Rydberg - Amazon -66 B20 2.1l Weber

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

LarC skrev:Jag åker med 4 puckad sinter och saab platta i min gröna 142a. Det är ballt ett tag sen är det bara drygt. Så för dig skulle nog en provtryckt och shimsad saabplatta med original lamell funka fint och dessutom mycket bekvämare plus att det är snällare mot lådan.
Men smaken är ju som arslet.
okej okej, får se om den byts ut...känns som att större gasare o el-driven vattenpump o ev. ny kam står högre upp på listan :twisted:
LarC

Inlägg av LarC »

Rydberg skrev:okej okej, får se om den byts ut...känns som att större gasare o el-driven vattenpump står högst på listan :twisted:
El pump? varför då? billigare att bara dreva om. Dessutom drar det inte massa ström som man kan använda till annat. Tror kg trimning har mindre remskivor till vevaxeln i alu.

Vad ska du köra för tändning tex. där kan du lägga pump pengarna istället!

Lägg pengarna på saker som ger effekt i stället. För att jag antar att man inte har så mycket pengar som student i dagsläget heller. :wink:
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

LarC skrev:
Rydberg skrev:okej okej, får se om den byts ut...känns som att större gasare o el-driven vattenpump står högst på listan :twisted:
El pump? varför då? billigare att bara dreva om. Dessutom drar det inte massa ström som man kan använda till annat. Tror kg trimning har mindre remskivor till vevaxeln i alu.

Vad ska du köra för tändning tex. där kan du lägga pump pengarna istället!

Lägg pengarna på saker som ger effekt i stället. För att jag antar att man inte har så mycket pengar som student i dagsläget heller. :wink:

Taget från tg motors hemsida; Fördelen med el vattenpump är att man kan ha full kylning oavsett vilket varvtal man har på motorn. En vattenpump är som effektivast vid ett rätt konstant varvtal. Om detta varvtal överskrids så får man sämre kylning, och så går det åt en massa effekt till ingen nytta.

En vanlig vattenpump kan därför stjäla up till 10 HK på höga varvtal, en el vattenpump stjäl max 0,3 HK.

Känns med andra ord rättså säkert, blir vell ändå ingen märkbar skillnad om man drevar om den?
LarC

Inlägg av LarC »

Jag vet en kille som har 506 bakhjulshästar som åker omdrevad original pump 8)
Kolla vad han kör med. Men som sagt, alla styr ju själva över sina byggen.

Handlar om mer än att den skäl effekt.
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

LarC skrev:Jag vet en kille som har 506 bakhjulshästar som åker omdrevad original pump 8)
Kolla vad han kör med. Men som sagt, alla styr ju själva över sina byggen.

Handlar om mer än att den skäl effekt.
vad gör man för o dreva om pumpen då? vilket drev e d man byter ut etc.?
LarC

Inlägg av LarC »

Hint hint :wink:
LarC skrev:Tror kg trimning har mindre remskivor till vevaxeln i alu.
Men om du ändå ska lyssna på folk som försöker sälja på dig grejer så kan du ju köpa en sån propeller man sätter i insuget som tillverkaren påstår ger 10hk. Då har du ju kompenserat för den mekaniska pumpen :thumbright: hihi
Senast redigerad av LarC den sön okt 26, 2008 12:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

LarC skrev:Hint hint :wink:
LarC skrev:Tror kg trimning har mindre remskivor till vevaxeln i alu.
Men om du ändå ska lyssna på folk som försöker sälja på dig grejer så kan du ju köpa en sån propeller man sätter i insuget som tillverkaren påstår ger 10hk. Då har du ju komenserat för den mekaniska pumpen :thumbright: hihi
så man byter bara till en mindre remskiva lr vadå? :shock:

nä men den känns jävligt seriös, får se hur d blir...nya förgasare o ev. kampinne först....
LarC

Inlägg av LarC »

doh! :doh:
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

LarC skrev:doh! :doh:
berätta nu, nybörjare som man är så ahr man mkt o lära :thumbright:
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende

Inlägg av Filaren »

Intressant läsning :wink:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

En pump har ett område där verkningsgraden är som
störst.

Men kylsystemet är ett slutet system, så där borde det vara
mindre problem med mekanisk pump :?

Org. vattenpump är nog ganska noga utprovad.

Bättre att lägga pengarna på annat, som sagts tidigare :D

//Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

Filaren skrev:Intressant läsning :wink:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

En pump har ett område där verkningsgraden är som
störst.

Men kylsystemet är ett slutet system, så där borde det vara
mindre problem med mekanisk pump :?

Org. vattenpump är nog ganska noga utprovad.

Bättre att lägga pengarna på annat, som sagts tidigare :D

//Andreas
Jo LarC övertalade mig igår om att inte ha elektrisk, får se hur d blir som sagt....Klart att den e noga utprövad på ORGINALMOTORER, och min e bara lite orginal :wink:
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

Jahopp, blev lite skruvande idag också...Tänkte att jag skulle kolla upp vad motorn ebstod av egentligen, för o se om man blivit blåst på någonting lr om man för en gångs skull stött på en ärlig säljare, men inte va d vell så...Blocket va inte 2,2l, det var 2,1l iof är det inte ngt negativt men iallaf...Likaså så var inte toppen ngn steg 2 topp, var bara en portad o planad orginaltopp, aja den ska ju iallaf säljas så...
Ska även skicka iväg tråg, insug o lite små tjafs på blästring på tisdag, ska även passa på o ta tillbaka mitt grenrör då som för övrigt e klart :thumbright:

Bild
Det är lite skillnad på orginal stänger och crommolybden stänger :hihi:

Bild
Passade även på o kolla upp så d verkligen var ståldrev, och det var det, puh..

Bild
Gjorde även ett ställ åt lyftarna

Bild
Där lämnade jag den för dagen!
Simon-I
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon-I »

den där va man o kika på när en kille i nora skulle sälja. o då gick den inte riktigt på grund av förgasarna.
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

volvo_16v skrev:den där va man o kika på när en kille i nora skulle sälja. o då gick den inte riktigt på grund av förgasarna.
Precis, jag köpte den av ägarn efter han...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

Inget skruvande idag, har iallaf hämtat en beställning från cvi autoparts...
Ny vattenpump påväg hem och sprängkåpa från 240 -76 ligger på bussgods, nu lär man vell slippa byta låda titt som tätt :thumbright:

Bild
Topplocksbultar, motorrenoveringssats, motorfärgx2, termostat, oljelock och verkstadshandbok b20/b30....

Bild
Detta åker på blästring imorgon om allt går som d ska, får även hem mitt grenrör i samma veva....

Skriv svar