mystiska lagerslitage
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Hej Jonas, jag undersökte just mina lager efter jag sett din tråd.
För jag har ju haft problem med att oljetrycket fallit, dock ej ner till noll. Det konstaterades rätt snabbt i sommar att sumpen mest troligtsög luft.
Jag ser samma tendenser på mina lagers om dina, dock inte lika mycket men lagren ser snar lika ut.
Jag vet ju att jag har haft problem med luft, så jag är rätt säker på att det är det. Då veven nyss blivit upp mätt och den höll måtten sånär som på en polering nu efter raset.
Frågan är ju dock varför dina lager ser mer tuktade ut än mina? Då jag suger luft 1-5 gånger / tävling, och lagren har gått minst två säsonger.
Dom här lagren hade väl inte gått så mycket?
För jag har ju haft problem med att oljetrycket fallit, dock ej ner till noll. Det konstaterades rätt snabbt i sommar att sumpen mest troligtsög luft.
Jag ser samma tendenser på mina lagers om dina, dock inte lika mycket men lagren ser snar lika ut.
Jag vet ju att jag har haft problem med luft, så jag är rätt säker på att det är det. Då veven nyss blivit upp mätt och den höll måtten sånär som på en polering nu efter raset.
Frågan är ju dock varför dina lager ser mer tuktade ut än mina? Då jag suger luft 1-5 gånger / tävling, och lagren har gått minst två säsonger.
Dom här lagren hade väl inte gått så mycket?
-
- Sävar Turbo Racing
henrik: veven är inte omslipad
maz: det händer inte så mycket alls ytan sitter fast om det va det du undrade om
peppe: jag har varit lur på att pumpen har sugit luft och provat att ha i 5l olja motför 4,2l som det ska va men ingen skillnad.
jag börjar bli lur på att pumpen kaviterar vid höga varv
dom här lagren på bild är bosses lager men mina ser exakt likadana ut och hans lager har gått ca 50-80mil mappning och mina har gått bromsning och 4 svängar på piteå dragway och ett antal provkörningar på stöckerakan
maz: det händer inte så mycket alls ytan sitter fast om det va det du undrade om
peppe: jag har varit lur på att pumpen har sugit luft och provat att ha i 5l olja motför 4,2l som det ska va men ingen skillnad.
jag börjar bli lur på att pumpen kaviterar vid höga varv
dom här lagren på bild är bosses lager men mina ser exakt likadana ut och hans lager har gått ca 50-80mil mappning och mina har gått bromsning och 4 svängar på piteå dragway och ett antal provkörningar på stöckerakan

Det kan det bli iallafall på Gamla raggarmotorerJoBy skrev:Kan det inte bli samma problem med för mycket olja?
Alltså att veven piskar ner luft i oljan ...
Helst när folk envisas med stroka motorerna så veven vispar i tråget

Vet inte hur det funkar på såna här hi tec motorer

Men på gamla V8 or så kan man lösa det med djupare tråg och plåtar eller nät i tråget Eller mindre oljemängd en halv liter har gjort skillnad för en del
Men det kan ju oxå va att pumpen inte hänger med på jättehöga varv ? (Men det skall väl en BMW Klara)
Sen funderar man om det inte kan vara skillnad på fabrikat och kvalite på oljan med skumdämpningstillsatser och sånt
MVH Mats

-
- Lite mer laddtryck
Hej
Niklas Bennstedt (Autoinvent) var inn på firman, och då passade jag på att
visa honom bilderna på dina lager.
Han säger att det beror på för dålig oljefilm, låg viskositet på oljan
vid driftvarm motor, av den anledning vart lagerskadan är på lagret.
Och då menar han att den största belastningen blir strax innan kolven
vänder vid nedre dödpunkt .
(hoppas att ni förstår vad han menar
)
Niclas Winberg.
(hoppas att ni förstår vad han menar

Niclas Winberg.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
bmw trågen är ju rätt kassa ur dragrace syn vinkel då de har sumpen på fel sida framvagnen vid acceleration så blir det nog nära tomt där
jonas du har väll utrymme att bygga ett tråg som har sumpen baktill och nått rör som suger därifrån till pumpen?
jag vet inte vad det optimala tråget ser ut men jag har tänkt till och kommit fram till detta tråg på min nya B20? (skulle nog gå att få ännubättre också men detta tar inte så länge att bygga heller på en b20.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 4&start=30
det är i grunden två saker att tänka på vid oljetrågs byggen
1 att ha olja utan luft till olje pumpen i alla lägen= fina lager längre
2 att hålla olja borta från vevaxeln så långt det går= mer effekt mindre+ jobb för oljeringen

jonas du har väll utrymme att bygga ett tråg som har sumpen baktill och nått rör som suger därifrån till pumpen?
jag vet inte vad det optimala tråget ser ut men jag har tänkt till och kommit fram till detta tråg på min nya B20? (skulle nog gå att få ännubättre också men detta tar inte så länge att bygga heller på en b20.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 4&start=30
det är i grunden två saker att tänka på vid oljetrågs byggen
1 att ha olja utan luft till olje pumpen i alla lägen= fina lager längre
2 att hålla olja borta från vevaxeln så långt det går= mer effekt mindre+ jobb för oljeringen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
tack niclaswibbe skrev:Hej
(hoppas att ni förstår vad han menar)
Niclas Winberg.
när han säger dålig oljefilm är det oljan som är kass eller kan det va för lite olja eller luftblandad olja eller för liten omsättning av oljan?
jag har använt en del olika oljor under åren allt ifrån mobil 5w50 till quakerstate mineralolja och motul osv osv och det har som inte varit nån större skillnad på lager slitaget.
oljan jag kör på idag är nån motul 15w/50 halvräserolja som i teorin känns som en mycket bra olja.

-
- Lite mer laddtryck
Hej
Han menade att det var för tunn olja.
jag vet att han rekomenderade oss till hojen en
W30 eller 40 olja. (1200cc turbo Metanol 700hk)
att det skulle vara luft i oljan avvisade han defenetift.
ev om det skall vara för dåligt oljetryck?
http://www.funnybike.se/m_larsson.html
vi använder60 WT SAE (20W60) Redline.
For supercharged alcohol engines like NHRA and IHRA Top Alcohol and Pro Modified classes
Niclas
Han menade att det var för tunn olja.
jag vet att han rekomenderade oss till hojen en
W30 eller 40 olja. (1200cc turbo Metanol 700hk)
att det skulle vara luft i oljan avvisade han defenetift.
ev om det skall vara för dåligt oljetryck?
http://www.funnybike.se/m_larsson.html
vi använder60 WT SAE (20W60) Redline.
For supercharged alcohol engines like NHRA and IHRA Top Alcohol and Pro Modified classes
Niclas