tänker för övrigt köra med 16v topp på min b21et sen när man börjat få lite mer erfarenhet inom trimning! Men skönt att veta att ventilerna går fritt iallafall
Mattes 242 - Åmsele
- Fredriksson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 369
- Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
- Ort: Älvsbyn
Ojoj nu blir man ju avensjuk, läcker sleeper alltså;) Vill också att min bil ska se ut sådär snart, men det dröjer nog ett litet tag
tänker för övrigt köra med 16v topp på min b21et sen när man börjat få lite mer erfarenhet inom trimning! Men skönt att veta att ventilerna går fritt iallafall
tänker för övrigt köra med 16v topp på min b21et sen när man börjat få lite mer erfarenhet inom trimning! Men skönt att veta att ventilerna går fritt iallafall
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
-
Mattias wikberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
åfan va coolt. vissa säger att b20in fjädrar bottnar om man kör dom i 16v toppen. men det fungerar altså 
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
Mattias wikberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Nja det är inte "äkta" gulmärkta fjädrar utan dom är köpta från KG. och där skriver dom att dom motsvarar volvos gulmärkta fjädrar. kostar 50kr st.
Såg ochså idag när jag kikade på en logg att jag enligt sprutet varvar 7600 RPM. Varvräknaren som är kopplad på msd visar dock 8000RPM så dom mäter lite olika, Men till 7600 funkar fjädrarna i alla fall.
Såg ochså idag när jag kikade på en logg att jag enligt sprutet varvar 7600 RPM. Varvräknaren som är kopplad på msd visar dock 8000RPM så dom mäter lite olika, Men till 7600 funkar fjädrarna i alla fall.
-
oscar_volvo
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön nov 04, 2007 4:08 pm
- Ort: skövde
men standardfjädrarna orkar väl med 7500 eller?Mattias wikberg skrev:Nja det är inte "äkta" gulmärkta fjädrar utan dom är köpta från KG. och där skriver dom att dom motsvarar volvos gulmärkta fjädrar. kostar 50kr st.
Såg ochså idag när jag kikade på en logg att jag enligt sprutet varvar 7600 RPM. Varvräknaren som är kopplad på msd visar dock 8000RPM så dom mäter lite olika, Men till 7600 funkar fjädrarna i alla fall.
-
Mattias wikberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
ahh ok . jag har haft funderingar över kg fjädrarna med.. men folk på bla detta forum skriver att b20 fjädrarna bottnat i ventilbrunnen på 16v.
Vore lite synd å chansa .. men det e ju uppenbart att dom fungerar för dig
Vore lite synd å chansa .. men det e ju uppenbart att dom fungerar för dig
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
Erik Gustavsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 124
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 5:20 pm
- Ort: Umeå
-
Mattias wikberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
fördelaren är från en 740 med lh2.2 insprutning, dom är lite lägre än vanliga. den är ochså kortad några cm för att jag tänkte köra med orginalfördelarlock först men insåg att det inte gick så då sattes ett saab 900 lock dit. det kanske funkar utan att korta den om man använder saablocket direkt men det vet jag ej säkert.Mr.Burns skrev:Vad har du använt för fördelare och vad har du gjort me den för att de ska få plats ??
// BJörne
Tackar så myckeERik Gustavsson skrev:fräään sleeperlycka till
-
Mattias wikberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Nu har man inhandlat lite nya bättre beggade speedparts.
b23et kolvar med 16v uttag, jag har nämligen ett b23block i mintkondition om man blir sugen att köra bigblockare nästa sommar.
Är dock lite sugen på att fortsätta med b21 då det är lite ovanligare, de flesta kör ju med 2.3l
2st omslipade kammar som köptes på chansning då säljaren inte hadde nå data på dom,dock så vadom billiga. ska försöka mig att på att mäta upp dom senare och se vad man kommer fram till. dom är gjorda för hydraultryckare men lashcaps måste nog beställas. Förhoppningsvis så är dom vildare än orginal. Tyckte de kunde va värt en chansning då det inte kryllar av billiga kammar till 16v på samma sätt som det gör till 8ventilarna
Sen så ska varenda krona gå till drivlina så att man slipper slira runt på kopplingen som nån gammkärring

b23et kolvar med 16v uttag, jag har nämligen ett b23block i mintkondition om man blir sugen att köra bigblockare nästa sommar.
Är dock lite sugen på att fortsätta med b21 då det är lite ovanligare, de flesta kör ju med 2.3l
2st omslipade kammar som köptes på chansning då säljaren inte hadde nå data på dom,dock så vadom billiga. ska försöka mig att på att mäta upp dom senare och se vad man kommer fram till. dom är gjorda för hydraultryckare men lashcaps måste nog beställas. Förhoppningsvis så är dom vildare än orginal. Tyckte de kunde va värt en chansning då det inte kryllar av billiga kammar till 16v på samma sätt som det gör till 8ventilarna
Sen så ska varenda krona gå till drivlina så att man slipper slira runt på kopplingen som nån gammkärring
