Spelar roll hur man vinklar motorn?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
childman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön aug 17, 2008 2:55 pm
Ort: på flaket

Spelar roll hur man vinklar motorn?

Inlägg av childman »

Spelar det någon roll hur man vinklar en motor utifrån orginal läget?

Jag tänkte om oljan skulle hamna fel och inte smörja någon del eller så. Det är nämligen byggas med en 125 motor men det är lite minimalt med plats så måste kanske vinkla ner motorn en aning. Kanske slänger upp ett projekt här sen, vem vet :hihi:
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3723
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Snackar vi 4takt eller 2takt ?
childman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön aug 17, 2008 2:55 pm
Ort: på flaket

Inlägg av childman »

sry, glömde det.

det är 2-takt såklart, 125 kubiks 4 smälla går ju inte så fort 8)
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Är det inga större ändringar så spelar det ingen roll, skvätter tillräckligt med olja ändå! Värre med 4-takt med riktiga oljepumpar som kan suga torrt.
childman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön aug 17, 2008 2:55 pm
Ort: på flaket

Inlägg av childman »

Det var så jag tänkte också, att inte luta allt för mycket. Och 4-takt är ju värre ja.
Användarvisningsbild
obruT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån dec 06, 2004 7:11 pm
Ort: umeå

Inlägg av obruT »

höjer man i framkant är det mer olja som är "nära" utgåendeaxel (packboxen kan behöva bytas)((så man har en ny och fräsch))


höjjer man i bakkant kommer mer olja längrefram.
kan läcka in i vevhus (beror på packboxenpå veven)

några 2 taktare har en pump som "lyfter" upp olja på dreven i växellådan.


nivån runt kopplingen kan åxå vara bra att hålla koll på.



SUMMA bör gå bra att ändra vinkeln lite på motorn (men vissa saker bör man hålla koll på)
aldrig ägt en rad 4:a............gäller mc
en motor utan turbo suger.....gäller bil
och
Idrott luktar svett
Sport luktar bensin
childman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön aug 17, 2008 2:55 pm
Ort: på flaket

Inlägg av childman »

Okej, tack för svaret.

Får kolla hur mycket jag behöver vinkla sen eller om det ens behövs och om jag skulle vinkla så skulle det vara framänden som vinklas neråt.
Användarvisningsbild
obruT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån dec 06, 2004 7:11 pm
Ort: umeå

Inlägg av obruT »

childman skrev:Okej, tack för svaret.

Får kolla hur mycket jag behöver vinkla sen eller om det ens behövs och om jag skulle vinkla så skulle det vara framänden som vinklas neråt.
håll koll på förgasaren åxå....
aldrig ägt en rad 4:a............gäller mc
en motor utan turbo suger.....gäller bil
och
Idrott luktar svett
Sport luktar bensin
childman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön aug 17, 2008 2:55 pm
Ort: på flaket

Inlägg av childman »

obruT skrev:
childman skrev:Okej, tack för svaret.

Får kolla hur mycket jag behöver vinkla sen eller om det ens behövs och om jag skulle vinkla så skulle det vara framänden som vinklas neråt.
håll koll på förgasaren åxå....
japp, får inte vara mer än 45 grader!
Användarvisningsbild
obruT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån dec 06, 2004 7:11 pm
Ort: umeå

Inlägg av obruT »

childman skrev:
obruT skrev: håll koll på förgasaren åxå....
japp, får inte vara mer än 45 grader!
visst skämntar du :!: :?:
aldrig ägt en rad 4:a............gäller mc
en motor utan turbo suger.....gäller bil
och
Idrott luktar svett
Sport luktar bensin
childman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön aug 17, 2008 2:55 pm
Ort: på flaket

Inlägg av childman »

nej vad har jag nu snappat åt mig för fel info? :doh:

Edit: nu var det jag som tänkte gaaalet. 45 grader blir väldigt mycket, dock klarar ju en membran förgasare av det men min flottörfögge har inte riktigt samma kapacitet. Finns ju ingen riktig bestämd maxvinkel, alla klarar olika och det märks ju om den flödar över eller inte...
Användarvisningsbild
obruT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: mån dec 06, 2004 7:11 pm
Ort: umeå

Inlägg av obruT »

childman skrev:nej vad har jag nu snappat åt mig för fel info? :doh:

Edit: nu var det jag som tänkte gaaalet. 45 grader blir väldigt mycket, dock klarar ju en membran förgasare av det men min flottörfögge har inte riktigt samma kapacitet. Finns ju ingen riktig bestämd maxvinkel, alla klarar olika och det märks ju om den flödar över eller inte...

hmmm...tänk om tänk rätt :)

farligast med en två taktare är INTE att den flödar över utan tvärtom
stängd hela tiden (för låg nivå är INTE bra)

= då skär den tillslut
aldrig ägt en rad 4:a............gäller mc
en motor utan turbo suger.....gäller bil
och
Idrott luktar svett
Sport luktar bensin
childman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön aug 17, 2008 2:55 pm
Ort: på flaket

Inlägg av childman »

hehe jadå, kan ju också bli så, tänkte inte på det just då. Att hålla koll på bestyckningen är ju a och o om man inte vill att den ska skära/gå dåligt dvs, men det märker man ju :thumbright:
Skriv svar