142 '69 - Busbil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thunderbird88
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbird88 »

Alltså ... :shock:

Finner inga ord.

Jag skulle bara spy efter att ha kommit 1/8del av vad du har gjort !!! :shock:
Du måste verkligen ha motivation!
Ståhl
För mycket laddtryck

Inlägg av Ståhl »

Är fan lite avis på dig som orkar svetsa all jävla rost! :shock:
Men det blir ju bra iaf :wink:

Ska själv börja ta tag i min egna 142 -69 snart. :roll:
Lyrre
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Lyrre »

Alltså helt otroligt vilket tålamod du har! Är mäkta imponerad och väldigt bra blir det ju å! :)

Bytte trösklar och en del av golvet på min 240 Turbo och jag höll på å bli tokig och när man ser hur mycket du bytt ut så ska man inte säga så mycket :hihi:

Mycket bra jobbat fortsätt såhär! :D :thumbright:
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Tack som fan allihopa! Har faktiskt glömt bort den här tråden igen, men nu är faktiskt lilla 142 rostfri undertill! Ska bara på underredsmassa sen ska det gosas med ihopmontering och översyn av bromssystemet...Huga vad mycket det måste köpas nytt, tur att man är gjord av pengar...not :evil:

Här kommer iaf lite updates från 140klubben.

Pill pill...
Bild
Svetsat.
Bild
Rensat :P
Bild
Här har vi das überverktyg für der underredsmassen ausrafen..
Bild
Enda nackdelen är att man inte riktigt kommer åt i alla skrymslen och vrår, och att det flyger miljoner små umassebitar precis överallt. Men det är det värt.
Helt idealisk för att rensa sån här diffus ytrost under massan 8)
Bild
Snart dags att börja spackla upp den här jäveln ordentligt!
Bild
Urk...
Bild
Efter lite stålborste, rengöring och några penseldrag mekanlack:
Bild
Bild
Alltid kul att täckmåla lite och glömma allt klåperi som ligger under färgen... :roll:
Lite mer täckmålning:
Bild
Kletade dit lite mer färg idag...Kul projekttråd det här, förste trehundra miljarder bilder på rostlagning, sen trehundra miljarder till på när rostlagningarna målas :roll:

Passagerargolvet fick smaka täckfärg...
Bild

Likaså hjulhus+balja på förarsidan.
Bild

Shitt vad mycket kitt det går åt, höhö.
Bild

Här har vi då arsenalen med rostskydd, gott o blandat när det gäller fabrikat... :roll:
Bild
Hittade en gammal burk PP underredsmassa, snål som man är så fick den äran att pryda ena hjulhuset:
Bild

Slipade upp den här plåten och la på arcanol, sen hittade jag en halvfull sprayburk med Hagmans body... Man tager vad man haver :lol:
Bild
Bild
Hagmans bodyn blev torr och stenhård på några minuter :shock:

Det som inte finns på bild är att den är numera är kittad och målad överallt undertill.
//Glufsen
Fredrik Carlbom
Lite mer laddtryck

Inlägg av Fredrik Carlbom »

harrej_vlar :shock:
vilket jobb du har lagt ner.. :thumbright:
har suttit och läst denna tråden nu i ca 5timmar. :? (till o från)

men jag säger bara :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:
keep öpp the wörk. :D (läs göteborska :hihi: )
volvo 850 t5, ombyggd till X70 front. 450+hk motor i den nu. :D
volvo V40 T4. brukis. kanske bygga på denna ist. vet inte än. xD
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Snyggt jobbat.

Så du har inte blivit allergisk mot allt vad underredsmassa heter? Jag lägger aldrig dit underedsmassa på mina bilar sen några år tillbaka. Jag vill se när rosten börjar komma tillbaka. Body är lite si och så, jag använder det om det är gratis annars inte.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Går inte köra utan sånt på svenska vägar... Har man gjort jobbet rejält så dröjer det då innan man har det där igen...
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

loop skrev:Snyggt jobbat.

Så du har inte blivit allergisk mot allt vad underredsmassa heter? Jag lägger aldrig dit underedsmassa på mina bilar sen några år tillbaka. Jag vill se när rosten börjar komma tillbaka. Body är lite si och så, jag använder det om det är gratis annars inte.
Njae, är naiv/positiv och hoppas kunna bruka bilen alla årstider om jag får ihop den, då vill man ju gärna ha ett extra lager där som skyddar mot stenskott. Det är ju inga 2cm lager som jag lägger dit direkt :wink:
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

Body funkar rätt använt :wink: men finns det underredsmassa under bodyn så blir det i bästa fall så det flagnar och i sämsta fall fickor som samlar kondens :( så det kan vara bra att hålla samma linje och antingen köra boddy eller massa :roll: samma sak med tunnflytande för hålrum där bör man först ha rengjort och fått väck gammal "oljebaserad" innan man använder vaxbaserade produkter :thumbright: Men om möjligt ( bilen i garage ) så vänta gärna med det tunnflytande tills lackjobbet är färdigt så underlättar det :thumbright:
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)

Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Jag blev så hatisk emot underredsmassa för några år sedan så jag har inte ens tänkt på hur det skulle kunna funka. Men om man har ett tunt lager så kanske, men då kan man ju lika gärna ha body. Jag brukar köra med ett extralager rostskyddsfärg, sån där rätt tjock rostskyddsfärg. Har fått för mig att det inte blir fickor då. Rostfläckar pga stenskott blir det ju hur man än gör under och i hjulhus. Problemet är ju att de inte ska sprida sig via fickor och ansamlingar av skit. Jag tänker då att det är bättre med en yta som skiten släpper ifrån.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Angående umassa/body så använder jag det inte i kombination...Blev body på den där plåten bakom framskärmen för att jag hade en flaska över, och att det är ett mindre utsatt område.
På underredsmassan så fastnar det ju vägdamm, skit mm som bildar ett till skyddslager i sig :hihi: Förresten så är det två tjocka lager med penselgrund, kitt och ett tjockt lager täckfärg bakom umassan...Får väl se om några år hurpass bra det funkar :wink:

Liten update också! Köpt ett par fräscha dörrar av nån lirare i Bettna:
Bild
Tack Mattsvart för garagetitten! Och dörrarna, är supernöjd :thumbright:

//Glufsen
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Säkerheten själv med svetsen, vilket tålamod, har också följt din tråd, shit!! :thumbright: :P :P
Tack för att du finns som kan ge morötter till en. :beerchug:
BTW. Jag ska också köra på 74:ans dörrar he he :dance2:
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Mats_L skrev:Säkerheten själv med svetsen, vilket tålamod, har också följt din tråd, shit!! :thumbright: :P :P
Tackartackar! Det är -75 242 dörrar egentligen, men säg det inte till nån :shiftyninja: :hihi: Så jääävla skönt att slippa svetsa och mickla ihop de isärskruvade orginaldörrarna.
Skål!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Glufsen skrev:
Mats_L skrev:Säkerheten själv med svetsen, vilket tålamod, har också följt din tråd, shit!! :thumbright: :P :P
Tackartackar! Det är -75 242 dörrar egentligen, men säg det inte till nån :shiftyninja: :hihi:
Det är exakt samma dörrar...
Ett tips...
Innan du skruvar dit dem, byt gångjärnen till nyare 240s, för de är mycket bättre än 140 pga. inbyggd dörrstopp. Ta helst från bakdörrarna så är de mindre nötta.
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Här kommer dem med heta tips också he he tackar
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Skriv svar