Paby´s Sug turbo 142 sleeper

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Paby
Lite mer laddtryck

Paby´s Sug turbo 142 sleeper

Inlägg av Paby »

Pabys 142 Sleeper
Jaha då får man väll dela med sig av det goda man har. Köpte precis en 142a med sug turbo. Bottendelen var i grunden en rallycrossmotor men inget jag har säkerställt än.

Har planer på att trimma motorn mer nästa sommar då man förhoppningsvis får ett jobb. Är ju fortfarande studerande så man får snåla med trimmandet då man inte har några pengar :thumbdown: ........

Bilen hade först vart i ägo av en gammal gubbe som sparsamt använde den och efter det köptes den av en kille som byggde om den till drift bil.
Bur är installerad och det är ren plåt i golvet. Har några stiliga mätare från alla våras biltema. Skålad stol i förarsätet. Så när jag köpte den hade den rullat lilla 14090mil. betalade 18000 för den och blir mobbad av släkt och familj för årets sämsta köp.... Nån som är villig att hålla med? :)

Har iallafall fått hem bilen nu och huvudsaken är att jag är nöjd!

Ja eftersom jag inte vet så mycket om själva motorn i dagsläget så kan jag inte skriva så mycke om just den... Det jag vet är att motorn satt innan i en ascona och användes av nån rallykalle på skogarna. Det är iallafall en garret turbo av okänd storlek för jag har inte orkat mätt än :D . weber 40a med uttag för lustgas. 3" avgassystem hela vägen bak. soppa pump och tryckregulator. hemmameckad vevhusventilation med stort filter.

Har börjat plocka ner den nu för allmän renovering efter behov. Låter bilderna tala för sig själva.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Inte så konstigt att bilen lät som ett kärnkraftverk på vägen hem, turbon satt fast i 3 bultar varav 2 satt löst. och vid grenrörspackningen satt den bara fast i 1 bult. och såhär såg packningen ut.... ska man andvända sånna här orginalpackningar eller bränner man bara dom direkt? nått förslag?

motorn laddade ca 0.7bar på vägen hem trots det extremt grova avgasutsläppet innan turbo :)

Bild
Snus i jämförelse. As always

Bild
insuget.

Bild
och avgas

Bild
Här ser man hur han dragit om oljefiltret så det sitter framme i grillen. Finns uttag för oljekyl vid filtret framme i grillen också

Bild

Sen kommer lite driftbilder från förra ägaren=) Funderar starkt på att skaffa ett takräcke så man får den riktiga sleeper kännslan=) Nån som har ett liggandes? :roll:

Bild

Bild

Bild

Bild

Det här var absolut inte det sista ni hört från mig. Blir ny motor i nästa sommar så då ska vi se på faen :D Var även jag som hjälpte sätta ihop sankans 142 suga med skracing 47or :lol:

Tack o bock!
Senast redigerad av Paby den tis dec 02, 2008 1:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 07&start=0
När jag känner sorg drar jag ut marshall stackern på balkongen, vrider på 11an och spelar skalor i 3 timmar.
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Årets sämsta köp ? :lol: nae den är ju frän :P finns folk som köpt värre bilar hehe
Takräcken är ju ett måste ! 8)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Paby
Lite mer laddtryck

Inlägg av Paby »

G.Nauta skrev:Årets sämsta köp ? :lol: nae den är ju frän :P finns folk som köpt värre bilar hehe
Takräcken är ju ett måste ! 8)
jag tycker den är stenhård :D
takräckes inköpet får ligga på is tills ekonomin tillåter annat :lol:
Bild
När jag känner sorg drar jag ut marshall stackern på balkongen, vrider på 11an och spelar skalor i 3 timmar.
Användarvisningsbild
Sankan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sankan »

den är stenhård :) det finns ju potential tycker du och jag, men din familj lyssnar vi inte på ändå :twisted:
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

helt klart stenhård :!:
Användarvisningsbild
Paby
Lite mer laddtryck

Inlägg av Paby »

