Jepp det stämmer, men laddtiden på spolen kommer att bli väldigt långt, med risk för att drivsteget och tändspolen kommer att gå varm om du fis-kör för mycket.
Jag skulle isf försöka få tag på en bosch modul med inbygg laddtid-styrning för tändspolen om jag skulle köra som du vill. Sitter på 86:ans volvo med förgasare.
Om du ska koppla in ms:et så att det styr tändningen så gör enligt följande:
Du kan använda en utav lysdioderna som sitter på boxen för att trigga tändsteget med.
Enkelt förklarat så använder så tar du lysdioden som sitter närmast serie-porten och tar en kabelbit och löderihop bägge lysdiodsbenen till kabeln, då har du en signal som du direkt kan driva tändsteget med. (lysdioden kommer då att tappa sin lysande funktion, men man får en fin utgång att använda sig av). Sedan kan du använda X11 -X14 borta vid stora kontakten för att få ut signalen.
I MT ska du sedan ställa in sprutet som MSnS och välja Spark Output A som tändutgång på LED17.
För att koppla in fördelaren till MS:et måste du ha ett pullup motstånd på ca 1kohm som kopplas mellan 12v matningen till fördelaren och signalen som går till MS:et.. det är för att varken MS:et eller fördelaren kan de någon spänning ut på deras pinnar.
Koppla bort både spridare och tändspole, prova att köra motorn på starten och se att du får varvtal i MT. Koppla sedan in tändningen och kolla så att du får tändning. Kontrollera att Ms:et står inställlt på Dwell control under dwell setting. dwell tiden kan du sätta till 3ms på running och 6ms på cranking.
När du har tänding så ska du kolla att den står rätt, under spark-> spark setting kan du ändra triggervinkeln så den blir rätt med det som står i ms:et (10 grader när man drar på starten). Försök att få en triggervärde på ungefär 50-80grader i inställningsvärdet, då har du ett bra intervall för ms:et att jobba i. Man kan ju gärna här ta ur stiften innan och köra motorn utan komp, så spar man batteri och får jämnare vinkel att avläsa.
När tändningen sedan står rätt, så koppla in spridarna och prova att starta. brum brum
