Var finns maxhastigheten i PipeMax?SWR skrev:Det er den jo i PipeMax også. Larry sier jo at 300 avg. fps tilsvarer en peak velocity på ca 690 fps i en motor som går..
/Andre'
Kristoffer skrev:
Men det verkar inte rätt med att bara ökning av arean ger mer effekt, blir det samma skillnad om du kör utan överladd?
Kan du få ut massflödet över ventilen vid ett visst varvtal?
//i46.photobucket.com/albums/f140/vallakra/blandat/Jens_simulering_EA.jpg[/img]
norrback skrev:tyvärr Jens det där kan inte stämma...
Som jag skrev så med 3 bar skall du nog ta ner gashastigheten till 285FPS inte 310FPS.
Förklara varför det blir mera effekt med större kanal och samma flöde?
Är dom där "fs" siffrorna fot per sekund, medel eller max eller vad är det?
Jupp. Det regner på middelhastigheten fra traktkanten til ventilsetet,ikke bare i porten. Samme på eksossiden. Skal man se kun aktuell porthastighet,altså "Instantaneous Port Velocity" per veivgrad må man åpne grafen,velge "RPM-cyclic" og "single" og velge porthastighet,altså In Port Vel.. (eller "Mixed" og velge både In- og Ex-port-Vel).Jens Gustavsson skrev: jag tror att EA räknar på nån typ av medel gashastighet i hela insugnings systemet??
norrback skrev:tyvärr Jens det där kan inte stämma...
Som jag skrev så med 3 bar skall du nog ta ner gashastigheten till 285FPS inte 310FPS.
Förklara varför det blir mera effekt med större kanal och samma flöde?
Är dom där "fs" siffrorna fot per sekund, medel eller max eller vad är det?
Ja tänk om man själv ens hade kommit så långt som till strippenJens Gustavsson skrev: de snabbaste på strippen bruka va testarna inte teoretikerna har jag märkt.
Jepp man kan göra gashastigheten till 280 fps istället för 310fps. Vid det flöde som motorn "har tillgång till". Inte på maxflödet!!Kristoffer skrev: Det jag sett på andra motorer mellan NA och turbo så ska minsta arean vara lite lite större vid högre laddtryck.
Bara i dom 2 motorer som finns i tråden om Ford motorerna har jag koll på alla areor flöden och hastigheter och effekt. Och dom verkar ju fungera.Jens Gustavsson skrev:norrbak har du testat nått i praktiken?
jag snackade med larry han rekomenderade 260f/s på en metanol comp eliminator motor mer gamla prostock toppar (finanorrback skrev:Jepp man kan göra gashastigheten till 280 fps istället för 310fps. Vid det flöde som motorn "har tillgång till". Inte på maxflödet!!Kristoffer skrev: Det jag sett på andra motorer mellan NA och turbo så ska minsta arean vara lite lite större vid högre laddtryck.
/Andre'
Regner med at de er relativt proposjonelle til trykkforskjellen ja...hvilket påvirkes av lokale trykk i kanalen (pulser) og også lokal temperatur. Får neppe spurt Kevin om det nå,han er vel på vei til PRI,men jeg har nevnt noe sånt før,og da sa han at det var flere faktorer som spilte inn på hvor relative de var..norrback skrev:Är inte medelgashastigheten och maxgashastigheten i proportion till kolvmedelhastigheten och kolvmaxhastigheten?
/Andre'
ok det förklarar varför man inte får samma siffror som i pipe maxSWR skrev:Jupp. Det regner på middelhastigheten fra traktkanten til ventilsetet,ikke bare i porten. Samme på eksossiden. Skal man se kun aktuell porthastighet,altså "Instantaneous Port Velocity" per veivgrad må man åpne grafen,velge "RPM-cyclic" og "single" og velge porthastighet,altså In Port Vel.. (eller "Mixed" og velge både In- og Ex-port-Vel).Jens Gustavsson skrev: jag tror att EA räknar på nån typ av medel gashastighet i hela insugnings systemet??
343m/s, värme. (1125 fps).Jens Gustavsson skrev: vad det ricktiga sättet är låter jag va osagt men det är nog mer max hastigheten i canalen på max varvtal i en viss motor sen måste man ta hänsyn till tex insugnings dencitet, varvtal och div puls tuningar också från fall till fall så det går nog inte säga va den optimala hastigheten är doch så kan man nog säga ungefär vart det blir alldeles för snabbt iallafall (mach tal 0.6 på snalla motorer och kring 0.55 på vassare tror ja jag har hört? få se hur fort blir det f/s? vad rörsig ljudet med för hastighet?? vad påvärkas det mest av för parametrar?