Mattes 242 - Åmsele

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Mattes 242 - Åmsele

Inlägg av Mattias wikberg »

Nu har man gått å köpt en 242 i ganska bra skick från 1976. blir Skönt att slippa rost å elfel som man dragits med i tidigare projekt.

en bild på den lite frysna pärlan
Bild

Motorn som ska i b21et med avsvarvade kolvar
Bild

Toppen blir en 16v med orginalkammar och lite filade in och utlopp.
Bild
Bild


Moddad fördelare för att rymmas under termostaten, dock fel fördelarlock än.

Bild

Ett Vems och en GT42 ligger å väntar på montering
Bild

Motorn som sitter i 242an nu är en b21a som jag byggt nya motorfästen till så den är rakställt samt en m45 med 3pucks sinter. Bra att ha en motor i så man slipper knuffa bilen in å ut ur garaget hela tiden.

Det enda jag är lite orolig för är hur det kommer att funka med denna topp på ett b21 block då förbränningsrummet är lite större än cylindern. det kommer ju att bli en liten kant där det kanske kan spika å jävlas.

Inte så mycket att se än men grenrör å insug ska byggas å bilen ska stå klar innan asfalten visar sig så det kommer nog fler bilder.
Senast redigerad av Mattias wikberg den sön sep 14, 2014 6:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Fränt! kommer följas.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik Forsberg »

så vitt jag vet så kan ventilerna ta i kanten på blocket?
har en kompis som tänkt göra likadant som du men kom fram till att det inte skulel funka.. :doh:
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Det är nära men ventilerna kommer inte att ta i.
här är en bild underifrån mot toppen.
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag mätte på de där nångång & har för mig de till och med KANSKE går ha 89-90mm borr med orginalventiler men då är de riktigt tight..
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik Forsberg »

jag ger mig :lol:
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Det har visst gått ett halvår sen man skrev här sisst. Har typ inte gjort nått det senaste halvåret föränns för 2 veckor sen då man fick panik och insåg att det snart är sommar.
Det som har hänt dessa 2 veckor är
Byggt grenrör
Låtit Ajden bränna ihop ett insug
monterat kammdrivningen.
Väntar på triggerskiva som ska monteras sen är det bara att hinka i motorn och börja koppla sprut, bränsle å avgasrör.


Bild
Bild
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Hur löste du kamdrivningen?
Trevligt projekt :thumbright:
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Vad är de för fördelarlock?
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

fördelarlocket är från en saab 900 från 1995.

kammdrivningen är:
kl-racing vevaxeldrev
golf diesel spännrulle
opel combo disel fram till 1989 kammrem 147 kugg
Användarvisningsbild
Fredriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Fredriksson »

Vet du om det går få dit 16 toppen på en B21ET utan att fräsa ur för ventilerna? :)

mvh// Danne
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77

Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar

Fler sponsorer sökes!!!
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

De va ett tag sen man skrev här sisst...

Bilen går i alla fall bra nu, kanske lite för bra för vad drivlinan ska gilla, Kopplingen har börjat slira nu på 1.5bars ladd med turbotryckplatta och 3-pucks sinter.
Det finns dock ganska mycket mer mos att hämta i mappningen men jag råkade hälla ut en öl i mappardatorn så den gav upp, Så jag har kört på samma kassa mapp i 2 månader nu, Ny dator är nu inköpt, ska bara lägga in xp på den sen är det bara att börja justera igen.

Det som gått sönder på dom ca 200mil jag kört hitils är:
3st m45 växellådor
1 ramlager
1 vevstakslager

Lådrasen beror nog mest på att jag hadde kassa bussningar i bakvagn samt för oförsiktiga växlingar till 3an. Nya bussningar är nu monterade

Lagerrasen berodde på kass oljepump. Satte sen in bättre beg oljepump, nya vevstakslager samt ett beggat ramlager.

Tycker motorn blev trevlig och varvvillig, drar riktigt bra till 8000 RPM, jag måste dock fixa skiljeväggen till WGn då den läker imellan där, tror det skulle göra ganska mycket på spooluppen. Det sena laddet har dock gjort att kopplingen hängt med längre än vad den borde.

till vintern blir det ny drivlina, en zf låda , nån stadig koppling och nå M/T sulor.

Hadde tyvärr inga bra bilder på datorn nu men det kommer sen, kanske även nån filmsnutt.


Bild
Användarvisningsbild
Ekren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: tor jun 14, 2007 9:25 am

Inlägg av Ekren »

blir det bedre med 93mm bor på b21et om man skal ha 16V topp kanske?
242 Turbo
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Tror inte de blir nån större skillnad att gå upp till 93 i borr, de är nog i så fall lika bra att borra upp till b23 om man nu vill ha mer kubik.
Det som dock suger är att jag måste köra med b23 toppackning. b21ans packning är för liten för att täta runt förbränningsrummen.

slänger in nån ny bild...





Bild
Bild
Bild
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

så jäkla råå sleeper :thumbright:
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Skriv svar