Race Taunus 20M-65 CSB 377cui Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Ja vad ska man säga , lite tjatigt men men ... det ser bra ut :thumbright:
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Håller med Tjernell.... börjar bli tjatigt men det är riktigt snyggt arbete!
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Har inte hänt så värst mycke nu på ett litet tag. Men de kommer ett par bilder på vad som hänt + även lite grejor jag gar köpt.

Bild
Jag har gjort ett rör till luftintag, de gjorde verkligen att de blev trångt, men de är iaf lätt o plocka bort. Är inte kapat i rätt längt då inte fronten är på.

Bild
Sen började jag bygga dit bromsskärms fästet.

Bild
Bild
Det kommer även vara fästen till tanken.

Bild
Här kommer tanken hamna är tanken :hihi:

Sen ett par grejor jag handlat på mig.
Bild
Crank trigger

Bild
Soppa system

Bild
Och en 1350 Mark Williams yoke till lådan.
Senast redigerad av Klabbe Persson den tis okt 07, 2008 8:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Fint!

Ska bli riktigt kul att få se ekipaget på strippen när det är klart.

Du lär åka fort vare sej du vill eller ej :thumbright:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Det har ju hänt en del sen jag var o spanade, duktig påg, ser mycket fint ut o skynda dig så vi kan värma vattnet i dynon!

Klabbe du kommer skita på dig när du spännt bågen o släpper knappen första gången, de gjorde jag :wink:
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Jag har faktiskt redan gjort ett fack för ett par extra kalsonger i bilen :lol: Är nämligen också ganska säker på att de behövs...
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Är det inte smidigare med en rejäl vuxenblöja istället :hihi:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Jag har grejat lite med en del små grejor nu ett tag, inte mycket som syns.

Men jag skulle vilja ha lite av era åsikter ang min wastegate placering.

Alternativ 1
Bild
Bild
Detta alternativet är lättast att utföra, och fungerar förmodligen bra?

Alternativ 2
Bild
Lite knepigare att få till, men känns som ett lite bättre alternativ än det förra.

Alternativ 3
Bild
Bild
Alltså en kompination av båda bilderna, där man tar avgaser från "båda" rören in i kollektorn.
Detta tycker jag känns mest rätt, men behövs det? Då det både blir lite knepigare detta o få till + att jag tror de kommer se en aning klumpigt ut.

Kom gärna med era ideer o åsikter
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Om du vågar lyssna på en "Lekman" i ämnet.

När jag själv bygger, brukar jag försöka att bygga efter bästa möjliga kompromiss, även om det många gånger leder till kanske onödigt krångliga konstruktioner.
Men då vet man iallafall att man gjort det bästa av situationen.
(Ja, ibland finns det gränser och då fuskar man lite)

Jag skulle bygga enligt bild 3&4 "kollektor varianten"
Dessutom baserat på hur resten av rördragningarna ser ut tror jag att det kommer att se både genomtänkt och smutt ut :thumbright:
Dessutom borde man kunna få bra vinklar på båda rören för bästa flöde.

Edit:
Inlägg förtydligat, svamlade lite om alt 4? innan :doh:
Skyller på lågt blodsocker.....
Senast redigerad av Daniel-635 den fre okt 24, 2008 11:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

altenativ 1 där du tar lika från båda sidorna är bäst men du måste luta makaronen lite mot turbon så det blir mindre vinkel för luften att ta när den svänger ut mot wg.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Lyfter en aning genom att inställa mig i ledet som tycker detta ser grymt bra ut! Fortsätt i samma anda! :thumbright:

Hur går det?


/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jag tror även som Jens att försöka få med bägge lika mycket/Lite. Men som sagt möta upp flödet mer. Kanske göra någon variant av vad jag gjorde med 2 böjar som går ihop tillsammans.
Men som passar till din installation.
Kanske en en bredare kona ner mot grenrör som övergår till böjen om du ska använda en böj.?

Låt det se en aningens klumpigt ut om det funkar. Det enda som ser lite klumpigt ut i ditt motorum är dina händer :hihi:

Lycka till Klabbe.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

i alt 3 så fattar jag det som en 2:1 kolektor ansluten i flödesriktning, vilket lär vara lämpligast för låga tryck. sen kanske du inte behöver så där grova rör förs de blir ett.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
black_sirpa
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: tor sep 27, 2007 4:24 pm
Ort: junosuando

Inlägg av black_sirpa »

shiit,, vad cool.., :p keep up!
aldrig en PV för lite!

det krävs en bra musiker för att spela metal, för hiphop krävs bara en dålig uppväxt.!
Användarvisningsbild
jk-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons jul 11, 2007 11:51 am
Ort: Kristianstad

Inlägg av jk-racing »

Hej Klabbe. Kul att se att du jobbar på.Ang din Wastegate placering så hade jag satt den/dom mellan avgasportarna på topparna och inloppet i turbon(Bara en liten ide,vad vet jag)

MVH JK-Racing
Skriv svar