inkoppling av lh 2,2 tändning . Nu ska jag styra med ms

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

inkoppling av lh 2,2 tändning . Nu ska jag styra med ms

Inlägg av Patrik H »

jag har tidigare kört med k-jet grejer till tändningen med svetsad fördelare. men den fördelaren har blivit så glappig.
så därför köpte jag grejerna här nedan. fördelaren är från en 240 87-88
stum utan vacum klocka det är väl hallgivare i den om jag fattat rätt.
jag tänkte att jag kan ha den i framtiden om jag vill styra tändningen med ms
Bild


sladdarna här kommer från en annan bil så dom stämmer nog inte riktigt
med färger och så en kabel skall väl vara skärmad eller?
Bild



kablarna från tändsteg och tändspole den grova svarta är skärmad
Bild

tändsteget
Bild


om någon kan hjälpa mig lite vore jag tacksam
mvh patrik
Senast redigerad av Patrik H den fre okt 17, 2008 6:26 am, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

004 ska fördelaren har som slutsiffror.
Vad äre du frågar efter riktigt?
Vilka kablarna som är skärmad eller hur man kopplar in det? :scratch:
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Jonny Karlberg skrev:004 ska fördelaren har som slutsiffror.
Vad äre du frågar efter riktigt?
Vilka kablarna som är skärmad eller hur man kopplar in det? :scratch:
förlåt att jag formulera mig lite otydligt :doh:

men det jag undrar är vilka kablar från fördelaren som skall ihop med vad från tändsteget osv hllst lite hjälp med samtliga kablar så man säkert gör rätt och inte bränner ngt.

MEN FRAMFÖRALLT vad är vad av dom 3 kablarna från fördelaren

jag har aldrig ägt varken en 240 eller 740 så ja är inte så hemma i det här.

fördelaren slutar på 004 och tändsteget på 124
Användarvisningsbild
Daniel Forsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis aug 08, 2006 10:14 am
Ort: Sundsvall

Inlägg av Daniel Forsberg »

Fördelare- gul är signal, svart är jord, grön är plus.
Har du inte ett tändsteg i boxen?
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Daniel Forsberg skrev:Fördelare- gul är signal, svart är jord, grön är plus.
Har du inte ett tändsteg i boxen?

tack, tändsteget är ju det som på bilden är under tändspolen
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Då är det rätt fördelare och rätt tändmodul iaf :thumbright:

Bild

här har du länken till där bilden är tagen från.
hoppas det är till lite hjälp.
http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm

Men vad som ska ihop med fördelaren vet jag inte.
Men allt ska ju finnas på Megasq.. hemsida.
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Med denna fördelare och tändsteg måste du använda ms:et som styr laddtiden på tändspolen (dwell-tiden).

Jag skulle ha kopplat så att fördelaren triggar ms:et, sen använder man en tändutång på ms:et för att aktivera tändsteget.

Hur du ska koppla i ms:et beror lite på vilken version av ms:et du har.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Tycks minnas att det är Ms1 V2.2 han kör med.

Som Backeliten beskriver körde jag i min blåa Volvo med gott resultat!
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

tack för intressant info jonny

backeliten skrev:Med denna fördelare och tändsteg måste du använda ms:et som styr laddtiden på tändspolen (dwell-tiden).

Jag skulle ha kopplat så att fördelaren triggar ms:et, sen använder man en tändutång på ms:et för att aktivera tändsteget.

Hur du ska koppla i ms:et beror lite på vilken version av ms:et du har.
jag har ms1 v2.2 hur skall jag koppla då och krävs det ombyggnad av ms ?

jag kör nog tändningen utanför ms ett tag till men jag tar gärna imot info för att köra genom ms :thumbright:är det inte alltför krångligt kanske jag gör det med en gång

mvh patrik
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

om jag kör utanför ms så borde väl pin 5 på tändsteget vara till signalen på fördelaren i alla fall :thumbright:
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Jepp det stämmer, men laddtiden på spolen kommer att bli väldigt långt, med risk för att drivsteget och tändspolen kommer att gå varm om du fis-kör för mycket.

Jag skulle isf försöka få tag på en bosch modul med inbygg laddtid-styrning för tändspolen om jag skulle köra som du vill. Sitter på 86:ans volvo med förgasare.

