Jaha då får man väll dela med sig av det goda man har. Köpte precis en 142a med sug turbo. Bottendelen var i grunden en rallycrossmotor men inget jag har säkerställt än.
Har planer på att trimma motorn mer nästa sommar då man förhoppningsvis får ett jobb. Är ju fortfarande studerande så man får snåla med trimmandet då man inte har några pengar

Bilen hade först vart i ägo av en gammal gubbe som sparsamt använde den och efter det köptes den av en kille som byggde om den till drift bil.
Bur är installerad och det är ren plåt i golvet. Har några stiliga mätare från alla våras biltema. Skålad stol i förarsätet. Så när jag köpte den hade den rullat lilla 14090mil. betalade 18000 för den och blir mobbad av släkt och familj för årets sämsta köp.... Nån som är villig att hålla med?

Har iallafall fått hem bilen nu och huvudsaken är att jag är nöjd!
Ja eftersom jag inte vet så mycket om själva motorn i dagsläget så kan jag inte skriva så mycke om just den... Det jag vet är att motorn satt innan i en ascona och användes av nån rallykalle på skogarna. Det är iallafall en garret turbo av okänd storlek för jag har inte orkat mätt än

Har börjat plocka ner den nu för allmän renovering efter behov. Låter bilderna tala för sig själva.

Inte så konstigt att bilen lät som ett kärnkraftverk på vägen hem, turbon satt fast i 3 bultar varav 2 satt löst. och vid grenrörspackningen satt den bara fast i 1 bult. och såhär såg packningen ut.... ska man andvända sånna här orginalpackningar eller bränner man bara dom direkt? nått förslag?
motorn laddade ca 0.7bar på vägen hem trots det extremt grova avgasutsläppet innan turbo

Snus i jämförelse. As always

insuget.

och avgas

Här ser man hur han dragit om oljefiltret så det sitter framme i grillen. Finns uttag för oljekyl vid filtret framme i grillen också

Sen kommer lite driftbilder från förra ägaren=) Funderar starkt på att skaffa ett takräcke så man får den riktiga sleeper kännslan=) Nån som har ett liggandes?

Det här var absolut inte det sista ni hört från mig. Blir ny motor i nästa sommar så då ska vi se på faen

Tack o bock!