7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ja men hur och vem kan göra sådant?
Är inte dom skit hårda precis på tappen, ganska krångliga att slipa skulle jag tro..
Men efter lite finnurligt uppfinnande skulle säkert en slipmaskin kunna monteras i chuckhållaren i svarven och
sen bara köra av en mm eller det som nu jag har lashcaps till.
Jag har för mig att jag sett någon som slipat tryckaren..
Tack för svaret!
Är inte dom skit hårda precis på tappen, ganska krångliga att slipa skulle jag tro..
Men efter lite finnurligt uppfinnande skulle säkert en slipmaskin kunna monteras i chuckhållaren i svarven och
sen bara köra av en mm eller det som nu jag har lashcaps till.
Jag har för mig att jag sett någon som slipat tryckaren..
Tack för svaret!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
jag vet en firma som har som special att slipa saker på de mest krångliga vis.Tommy Luhr skrev:ja men hur och vem kan göra sådant?
Är inte dom skit hårda precis på tappen, ganska krångliga att slipa skulle jag tro..
Men efter lite finnurligt uppfinnande skulle säkert en slipmaskin kunna monteras i chuckhållaren i svarven och
sen bara köra av en mm eller det som nu jag har lashcaps till.
Jag har för mig att jag sett någon som slipat tryckaren..
Tack för svaret!
http://www.helixverktyg.se/home/
Kolla med dem. inte helt omöjliga att ha att göra med.
Mvh
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
japp får slipa av ventilskaftet..
1,3 utan lashcaps på avgas och 0,70 på insug...
har lashcaps melan 2-2,50mm
1,3 utan lashcaps på avgas och 0,70 på insug...
har lashcaps melan 2-2,50mm
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Du har inte funderat på att köra med andra tryckare ? Kan det verkligen vara bra att köra laschcaps med sånna vassa kammar...
De kamtillverkare som jag har pratat med rekommenderar "shim under bucket" på de euro/japan motorer som jag har handlat kammar till, och då är det inte lika vassa kammar som dina det handlar om.
Ifs kan det vara så att det är väldigt snäll ventilacc på dina ramper så det fungerar ändå... men det är vågat att köra lashcaps med din fina topp. Får du det att hålla ihop så är det
De kamtillverkare som jag har pratat med rekommenderar "shim under bucket" på de euro/japan motorer som jag har handlat kammar till, och då är det inte lika vassa kammar som dina det handlar om.
Ifs kan det vara så att det är väldigt snäll ventilacc på dina ramper så det fungerar ändå... men det är vågat att köra lashcaps med din fina topp. Får du det att hålla ihop så är det

Ett altenativ är ju att plana camcarriern, men där har man ju oljekanalen, så hellre toppen upptill.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
det är catcams prylar alltihop.
Men det känns ju inte bra med lashcaps de måste jag erkänna..
Det är om jag gjorde egna och med längre mantel på som styr mycket längre..
eller om jag planar av toppen mer och slipar in ventilerna till rätt spel..
Men det känns ju inte bra med lashcaps de måste jag erkänna..
Det är om jag gjorde egna och med längre mantel på som styr mycket längre..
eller om jag planar av toppen mer och slipar in ventilerna till rätt spel..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Plana cam carriern skall man definitivt inte göra. P.g.a. att ventilerna är vinklade kommer tryckarna att flytta sig utåt i förhållande till ventilerna. De är alltså inte längre på samma linje efter att carriern planats. Inte bra.j björk skrev:Ett altenativ är ju att plana camcarriern, men där har man ju oljekanalen, så hellre toppen upptill.
svetsa på skaftet
svetsa på skaftet och slipa till rätt spel i ventilslip funkar för mig ,har kört med långa lachcaps oxå men det blir ju en grej som kan trilla bort vid ventilsläpp.Tommy Luhr skrev:det är catcams prylar alltihop.
Men det känns ju inte bra med lashcaps de måste jag erkänna..
Det är om jag gjorde egna och med längre mantel på som styr mycket längre..
eller om jag planar av toppen mer och slipar in ventilerna till rätt spel..
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
de måste bli samma sak när man planar toppen med..
Den är ju redan säkert planad runt 0,8mm
Har pratat med Halvarsson som jag köpte prylarna av.
Han sa att det aldrig har hoppat av ett lashcaps på 16v
Det borde ju han veta som kört mycket rallycross motorer.
Sen så är det lashcaps med mer styrning på redan, och med mitt fjädertryck trodde han inte jag behövde vara orolig..
Inte lätt när man blir nojjig för minsta.
Mycket lättare att bygga motorer åt kompisar och dylikt för då kan man tänka "outside the box" och få perspektiv på grejerna.
Nu behandlar man ju minsta del som om det vore sitt eget barn.
Bara att ställa sig i svarven och grovköra ventiler alltså och slipa rätt som..
Kommer ta mycket tid det faktiskt...
Den är ju redan säkert planad runt 0,8mm
Har pratat med Halvarsson som jag köpte prylarna av.
Han sa att det aldrig har hoppat av ett lashcaps på 16v
Det borde ju han veta som kört mycket rallycross motorer.
Sen så är det lashcaps med mer styrning på redan, och med mitt fjädertryck trodde han inte jag behövde vara orolig..
Inte lätt när man blir nojjig för minsta.
Mycket lättare att bygga motorer åt kompisar och dylikt för då kan man tänka "outside the box" och få perspektiv på grejerna.
Nu behandlar man ju minsta del som om det vore sitt eget barn.
Bara att ställa sig i svarven och grovköra ventiler alltså och slipa rätt som..
Kommer ta mycket tid det faktiskt...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tor sep 04, 2008 9:34 am
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Tack för kommentarerna !
Kul att det uppskattas.
Ja jag tjänar inget i effekt på att plasta upp kanalerna på utsidan.
Men jag kan hålla ett problem borta.
Grejen är att det dragit i sig olja från det stället om man inte plastat.
Minsta lilla por har släppt olja med i förbränningen.
Mest det som jag vill slippa.
Har däremot börjat svarva ventiler, med bättre resultat än väntat.
Kommer bli kanon, bara 12 ventiler kvar nu hehe
Kul att det uppskattas.
Ja jag tjänar inget i effekt på att plasta upp kanalerna på utsidan.
Men jag kan hålla ett problem borta.
Grejen är att det dragit i sig olja från det stället om man inte plastat.
Minsta lilla por har släppt olja med i förbränningen.
Mest det som jag vill slippa.
Har däremot börjat svarva ventiler, med bättre resultat än väntat.
Kommer bli kanon, bara 12 ventiler kvar nu hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
shim under bucket det låter som lashcaps.T_Hedman skrev:Du har inte funderat på att köra med andra tryckare ? Kan det verkligen vara bra att köra laschcaps med sånna vassa kammar...
De kamtillverkare som jag har pratat med rekommenderar "shim under bucket" på de euro/japan motorer som jag har handlat kammar till, och då är det inte lika vassa kammar som dina det handlar om.
Ifs kan det vara så att det är väldigt snäll ventilacc på dina ramper så det fungerar ändå... men det är vågat att köra lashcaps med din fina topp. Får du det att hålla ihop så är det
och kör man med långa så är det inga problem