Om du ska koppla in ms:et så att det styr tändningen så gör enligt följande:

Du kan använda en utav lysdioderna som sitter på boxen för att trigga tändsteget med.
Enkelt förklarat så använder så tar du lysdioden som sitter närmast serie-porten och tar en kabelbit och löderihop bägge lysdiodsbenen till kabeln, då har du en signal som du direkt kan driva tändsteget med. (lysdioden kommer då att tappa sin lysande funktion, men man får en fin utgång att använda sig av). Sedan kan du använda X11 -X14 borta vid stora kontakten för att få ut signalen.

I MT ska du sedan ställa in sprutet som MSnS och välja Spark Output A som tändutgång på LED17.

För att koppla in fördelaren till MS:et måste du ha ett pullup motstånd på ca 1kohm som kopplas mellan 12v matningen till fördelaren och signalen som går till MS:et.. det är för att varken MS:et eller fördelaren kan de någon spänning ut på deras pinnar.

Koppla bort både spridare och tändspole, prova att köra motorn på starten och se att du får varvtal i MT. Koppla sedan in tändningen och kolla så att du får tändning. Kontrollera att Ms:et står inställlt på Dwell control under dwell setting. dwell tiden kan du sätta till 3ms på running och 6ms på cranking.

När du har tänding så ska du kolla att den står rätt, under spark-> spark setting kan du ändra triggervinkeln så den blir rätt med det som står i ms:et (10 grader när man drar på starten). Försök att få en triggervärde på ungefär 50-80grader i inställningsvärdet, då har du ett bra intervall för ms:et att jobba i. Man kan ju gärna här ta ur stiften innan och köra motorn utan komp, så spar man batteri och får jämnare vinkel att avläsa.

När tändningen sedan står rätt, så koppla in spridarna och prova att starta. brum brum :)
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Backeliten: :D tusen tack för en bra förklaring :thumbright:

det tar ju i stort sett aldrig mer än högst 5 min mellan fullgasreporna asconan är ju inget man strögar med direkt, det enda som är kul med den här bilen är ju fullgas :hihi:
men är det riska tt paja grejerna så kanske man skulle bygga om ändå.
hur känsligt är det? typ om tändningen står på i någre minuter , eller man kör lite inne i stan

fast ja trodde ju att grejerna sitter ihop orginal i volvo bilar :scratch:
men det kanske saknas några grejer för mig eller ?
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

äsch nu har jag bestämt mig jag åker till swebry imorgon och köper pullup motstånd .
nu skall jag styra Tändningen med ms

tack för hjälpen backeliten jag återkommer säkert med fler frågor under resans gång

om någon har en tändmapp eller ett bra förslag på tändmapp så vore jag tacksam ,så har jag ngt att titta på och jämföra med för jag förstår ju att jag får justera den för min bil . nu har jag kört stumt på 25 grader så jag börjar väl så , så stämmer bränsle mappen till och börja med

min setup:
b21et
egen portad 405
k-kam
kapad scania ic
k27
portat 940 rör
940 insug
3 tums till bak axeln
ställbart kamdrev kamen står 2,3mm på 4ans insug vid nollan fram på veven
laddar ca 1,5 bar

mvh patrik
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

ja kollar lite i MT
under spark settings är det bara trigger angle jag behöver sätta till typ 65??

det som står längre ner vad skall stå där??
och på dwell settings vad skall det stå på minimum discharge ???

och om jag tar ut signal på x14 räcker det då att jag väljer spark output A på led 17 för att ms skall fatta att jag kör via x14??


sen så kom jag på att x11 och x13 är förberedda för fläktstyrning med lite kablar pålödda på dom ut gångarna . påverkar det om jag vill andvända x14 måste jag löda bort fläktstyrningen då? jag andvänder inte den funktionen i vilket fall


mvh patrik
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Ja, precis..det är målet, men allt emellan 45-85 grader fungerar..
om du kommer under 40 grader så få MS:et för lite tid att hinna räkna ut den nya tändvinkeln. Får du inte till vinkeln så prova att vrida fördelaren tills du finner lämpligt värde.

minimum discharge är standard på 0.5ms, det är ett bra värde att börja på.

X11-X14 är enbart kopplingar mellan insidan av MS:et igenom dsbu37 kontakten.. (För att kunna ta ut extra signaler igenom kontaktstycket) så de är inte ansluten till någonting på processorn eller liknande. Så det går fint att löda bort de gamla om man inte inte vill använda dem.

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Skriv svar