Impellerhead
- Inlägg: 146
- Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Hestecen har ingen extra ingång som kan läsa pulser, endast 0-5v
Lådan som finns till hestecen omvandlar signalen från en hall givare till 0-5v, ov=orpm men jag kommer inte riktigt ihåg vilket rpm som 5v skulle motsvara men runt 10000rpm. Man ändrar i .dtg filen för den kanal man kopplar till för att få rätt skala.
Om man är lite händig på elektronik så handlar det alltså om att omvandla signalen från i detta fall en induktiv givare till en analog 0-5v och sen kalibrera hetstecen för att visa rätt värde. Ganska lätt då det bara är att tomvarva motorn med loggen igång och se till så motor rpm och ingående axel rpm följs åt.
Lådan som finns till hestecen omvandlar signalen från en hall givare till 0-5v, ov=orpm men jag kommer inte riktigt ihåg vilket rpm som 5v skulle motsvara men runt 10000rpm. Man ändrar i .dtg filen för den kanal man kopplar till för att få rätt skala.
Om man är lite händig på elektronik så handlar det alltså om att omvandla signalen från i detta fall en induktiv givare till en analog 0-5v och sen kalibrera hetstecen för att visa rätt värde. Ganska lätt då det bara är att tomvarva motorn med loggen igång och se till så motor rpm och ingående axel rpm följs åt.
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Men Men då finns det ju bara ett sprut kvar Tommy det har hur mycket in och utgånnar som hälst och det har en av marknadens bästa mjukvara till loggen men det är lite dyrt
och det heter MOTEC M880 fast fult utbyggt med mätare och dyligt kostar det mer en halva din bil
men skämt o sidå jag har en Innovate DL32:a pluss lite mera prylar till den som är till salu om du är intreserad av en billig oc bra logger.
Utväxlingen i Lencon t.ex. 1.32% är väll samma som 1:1.32 som jag har fattat det.
Mattz


Utväxlingen i Lencon t.ex. 1.32% är väll samma som 1:1.32 som jag har fattat det.
Mattz