Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

SWR skrev:Det er den jo i PipeMax også. Larry sier jo at 300 avg. fps tilsvarer en peak velocity på ca 690 fps i en motor som går..
Var finns maxhastigheten i PipeMax?

/Andre'
power
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

norrback skrev:Var finns maxhastigheten i PipeMax?

/Andre'
Tror ikke det står i programmet,men det ble nevnt på SpeedTalk..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kristoffer skrev:
Men det verkar inte rätt med att bara ökning av arean ger mer effekt, blir det samma skillnad om du kör utan överladd?
Kan du få ut massflödet över ventilen vid ett visst varvtal?

//i46.photobucket.com/albums/f140/vallakra/blandat/Jens_simulering_EA.jpg[/img]

norrback skrev:tyvärr Jens det där kan inte stämma...

Som jag skrev så med 3 bar skall du nog ta ner gashastigheten till 285FPS inte 310FPS.

Förklara varför det blir mera effekt med större kanal och samma flöde?

Är dom där "fs" siffrorna fot per sekund, medel eller max eller vad är det?

varför skulle inte effekten kunna öka med en större kanal och samma effekt?

har man fel hastighet i insugningscanalerna så blir det inte bra effekt än om flödet är tillräckligt under värkliga förhålande i en snurrande motor. det är de jag mena flöde och aria är TVÅ OLIKA SAKER.

och ja det blir mest förluster med större canaler på samma motor då det inte är nå överladning då luften och soppan blir tyngre med mera laddtryck och vid 3 bar så blir det rätt stor skilnad de gillar stora kanaler då även om man inte kan få till flödet så de motsvarar arian i canalen.

obs nu snackar vi 3 bar och alkohol bränslen inga 6-7psi som raggarna mest snackar om.

jag har sett detta både i värkligheten på både volvo och bmw motorer och i Ea och i GT power.

norrbak som jag sa förut så räknar alla dessa medelgashastigheter olika , jag tror att EA räknar på nån typ av medel gashastighet i hela insugnings systemet??
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Jens Gustavsson skrev: jag tror att EA räknar på nån typ av medel gashastighet i hela insugnings systemet??
Jupp. Det regner på middelhastigheten fra traktkanten til ventilsetet,ikke bare i porten. Samme på eksossiden. Skal man se kun aktuell porthastighet,altså "Instantaneous Port Velocity" per veivgrad må man åpne grafen,velge "RPM-cyclic" og "single" og velge porthastighet,altså In Port Vel.. (eller "Mixed" og velge både In- og Ex-port-Vel).
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

norrback skrev:tyvärr Jens det där kan inte stämma...

Som jag skrev så med 3 bar skall du nog ta ner gashastigheten till 285FPS inte 310FPS.

Förklara varför det blir mera effekt med större kanal och samma flöde?

Är dom där "fs" siffrorna fot per sekund, medel eller max eller vad är det?

jag kan inte förklara det hela i pipe max sifror/ord men mitt bond förnuft säger ungefär så här....

kom ihåg att när kolven har högst hastighet på väg ned på insugnings takten så suger inte kolven med 28" vatten pelare som i din flödesbänk, den går ned med en viss hastighet och då försöker luften komma in så gått det går och den har mycket begränsad tid på sig på 8500rpm.

ett exempel...

har vi då en topp som har en kanal med jätte fin flödes cofisient i flödesbänkens statiska flödes värd (liten 33mm kanal och säg 185cfm)

och en topp med stora 41.4mm canaler som kanse har lite smyg turbulens i innerradie (som b20 har) så den också flödar 185.

om man sen tänker sig in i citrationen där man har en 3gånger så tung luft som har 5gånger så mycke soppa i sig som en vanlig sug bensin motor och man har nåra hundradels sekunder på sig att fylla på större delen av motorns luft/bränsle blandning så innser man att den hinner suga i sig mer sövel med den stora toppen :wink:

extrem exempel :hihi: du har en vatten pistol med jätte fint super munstycke med 1mm aria gämför det med en brand slang med grov smides munstycke , vilken sprutar mer vatten/effekt? :)

det handlar inte bara om fin lir i flödes bänken det ska hinna in i motorn också, ibland är det viktigare :thumbright:

sen gällande frågan om aria vs densitet i insugnings systemets luft/bränsle blandning så måste man tänka längre än var pipe max kan beräkna med dess enkla inputs. det är hastigheten och vikten som avgör energin i rameffekten och energin det åtgår för att accelerera upp massan i insuget! inte bara hastigheten. enkelt förklarat (inget är dock enkelt).
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor dec 11, 2008 12:39 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

norrbak har du testat nått i praktiken?

