VOLVO 140 8V METANOL * Sundsvall 17-19 Aug*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Richard skrev:Ska man vara med ordentligt i Comp så behöver man nog åka runt 0.5sek eller bättre jmf index.
Tage åker runt 0.7s under som jämförelse ;)
är det inte 0.5sek snabbare de sänker index?

att vinna är nog inte heller allt här i värden, inga av bilarna här tror jag heller är byggda för att vinna dragracetävligar det är nog mer att köra så fort man kan och försöka köra ännu fortare nästa tävlig? så är det då för mig. käns som att comp klassen är lite seriösare också som sakt var och det är ju bra.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

I kvalet får man köra fort utan att sänka index Jens.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3725
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Mja, det är bara det personliga under elimineringen som justeras då.
SBF's regelbok skriver såhär om indexet:
DR 4.6 Competition Index Control (CIC)
I avsikt att få så rättvisa index som möjligt i Competition Eliminator tillämpas CIC.
Alla tävlande som i eliminering (inte i kvalificering eller tidsträning) kör 0,50 sek. eller mera
under sitt index, får sitt personliga index justerat nedåt med den tid som överstiger 0,50 sek.
under index i följande rundor av elimineringen.

När någon tävlande i eliminering kör 0,610 sek. eller mera under sitt klassindex kommer
klassens index att sänkas enl. följande:

Körning under index med: (sekunder) Sänkning av index med: (sekunder)
0,610 - 0,619 0,01
0,620 - 0,629 0,02
0,630 - 0,639 0,03
0,640 - 0,649 0,04
0,650 - 0,659 0,05
0,660 - 0,669 0,06
0,670 - 0,679 0,07
0,680 - 0,689 0,08
0,690 - 0,699 0,09
o.s.v. o.s.v.

I de fall två bilar i samma klass möts ska det alltid vara ”heads-up”, oavsett tidigare eventuella
personliga indexsänkningar. Eventuella sänkningar av klassindex under tävling ska av
arrangören rapporteras till Dragracing Utskottets utsedda CIC-administratör senast första
vardag efter tävling på blankett ”Competition Index Control Rapport” som finns att hämta
på SBF:s hemsida. Eventuell sänkning av klassindex träder i kraft till nästa tävling.
Ändringar i index publiceras på SBF:s hemsida.
Så om man gasar på mer än 0.61s under eliminering så sänks hela klassens till dina medtävlandes stora glädje ;)

Under kval så kan man mig veterligen inte orsaka nån indexbombning, och det är oftast där
man ser det gå riktigt långt under index också. Ingen vill ju sänka sitt personliga index för
tävlingen mer än nödvändigt för att vinna rundan, inbillar jag mig.

Men jag håller med dig om att Comp känns lite mer genomtänkt jmf ProStreet.
Och man har lite roligare motorkombinationer att kika på.

Adeen med turboladdad volvobanger jmf klassisk stor v8 med gas exempelvis ;)
Båda är på sitt sett intressanta (i mina ögon iaf) och det är kul att se att man kan få till
relativt jämna race mellan kombinationerna.
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Bumpspot = sista elimineringstiden är väll den rätta översättningen men det var ju som Richard skrev.:thumbright:

Mattz
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Ja då är det dags o väcka liv i tråden igen, har varit i burträsk hos Robert Ågren i hans bromsbänk i helgen och fortsatt där vi slutade i våras. I fredags riggade vi motorn och körde den som sugmotor för att sen hänga dit turbon idag, det hela slutade mycket bra och motorn är dessutom hel :thumbright:
Vi gav oss vid 3,1bar då vi utnyttjade 8st 1600cc spridare 97% vid lamda 6,5, motorn lämnade då 890hk och 980nm i vrid, därmed är rekordet med 8v topp tillbaks i sverige, vad jag vet har ingen bromsat nåt mer?. Ett stort tack till Robert bakom spakarna samt Fredde, Micke och Jocke som hjälpt till i helgen :thumbright:

Danne.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Fränt! :twisted:
Stort grattis till effekten.
Blir ballt det där till sommaren :thumbright:
Hur mycket effekt körde ni med i somras ungefär?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

RoGGaH skrev:Fränt! :twisted:
Stort grattis till effekten.
Blir ballt det där till sommaren :thumbright:
Hur mycket effekt körde ni med i somras ungefär?
Tack, runt 700hk körde vi i somras, ska tilläggas att vi var tvungen att byta tändning till en M&w pro drag som ger ca 500mj då våran R500cdi gav upp vid ca 2,5bar.
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Danne skrev:Ja då är det dags o väcka liv i tråden igen, har varit i burträsk hos Robert Ågren i hans bromsbänk i helgen och fortsatt där vi slutade i våras. I fredags riggade vi motorn och körde den som sugmotor för att sen hänga dit turbon idag, det hela slutade mycket bra och motorn är dessutom hel :thumbright:
Vi gav oss vid 3,1bar då vi utnyttjade 8st 1600cc spridare 97% vid lamda 6,5, motorn lämnade då 890hk och 980nm i vrid, därmed är rekordet med 8v topp tillbaks i sverige, vad jag vet har ingen bromsat nåt mer?. Ett stort tack till Robert bakom spakarna samt Fredde, Micke och Jocke som hjälpt till i helgen :thumbright:

Danne.
Riktigt ballt med en 8v :thumbright:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Äntligen Danne!

Det har ju som varit upp och ner, skönt att kunna avklara en bromsning utan haverier och med brutalt resultat ;)

Grattis.
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

grattis :thumbright:
NBR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett stort grattis! jag har hålt tummarna för er hela dan :thumbright:

så jäkla fränt med 8v och mycke effekt.

vid vilka rpm vart det den effekten?

mätte ni nå avgastryck?

lamda 6.5 vad blir det i lamda värde? 0.65 eller nå sånt?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön nov 16, 2008 7:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Coolt.

Grattis !!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

stentufft :twisted:
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Helvete i gatan :shock: Stort grattis
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Inlägg av Lantzen »

Det finns hopp när man har en grym topp :)
Skriv svar