Mattes 242 - Åmsele
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Mattes 242 - Åmsele
Nu har man gått å köpt en 242 i ganska bra skick från 1976. blir Skönt att slippa rost å elfel som man dragits med i tidigare projekt.
en bild på den lite frysna pärlan
Motorn som ska i b21et med avsvarvade kolvar
Toppen blir en 16v med orginalkammar och lite filade in och utlopp.
Moddad fördelare för att rymmas under termostaten, dock fel fördelarlock än.
Ett Vems och en GT42 ligger å väntar på montering
Motorn som sitter i 242an nu är en b21a som jag byggt nya motorfästen till så den är rakställt samt en m45 med 3pucks sinter. Bra att ha en motor i så man slipper knuffa bilen in å ut ur garaget hela tiden.
Det enda jag är lite orolig för är hur det kommer att funka med denna topp på ett b21 block då förbränningsrummet är lite större än cylindern. det kommer ju att bli en liten kant där det kanske kan spika å jävlas.
Inte så mycket att se än men grenrör å insug ska byggas å bilen ska stå klar innan asfalten visar sig så det kommer nog fler bilder.
en bild på den lite frysna pärlan
Motorn som ska i b21et med avsvarvade kolvar
Toppen blir en 16v med orginalkammar och lite filade in och utlopp.
Moddad fördelare för att rymmas under termostaten, dock fel fördelarlock än.
Ett Vems och en GT42 ligger å väntar på montering
Motorn som sitter i 242an nu är en b21a som jag byggt nya motorfästen till så den är rakställt samt en m45 med 3pucks sinter. Bra att ha en motor i så man slipper knuffa bilen in å ut ur garaget hela tiden.
Det enda jag är lite orolig för är hur det kommer att funka med denna topp på ett b21 block då förbränningsrummet är lite större än cylindern. det kommer ju att bli en liten kant där det kanske kan spika å jävlas.
Inte så mycket att se än men grenrör å insug ska byggas å bilen ska stå klar innan asfalten visar sig så det kommer nog fler bilder.
Senast redigerad av Mattias wikberg den sön sep 14, 2014 6:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Fredrik Forsberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 549
- Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
- Ort: Örebro
så vitt jag vet så kan ventilerna ta i kanten på blocket?
har en kompis som tänkt göra likadant som du men kom fram till att det inte skulel funka..
har en kompis som tänkt göra likadant som du men kom fram till att det inte skulel funka..
Bygger modern flakmoped;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=82228
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=82228
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
- Fredrik Forsberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 549
- Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
- Ort: Örebro
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Det har visst gått ett halvår sen man skrev här sisst. Har typ inte gjort nått det senaste halvåret föränns för 2 veckor sen då man fick panik och insåg att det snart är sommar.
Det som har hänt dessa 2 veckor är
Byggt grenrör
Låtit Ajden bränna ihop ett insug
monterat kammdrivningen.
Väntar på triggerskiva som ska monteras sen är det bara att hinka i motorn och börja koppla sprut, bränsle å avgasrör.
Det som har hänt dessa 2 veckor är
Byggt grenrör
Låtit Ajden bränna ihop ett insug
monterat kammdrivningen.
Väntar på triggerskiva som ska monteras sen är det bara att hinka i motorn och börja koppla sprut, bränsle å avgasrör.
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Vad är de för fördelarlock?
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
- Fredriksson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 369
- Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
- Ort: Älvsbyn
Vet du om det går få dit 16 toppen på en B21ET utan att fräsa ur för ventilerna?
mvh// Danne
mvh// Danne
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
De va ett tag sen man skrev här sisst...
Bilen går i alla fall bra nu, kanske lite för bra för vad drivlinan ska gilla, Kopplingen har börjat slira nu på 1.5bars ladd med turbotryckplatta och 3-pucks sinter.
Det finns dock ganska mycket mer mos att hämta i mappningen men jag råkade hälla ut en öl i mappardatorn så den gav upp, Så jag har kört på samma kassa mapp i 2 månader nu, Ny dator är nu inköpt, ska bara lägga in xp på den sen är det bara att börja justera igen.
Det som gått sönder på dom ca 200mil jag kört hitils är:
3st m45 växellådor
1 ramlager
1 vevstakslager
Lådrasen beror nog mest på att jag hadde kassa bussningar i bakvagn samt för oförsiktiga växlingar till 3an. Nya bussningar är nu monterade
Lagerrasen berodde på kass oljepump. Satte sen in bättre beg oljepump, nya vevstakslager samt ett beggat ramlager.
Tycker motorn blev trevlig och varvvillig, drar riktigt bra till 8000 RPM, jag måste dock fixa skiljeväggen till WGn då den läker imellan där, tror det skulle göra ganska mycket på spooluppen. Det sena laddet har dock gjort att kopplingen hängt med längre än vad den borde.
till vintern blir det ny drivlina, en zf låda , nån stadig koppling och nå M/T sulor.
Hadde tyvärr inga bra bilder på datorn nu men det kommer sen, kanske även nån filmsnutt.
Bilen går i alla fall bra nu, kanske lite för bra för vad drivlinan ska gilla, Kopplingen har börjat slira nu på 1.5bars ladd med turbotryckplatta och 3-pucks sinter.
Det finns dock ganska mycket mer mos att hämta i mappningen men jag råkade hälla ut en öl i mappardatorn så den gav upp, Så jag har kört på samma kassa mapp i 2 månader nu, Ny dator är nu inköpt, ska bara lägga in xp på den sen är det bara att börja justera igen.
Det som gått sönder på dom ca 200mil jag kört hitils är:
3st m45 växellådor
1 ramlager
1 vevstakslager
Lådrasen beror nog mest på att jag hadde kassa bussningar i bakvagn samt för oförsiktiga växlingar till 3an. Nya bussningar är nu monterade
Lagerrasen berodde på kass oljepump. Satte sen in bättre beg oljepump, nya vevstakslager samt ett beggat ramlager.
Tycker motorn blev trevlig och varvvillig, drar riktigt bra till 8000 RPM, jag måste dock fixa skiljeväggen till WGn då den läker imellan där, tror det skulle göra ganska mycket på spooluppen. Det sena laddet har dock gjort att kopplingen hängt med längre än vad den borde.
till vintern blir det ny drivlina, en zf låda , nån stadig koppling och nå M/T sulor.
Hadde tyvärr inga bra bilder på datorn nu men det kommer sen, kanske även nån filmsnutt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Tror inte de blir nån större skillnad att gå upp till 93 i borr, de är nog i så fall lika bra att borra upp till b23 om man nu vill ha mer kubik.
Det som dock suger är att jag måste köra med b23 toppackning. b21ans packning är för liten för att täta runt förbränningsrummen.
slänger in nån ny bild...
Det som dock suger är att jag måste köra med b23 toppackning. b21ans packning är för liten för att täta runt förbränningsrummen.
slänger in nån ny bild...