Önska Kamaxel B20 Turbo

Diskussioner för erfaret folk
Smokey
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons feb 16, 2005 8:38 pm
Ort: WestCoast

Önska Kamaxel B20 Turbo

Inlägg av Smokey »

Håller på att fylla på mitt lager med Hedlundslipade kamaxlar för B20 motorn. :)

En tanke som slog mig då är att jag inte har någon för Turbo. Så.... vad skull ni önska er för kamaxel till B20 turbo.

Durtion IN vid Ventispel ?
Dration UT vid Ventilspel ?
Duration 1mm ?
Ventillyft ?
Nockvinkel ?

Ska det vara en som passar till en snik motor eller värsta racemotorn?

Nu har ni chansen.... :wink:

/IPE
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N

Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

vad skulle priset landa på ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Önska Kamaxel B20 Turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

Smokey skrev:Håller på att fylla på mitt lager med Hedlundslipade kamaxlar för B20 motorn. :)

En tanke som slog mig då är att jag inte har någon för Turbo. Så.... vad skull ni önska er för kamaxel till B20 turbo.

Durtion IN vid Ventispel ?
Dration UT vid Ventilspel ?
Duration 1mm ?
Ventillyft ?
Nockvinkel ?

Ska det vara en som passar till en snik motor eller värsta racemotorn?

Nu har ni chansen.... :wink:

/IPE
Hedlunds kam-slip har hamnat här i umeå nu hos gunnar och stoffe?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Önska Kamaxel B20 Turbo

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:Hedlunds kam-slip har hamnat här i umeå nu hos gunnar och stoffe?
Är det inte Gunnar och Anders?
Smokey
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons feb 16, 2005 8:38 pm
Ort: WestCoast

Re: Önska Kamaxel B20 Turbo

Inlägg av Smokey »


Hedlunds kam-slip har hamnat här i umeå nu hos gunnar och stoffe?
Inte helt rätt..... :shock:

1. Nisse har 2 kamslipar...... :D
2. Gunnar har är lovad en av kamsliparna.... :)
3. Ingen slip finns i Umeå på Lärkvägen eller ute i Håkmark ännu :shock:
4. Anders ( Inte Stoffe ) heter han som hjälper Gunnar! Och är en smart kille :!:
5. Jag är inblandad i kamslipaffären 8)
6. Nisse fortsätter att slipa kamaxlar när han tycker det är roligt
:wink:

Tänk vad mitt ordspråk stämmer :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Åter till frågan Önska kamaxel B20 Turbo

Pris: Allt från ca 1700:- och uppåt beroende på ämne det slipas på mm om nu priset är viktigare än prestanda :shock: 8) :evil:

Ha de´ Boys / IPE
Senast redigerad av Smokey den mån apr 18, 2005 6:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N

Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Holmbergarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör apr 16, 2005 6:18 pm
Ort: KLINTEN

NH193

Inlägg av Holmbergarn »

Är kanske intreserad av en Nh193 kam, vad skulle priset bli på en sådan?????.
Smokey
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons feb 16, 2005 8:38 pm
Ort: WestCoast

Re: NH193

Inlägg av Smokey »

Holmbergarn skrev:Är kanske intreserad av en Nh193 kam, vad skulle priset bli på en sådan?????.
Till Turbo ???? Nockvinkel ??

/IPE
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N

Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Hur är det med B30-kammar? för turbo, så klart :D
Axel Wall
Holmbergarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör apr 16, 2005 6:18 pm
Ort: KLINTEN

Inlägg av Holmbergarn »

Ne jag hade tänkt använda kamaxeln till en sug motor. Är det inte 102 och 106 i nock vinkel på dom???
Smokey
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons feb 16, 2005 8:38 pm
Ort: WestCoast

Inlägg av Smokey »

Axel skrev:Hur är det med B30-kammar? för turbo, så klart :D
Jo då det går att ordna men det är inget jag tänkte lägga på lager. sänd ett PM till mig så kan vi diskutera vidare om förutsättningarna.

/IPE
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N

Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Smokey
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons feb 16, 2005 8:38 pm
Ort: WestCoast

Inlägg av Smokey »

Holmbergarn skrev:Ne jag hade tänkt använda kamaxeln till en sug motor. Är det inte 102 och 106 i nock vinkel på dom???
Hej,

För att vara exakt: 101 in & 106 ut om ämnet man slipar på tillåter det. Sänd ett PM om du vill diskutera vidare...

Går att ordna sådan kamaxel men inget som ligger på lager. Tanken är att omslipade från A, C, D, K, R, F, S ligger på lager.

Tanken med min fråga att önska kamaxel var att diskutera fram ett antal allternativa konfigurationer av turbokam tiil B20 motorn. Visst jag har använt NH44in och NH48ut med 112 nockvinkel men det är en snäll kobination.... Trodde att många var trött på att köra med K-kammen och vill ha något bättre med enkla medel....Typ en "Nyframtagen kombination" som ger billiga hästar i jämförelse med penga insatsen.... :P eller en riktig rökare till värsta 600hkr maskinen!!! Så frågan vad en kamaxel kommer att kosta är för mig helt ointressant just nu!!!! :shock:

Då får vi se om ni vaknar nu...... :wink:
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N

Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

jens borde väl ha ideer om hur b20 kammar ska va..
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1569
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

phredde skrev:jens borde väl ha ideer om hur b20 kammar ska va..
JA, vad säger våran guru om detta ämne? Jens bör ju kunna ge uppgifter om åtminstånde tre olika användara kamprofiler. Att använda Dieselturbo och utveckla detta till ngt positivt är ju nästan de "galna norrlänningarnas" påhitt, eller? ;)

Jag lovar att publisera resultaten med min kam i kombination med jätteturbo :)
tror faktiskt att det är en ganska vettig kam för de flestra turbobyggena med positivt tryckförhållande, eller?
in: 285 grader 11.5 lyft, ut: 300grader 11,5 lyft och 114 graders nockvinkel.
Enligt Janne Ellemann skulle denna kammen ha fungerat fint till liknande byggen. Den snällare kammen han rekommenderade låg på 278grader insug drygt 11mm lyft, 290 grader på avgas och 112-114 i nockvinkel.

Kan erkänna att jag har lite för dålig erfarenhet för att avgöra hur bra detta fungerar i verkligheten, men än så länge verkar det lovande..

MVH/
S Marmander
Senast redigerad av marmander den ons apr 20, 2005 8:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

selger inte GIK turbokammer til b20 :?: GIK 00?...tror dom har 2stk (GIK 006 å 007??) :roll: en med 116gr lobesep å en med 118 tror ja :oops: husker inte dom andre verdiene :? leeeenge siden ja hadde GIK 201C turbokitet :lol: :D
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

här står det lite om min nuvarande kam som är slipad av hedlund
-> http://www.savarturbo.se/?nomenu=1&sida ... p&bil=jens
obs anders går under smeknamnet "stoffe" här runt stan.
Skriv svar