jag mins jag pratade med turbo bosse om detta för länge sen, han har provat det mesta i en turbomotor i typ 30års tid och kört fortare än de flästa på detta forum 8) men han vet inte vad en dator är eller den som räknar ihjälsig.

han förklara för mig att det ska va stora hål, höga varv och mycke laddtryck tillsammans med en ricktigt vass kam, långt grovt grenrör och en stoor turbo för då blir det mycke effekt :thumbright:

jag stälde en följd fråga för att dyka djupare in itopplocks gashastighets frågan igen då säger han varför skulle det va på nå annat sätt? :lol: och om man vänder på pankakan tänker lite fritt utan förutfattade menigar så är det ju svårt att komma med nå bra mot-argument som inte bara blir nått teoretiskt svammel.

låter väldigt bondigt men de som känner bosse vet att han har funderat och testat väldigt mycke och seriöst så man ska ta sånna utalande på fullt allvar.

jag gör det iallafal och jag försöker va öppen för andras teorier och jag har också grund instälningen att jag är väldigt långt från den som kan allt, även om det kan framgå som det ibland men det beror nog mer min oförmåga att skriva och på att jag inte har tid för små pratet (rakt på sak i diskutioner om vad jag tror och tycker)

jag försöker gå halva vägen i teori VS praktik och försöka förstå grunderna i teorin och motorns mattematik men samtidigt ha den praktiska som prio ett.

de snabbaste på strippen bruka va testarna inte teoretikerna har jag märkt.

kul att så många tycker deta är en intresant diskution, jag tycker det här var jätte intresant, kristoffer vad tror du gt power skulle tycka om cfm/aria och laddtryck? jag har testat på en encylindrig motor iallafall och den svarade inte över en viss aria i toppen på mer toppefekt men med samma motor och 2 bars laddtryck fortsätte effekten att öka med ännu större aria. flödet var lika på båda.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor dec 11, 2008 1:33 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Jens Gustavsson skrev: de snabbaste på strippen bruka va testarna inte teoretikerna har jag märkt.
Ja tänk om man själv ens hade kommit så långt som till strippen :hihi:

Jag har inte gjort din motor än men så fort jag gjort så ska jag prova lite olika areor m.m.
(har haft fullt upp med en Pro Stock motor http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... &start=465 )

Det jag sett på andra motorer mellan NA och turbo så ska minsta arean vara lite lite större vid högre laddtryck.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kristoffer skrev: Det jag sett på andra motorer mellan NA och turbo så ska minsta arean vara lite lite större vid högre laddtryck.
Jepp man kan göra gashastigheten till 280 fps istället för 310fps. Vid det flöde som motorn "har tillgång till". Inte på maxflödet!!

/Andre'
Senast redigerad av norrback den tor dec 11, 2008 9:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:norrbak har du testat nått i praktiken?
Bara i dom 2 motorer som finns i tråden om Ford motorerna har jag koll på alla areor flöden och hastigheter och effekt. Och dom verkar ju fungera.

/Andre'
Senast redigerad av norrback den tor dec 11, 2008 8:06 am, redigerad totalt 2 gång.
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

SWR skrev:
norrback skrev:Var finns maxhastigheten i PipeMax?

/Andre'
Tror ikke det står i programmet,men det ble nevnt på SpeedTalk..
Är inte medelgashastigheten och maxgashastigheten i proportion till kolvmedelhastigheten och kolvmaxhastigheten?

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

norrback skrev:
Kristoffer skrev: Det jag sett på andra motorer mellan NA och turbo så ska minsta arean vara lite lite större vid högre laddtryck.
Jepp man kan göra gashastigheten till 280 fps istället för 310fps. Vid det flöde som motorn "har tillgång till". Inte på maxflödet!!

/Andre'
jag snackade med larry han rekomenderade 260f/s på en metanol comp eliminator motor mer gamla prostock toppar (fina :thumbright: ) som jag har hjälpt en kille här i umeå med lite.

på en gammal dålig B20 topp och med 3bars laddtryck och metanol/etanol så blir det nog ännu lägre hastighet man vill ha skulle jag tro?

vill man ha 310fs ends på en sugmotor på bensin med så dåliga canaler som en volvo? jag bruka räkna mer mot 280 fot på vanliga sugisar med stenålders portar där man vill ha brätt register och mot 260 på race motorer.

310 fs är inte det mer prostock/ volvo16v toppar?

men som sakt var jag har inte fördjupat mig så djupt i pipe max ska läsa din tråd sen i dag eller i helgen.
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

norrback skrev:Är inte medelgashastigheten och maxgashastigheten i proportion till kolvmedelhastigheten och kolvmaxhastigheten?

