7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja men hur och vem kan göra sådant?

Är inte dom skit hårda precis på tappen, ganska krångliga att slipa skulle jag tro..

Men efter lite finnurligt uppfinnande skulle säkert en slipmaskin kunna monteras i chuckhållaren i svarven och
sen bara köra av en mm eller det som nu jag har lashcaps till.

Jag har för mig att jag sett någon som slipat tryckaren..


Tack för svaret!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6086
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Tommy Luhr skrev:flytta du :wink:
Flyttade insprut/logg-inläggen till "Motorstyrning" om nån vill fortsätta diskussionen
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Tommy Luhr skrev:ja men hur och vem kan göra sådant?

Är inte dom skit hårda precis på tappen, ganska krångliga att slipa skulle jag tro..

Men efter lite finnurligt uppfinnande skulle säkert en slipmaskin kunna monteras i chuckhållaren i svarven och
sen bara köra av en mm eller det som nu jag har lashcaps till.

Jag har för mig att jag sett någon som slipat tryckaren..


Tack för svaret!
jag vet en firma som har som special att slipa saker på de mest krångliga vis.
http://www.helixverktyg.se/home/

Kolla med dem. inte helt omöjliga att ha att göra med.

Mvh
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

ventilskaft brukar jag bara slipa av i verktygsslipen.. vet inte om det är rätt men det funkar fint!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp får slipa av ventilskaftet..

1,3 utan lashcaps på avgas och 0,70 på insug...


har lashcaps melan 2-2,50mm
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av T_Hedman »

Du har inte funderat på att köra med andra tryckare ? Kan det verkligen vara bra att köra laschcaps med sånna vassa kammar...

De kamtillverkare som jag har pratat med rekommenderar "shim under bucket" på de euro/japan motorer som jag har handlat kammar till, och då är det inte lika vassa kammar som dina det handlar om.

Ifs kan det vara så att det är väldigt snäll ventilacc på dina ramper så det fungerar ändå... men det är vågat att köra lashcaps med din fina topp. Får du det att hålla ihop så är det :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ett altenativ är ju att plana camcarriern, men där har man ju oljekanalen, så hellre toppen upptill.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det är catcams prylar alltihop.

Men det känns ju inte bra med lashcaps de måste jag erkänna..

Det är om jag gjorde egna och med längre mantel på som styr mycket längre..

eller om jag planar av toppen mer och slipar in ventilerna till rätt spel..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

j björk skrev:Ett altenativ är ju att plana camcarriern, men där har man ju oljekanalen, så hellre toppen upptill.
Plana cam carriern skall man definitivt inte göra. P.g.a. att ventilerna är vinklade kommer tryckarna att flytta sig utåt i förhållande till ventilerna. De är alltså inte längre på samma linje efter att carriern planats. Inte bra.
turbotok1
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 08, 2008 10:54 pm

svetsa på skaftet

Inlägg av turbotok1 »

Tommy Luhr skrev:det är catcams prylar alltihop.

Men det känns ju inte bra med lashcaps de måste jag erkänna..

Det är om jag gjorde egna och med längre mantel på som styr mycket längre..

eller om jag planar av toppen mer och slipar in ventilerna till rätt spel..
svetsa på skaftet och slipa till rätt spel i ventilslip funkar för mig ,har kört med långa lachcaps oxå men det blir ju en grej som kan trilla bort vid ventilsläpp.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

de måste bli samma sak när man planar toppen med..

Den är ju redan säkert planad runt 0,8mm

Har pratat med Halvarsson som jag köpte prylarna av.
Han sa att det aldrig har hoppat av ett lashcaps på 16v

Det borde ju han veta som kört mycket rallycross motorer.

Sen så är det lashcaps med mer styrning på redan, och med mitt fjädertryck trodde han inte jag behövde vara orolig..

Inte lätt när man blir nojjig för minsta.
Mycket lättare att bygga motorer åt kompisar och dylikt för då kan man tänka "outside the box" och få perspektiv på grejerna.
Nu behandlar man ju minsta del som om det vore sitt eget barn.


Bara att ställa sig i svarven och grovköra ventiler alltså och slipa rätt som..

Kommer ta mycket tid det faktiskt...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Overdrift-Johan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tor sep 04, 2008 9:34 am
Kontakt:

Inlägg av Overdrift-Johan »

har nu läst hela tråden från början till slut. HELT otroligt vilken energi och kunskap du besitter.

blir grön i ansiktet av avund.


kan bara säga LYCKA TILL!
Ford Sierra Cosworth
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Nu kanske ja läst lite dåligt men hur pass mkt
tjänar du på att plasta upp insug inifrån? :)

Ser ruskigt fin ut toppen!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tack för kommentarerna !

Kul att det uppskattas.

Ja jag tjänar inget i effekt på att plasta upp kanalerna på utsidan.
Men jag kan hålla ett problem borta.
Grejen är att det dragit i sig olja från det stället om man inte plastat.
Minsta lilla por har släppt olja med i förbränningen.

Mest det som jag vill slippa.

Har däremot börjat svarva ventiler, med bättre resultat än väntat.

Kommer bli kanon, bara 12 ventiler kvar nu hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
PiLlEvAN
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön jan 07, 2007 5:19 pm
Ort: Avesta

Inlägg av PiLlEvAN »

T_Hedman skrev:Du har inte funderat på att köra med andra tryckare ? Kan det verkligen vara bra att köra laschcaps med sånna vassa kammar...

De kamtillverkare som jag har pratat med rekommenderar "shim under bucket" på de euro/japan motorer som jag har handlat kammar till, och då är det inte lika vassa kammar som dina det handlar om.

Ifs kan det vara så att det är väldigt snäll ventilacc på dina ramper så det fungerar ändå... men det är vågat att köra lashcaps med din fina topp. Får du det att hålla ihop så är det :thumbright:
shim under bucket det låter som lashcaps.
och kör man med långa så är det inga problem
Låst