Viken elfläkt till volvo 140?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Boost me
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:30 pm
Ort: Norrköping

Viken elfläkt till volvo 140?

Inlägg av Boost me »

Ska ta hem en elfläkt på KL och har inte tillgång till bilen.
sitter b20 med orginalkylare i idag.

Vilken storlek rekomenderar ni??

Tacksam för svar!
L.Jonsson

Bilen på garaget: http://www.garaget.org/?car=111287
Bild
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Re: Viken elfläkt till volvo 140?

Inlägg av Rydberg »

har för mig, ska inte säga säkert, att jag hade 16tum på min, gick o klämma dit en liten större ändå....
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

finns ju två olika kylare oxå..
ingen aning om vilka bilar som har vilken kylare men har fått för mig att dom nyare har den större.

dom äldre verkar ha den mindre med övre kylarslangen i mitten
(kylaren flödar uppifrån å ner)

den andra modellen har övre slangen längst ut till vänster
(kylaren flödar från vänster till höger)

den andra modellen borde gå att ha en betydligt större elfläkt på.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Boost me
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:30 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av Boost me »

Har nu mätt flänsarna 44*42 cm.

Fråga nr 2: är det stor skillnad på att köra fläkten "tryckande" om man jämnför med "sugande?

Fråga nr 3: Ska man satsa på att "maxa" fläkten mot kylaren?

Taksam för svar :D
L.Jonsson

Bilen på garaget: http://www.garaget.org/?car=111287
Bild
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Boost me skrev:Har nu mätt flänsarna 44*42 cm.

Fråga nr 2: är det stor skillnad på att köra fläkten "tryckande" om man jämnför med "sugande?

Fråga nr 3: Ska man satsa på att "maxa" fläkten mot kylaren?

Taksam för svar :D
Fråga 2 har jag ingen aning om..

Fråga 3, maxa? Menar du att lägga fläkten så nära kylaren som möjligt?
Isåfall, ja! det är grymt viktigt för att det ska funka bra.

En fläkt som bara fläktar runt luften för sig själv gör ingen större nytta, den måste pressa luft genom kylaren för att få kylaren kallare.
Gustav Sundberg
jonny_h
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: tor jul 19, 2007 8:07 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av jonny_h »

Sugande borde va bäst eftersom att du slipper ha skit framför kylaren :)
Bmw 525i -95
Honda xr650r -00
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

jonny_h skrev:Sugande borde va bäst eftersom att du slipper ha skit framför kylaren :)
sugande är bäst, ialla lägen....fläkten måste vara bakom kylaren mot motorn så luften kan strömma fritt mot kylaren....
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
Boost me
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:30 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av Boost me »

ok..med maxad menar jag att hitta en fläkt som täcker hela kylarpartiet..hoppas ni förstår ;)
L.Jonsson

Bilen på garaget: http://www.garaget.org/?car=111287
Bild
jonny_h
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: tor jul 19, 2007 8:07 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av jonny_h »

Rydberg skrev:
jonny_h skrev:Sugande borde va bäst eftersom att du slipper ha skit framför kylaren :)
sugande är bäst, ialla lägen....fläkten måste vara bakom kylaren mot motorn så luften kan strömma fritt mot kylaren....
Sa jag inte det :roll: :doh: :idea: (papegoja)
Bmw 525i -95
Honda xr650r -00
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

elfläkten från 850 passar perfa i 140 om man ger den lite i bandputsen innan.. jävla ryt i den på full mutter med.. :twisted:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Boost me
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:30 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av Boost me »

Sleeper_86 skrev:elfläkten från 850 passar perfa i 140 om man ger den lite i bandputsen innan.. jävla ryt i den på full mutter med.. :twisted:
Åfan..kan ju vara värt att kolla upp :thumbright:
L.Jonsson

Bilen på garaget: http://www.garaget.org/?car=111287
Bild
Skriv svar