/Andre'
Regner med at de er relativt proposjonelle til trykkforskjellen ja...hvilket påvirkes av lokale trykk i kanalen (pulser) og også lokal temperatur. Får neppe spurt Kevin om det nå,han er vel på vei til PRI,men jeg har nevnt noe sånt før,og da sa han at det var flere faktorer som spilte inn på hvor relative de var..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

SWR på frågan hur jag simulerar turbo så skriver jag in surge flow så gått jag vet (jag har facktiskt alldrig fått surge på en modärn disel turbo tror jag??) sen island flow så att jag får den värklings grad på compressorn som jag tror att man får ungefär på ett vist laddtryck.

likadant på avgashus aria jag testar bara tills laddtrycks uppbygnaden ser ut som den bruka på den ricktiga motorn.

sen för att få det avgastryck som jag bruka få så skriver jag in 70% dubbel kulagrat mm men avagstrycket blir ofta högre än vad det blir i praktiken??

är det helt fel att göra som jag gör eller tycker du jag ska mäta mer på turbinsidans aria och leta mer i compressor diagram?

vore tacksamm för en liten redogörelse hur man ska göra detta om man är ricktigt seriös.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

SWR skrev:
Jens Gustavsson skrev: jag tror att EA räknar på nån typ av medel gashastighet i hela insugnings systemet??
Jupp. Det regner på middelhastigheten fra traktkanten til ventilsetet,ikke bare i porten. Samme på eksossiden. Skal man se kun aktuell porthastighet,altså "Instantaneous Port Velocity" per veivgrad må man åpne grafen,velge "RPM-cyclic" og "single" og velge porthastighet,altså In Port Vel.. (eller "Mixed" og velge både In- og Ex-port-Vel).
ok det förklarar varför man inte får samma siffror som i pipe max :thumbright:

jag har sett darin morgan snackar om mean inlet gas speed ibland också det är nog samma som EA snackar om också.

jag tror det är bästa sättet att snabbt gämföra olika motorers hastighet.

vad det ricktiga sättet är låter jag va osagt men det är nog mer max hastigheten i canalen på max varvtal i en viss motor sen måste man ta hänsyn till tex insugnings dencitet, varvtal och div puls tuningar också från fall till fall så det går nog inte säga va den optimala hastigheten är doch så kan man nog säga ungefär vart det blir alldeles för snabbt iallafall (mach tal 0.6 på snalla motorer och kring 0.55 på vassare tror ja jag har hört? få se hur fort blir det f/s? vad rörsig ljudet med för hastighet?? vad påvärkas det mest av för parametrar?
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev: vad det ricktiga sättet är låter jag va osagt men det är nog mer max hastigheten i canalen på max varvtal i en viss motor sen måste man ta hänsyn till tex insugnings dencitet, varvtal och div puls tuningar också från fall till fall så det går nog inte säga va den optimala hastigheten är doch så kan man nog säga ungefär vart det blir alldeles för snabbt iallafall (mach tal 0.6 på snalla motorer och kring 0.55 på vassare tror ja jag har hört? få se hur fort blir det f/s? vad rörsig ljudet med för hastighet?? vad påvärkas det mest av för parametrar?
343m/s, värme. (1125 fps).

Om vi sejer såhär. En skit kanal klarar inte av högre hastighet än 260fps. Om man filar om kanalen plastar botten och tak, så man får en mer aerodynamisk utformning på kanalen så den klarar av 330fps.

I detta fal så ger den mera effekt upp till ca 310fps, fast kanalen klarar av högre hastighet.

Fyllnadsgraden stiger inte mera efter 0.6 mach maxhastighet. Det motsvarar 310fps på en flödesbänk vid det head_cfm som tex. PipeMax anger att motorn använder.

Jag tror du har hängt upp dej på att alla kanaler inte klarar av 310fps, det gör om inte. Men om man portar och plastar om kanalen så klarar många kanaler 290fps.

Tex. Billet toppen med jättehög kanal, den har 356fps på maxlyft, den klarar enorma hastigheter, den toppen flödar 335cfm bara genom att öka arean ute vid flänsen, då är hastigheten igen uppe i 350fps :).

Den andra 2.4 toppen har lite på 300fps, om man minskar kanalen till 320fps på maxlyft så flödar den mindre. Kanalen klarar inte av så hög hastighet eftersom den är mycket mycket lägre.

MEN, alla motorer har bäst fyllnadsgrad då man har en kanal som motsvarar 140m/s eller 310fps i flödesbänken vid det flöde som motorn får i sej, INTE på maxflödet!!

/Andre'
Senast redigerad av norrback den tor dec 11, 2008 2:06 pm, redigerad totalt 2 gång.
power
Skriv svar