Sankan skrev:den är stenhård :) det finns ju potential tycker du och jag, men din familj lyssnar vi inte på ändå :twisted:
Nej dom vet ju ingenting om nånting så dom blundar vi med öronen åt bara!
Blom 142 skrev:helt klart stenhård :!: :twisted:
tack tack :D
Bild
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

sleepers gillar vi! och när de går brett gillar vi de med, så de e klart man tycker din bil är ball :thumbright: :D
team weber power
Användarvisningsbild
Paby
Lite mer laddtryck

Inlägg av Paby »

weber-power skrev:sleepers gillar vi! och när de går brett gillar vi de med, så de e klart man tycker din bil är ball :thumbright: :D
tack tack :D kanske inte samma finish som det är på din bil men man kan ju inte ha allt här i världen :wink:
Bild
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

Paby skrev:
weber-power skrev:sleepers gillar vi! och när de går brett gillar vi de med, så de e klart man tycker din bil är ball :thumbright: :D
tack tack :D kanske inte samma finish som det är på din bil men man kan ju inte ha allt här i världen :wink:
beror på vad man har för mål med bilen :wink: en bil behöver inte va snygg för att vara ball, är oftast motorvalet som styr 85% av ballhetsfaktorn :D
team weber power
Användarvisningsbild
Paby
Lite mer laddtryck

Inlägg av Paby »

weber-power skrev:
Paby skrev: tack tack :D kanske inte samma finish som det är på din bil men man kan ju inte ha allt här i världen :wink:
beror på vad man har för mål med bilen :wink: en bil behöver inte va snygg för att vara ball, är oftast motorvalet som styr 85% av ballhetsfaktorn :D
kan inte göra annat än att hålla med :D kommer kanske inte klänga villiga brudar om en men satan vad cool jag kommer vara=)
Bild
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

hellre frän än fin :twisted:
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Håller med föregående talare, den är verkligen ruskigt hård :twisted: Ska följas!
Användarvisningsbild
Paby
Lite mer laddtryck

Inlägg av Paby »

Glufsen skrev:Håller med föregående talare, den är verkligen ruskigt hård :twisted: Ska följas!
tackar tackar=) måste säga att jag är ett djupt fan av dina stor ulrik historier. satt nästan och smågrät när han voltade :( så jävla klockrent!
Bild
Användarvisningsbild
Paby
Lite mer laddtryck

Inlägg av Paby »

jaha här kommer en liten update då. upptäckte att det jag hade skrivit tidigare inte blev riktigt tidsmässigt rätt.... köpte egentligen bilen i sommras och då plockades den ner (eller ja..... turbosystemet avlägsnades).

turbon såg ut som skit så den var ju tvungen att renoveras, tråkigt men vafan smakar det så kostar det. Så efter en massa velande om jag skulle renovera eller inte så skickades den till slut till svensk turboservice så nu har den blivit renoverad. fick hem turbon mycket fortare än jag trodde och när jag fick hem den vart man ju pirrig i fingrarna att montera!!! men då hade pinnbultarna till insug och avgas blivit snodda av en viss sankan till förmån för montering av hans motor.

det var onsdag eftermiddag när jag fick smset att turbon låg och jäste bakom disk inne på ica. så torsdag förmiddag klockan 9 ringde jag till KG trimning och beställde pinnbultar. var dyster och trodde aldrig att jag skulle få mecka nå i helgen. men tur som man har ibland så hade paketet kommit på fredagen!!! jag bokade sankan innan flickvännen hans skulle komma och sno han ifrån mig. så vi tog verktygen och intensivmeckade till klockan 03.00 då vi fick igång bilen!!! den gick dock inte så så bra som vi tänkt oss men då körde vi på 0.7 i ladd och en väldigt felinställd förgasare. drog oss tillbaka för dagen och sov som stockar :lol:

dan därpå så ställde vi ner laddet efter hur den var innan jag demonterade systemet och då gick han bättre. känns gött när grejjerna fungerar=) blir att finslipa på inställningarna och succesivt höja laddet :D

här är bilderna på monteringen. frågor och funderingar besvaras gärna!!

Bild

Bild

Bild

grenrör. ser det bra ut??? eller är man helt ute och cyklar?
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

downpipen fick lite avgasbandage den med=)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Paby
Bild
Alriksson
För mycket laddtryck

Inlägg av Alriksson »

coolt! Men tycker du borde dra ut luftfiltret framför kylet eller något, så den kan få i sig lite kall luft i alla fall.
Skriv svar